מבצע צוק איתן שהביא עימו ביקורת ציבורית גבוהה על חקירות קצינים בכירים לצד תלונות רבות שהוגשו על ידי ארגוני זכויות אדם בארץ ובעולם. בשל כך הוחלט בצה"ל להטיל על המשטרה הצבאית להקים יחידת חקירות מבצעיות מיוחדת שתתמקד רק בחקירות של אירועים מבצעיים שלגביהם עולה חשד להתנהלות לא נכונה או פלילית.



היחידה תורכב ממספר חוקרים בכירים, בעלי ניסיון בחקירות מבצעיות ובפעילות שטח מבצעית. קצין בכיר במשטרה הצבאית סיפר היום בתדרוך לכתבים צבאיים כי מאירועי צוק איתן ישנם 17 תיקים שנחקרים על ידי המשטרה הצבאית ורק לגבי תיק אחד הוחלט על הגשת כתב אישום, אותו אירוע ביזה של לוחמים בכפרים פלסטינים. הנושא הועבר לפרקליטות לקראת ביצוע שימוע ללוחמים וגיבוש סופי של כתב אישום. בשאר המקרים עדיין מתבצעת חקירה.



על חקירות אירועי צוק איתן התייחס הבוקר קצין המשטרה הצבאית הראשית תת אלוף גולן מימון "יש קבוצה אחת גדולה מאוד של תחקירים מבצעיים שמנוהלים על ידי המפקדים בלבד וכך צריך להיות".

"החלק השני נובע מתוך פניה של פלסטינים עצמם, של גופים לזכויות אדם שכל התחומים הללו מגיעים לוועדה בראשותו של מפקד כשיחד איתו נמצאים גורמים של הפרקליטות וחוקרים ומעט מן האירועים הללו, ברגע שעוברים חשד לפלילים מגיעים למצ"ח". עוד הוסיף הקמצ"ר "חיל המשטרה הצבאית ומצ"ח יש להם רק שאיפה לדבר אחד, חקירה לאמת ואני אומר לכם שיש שיתוף פעולה עם המפקדים בכל אחת מהחקירות".
 

באשר לאירוע הקשה ברפיח בו נהרג סגן הדר גולדין אומר הקמצ"ר כי אירוע זה לא הועבר לטיפול של המשטרה הצבאית החוקרת.
ובתוך כך קצין בכיר במשטרה הצבאית מתריע מפני עלייה חדה בגניבות של נשק בתוך צה"ל. על פי נתונים שהוצגו היום עולה כי מדובר בעלייה של 30 אחוז בחקירות על גניבות נשק. הגורם מציין כי הסיבה לכך היא התגברות ניסיונות של ארגוני פשיעה לרכוש נשק מחיילים ומכך שמחיר הנשק בשוק השחור עלה באופן ניכר לצד מצוקה כלכלית שנמצאים בה חיילים רבים ופונים לארגוני הפשיעה כדי למכור את נשקם.

הגורם מספר כי חלק מהנשק שנגנב ונפתחו לגביו חקירות הגיע לידיים עוינות ולאירוע פח"ע. במשטרה הצבאית הוחלט לתעדף את הנושא הן במישור המודיעיני והן במישור פיצוח החקירות. הנושא מטופל עד לדרגת סגן הרמטכ"ל.