איוב אלבאז הוא ערבי-ישראלי, אוהד ריאל מדריד בכדורגל, ששב לישראל מצפייה במשחק הכדורגל בין קבוצתו לבין ברצלונה ("הקלאסיקו"), שנערך בשבוע שעבר במדריד. בדרך חזרה לישראל נאלץ אלבאז לעבור את הבידוק הביטחוני של חברת אל על כבר במדריד, כפי שסיפר לרן שריג ודנה ספקטור אתמול ב"רדיו ללא הפסקה 103FM".



"אני והחבר מסרנו את המזוודות בשדה התעופה. לפני מסירת המזוודות ניגשו אלינו נציגים של 'אל על' ושאלו אותנו איפה הייתם, עם מי הייתם, מי ארז לכם את התיקים, האם ארזתם לבד, איך הגעתם לפה, האם עצרתם בדרך, עם מי ישבתם, באיזה מלון הייתם. כל מיני שאלות שהן לא במקום", סיפר אלבאז.



 



שריג וספקטור טענו כי הנוהל רלוונטי גם ליהודים, אבל אלבאז סתר אותם: "אני חייב לציין שזה לא מה שעבר על כולם. היו עשרה נציגים שבדקו עשרה ערבים, וכשבא יהודי נתנו לו לעבור בלי הבדיקה שאנחנו עברנו. אבל אם זו הבדיקה הרגילה של 'אל על' אני זורם עם זה. אחרי שמסרנו את המזוודות אמרו לנו ללכת לבידוק הספרדי, ואחרי זה ייקחו אותנו לעוד בדיקה קטנה לבדוק לנו את התיק, ואז ישחררו אותנו. עברנו את הבידוק של הספרדים, וניגשנו לעמדה של הטיסה של 'אל על'. שם אמרו לנו 'בואו איתנו', והורידו אותנו לקומה מינוס אחת במעלית צדדית. נכנסתי לחדר הבידוק, והרגשתי שאני בכפר ערבי. כולם היו ערבים שם, בערך עשרה, כולם גברים. ביקשו ממני להוריד את המעיל, והעבירו עלי נייר, כדי לבדוק אם יש עלי חומרי נפץ. מנגבים את הנייר הזה על הבגדים שלך, על הנעליים, הדרכון, ואז מכניסים אותו למכונה, שבודקת שרידים של חומר נפץ".

אלבאז סיפר על הבדיקה הקפדנית והוסיף "כמובן שגם בדקו את התיק, וביקשו שאוציא דברים מהכיסים. היינו שעה ומשהו לפני הטיסה. בשלב הזה אין אופציה ללכת לקנות מתנות לילדים בדיוטי-פרי, כי אחרי שסיימו את הבדיקה לא נתנו לחזור למעלה עד זמן הטיסה. סירבו להחזיר לנו את הדרכונים. מי שרצה ללכת לשירותים שלחו אותו בליווי מאבטח. רק כשהגיע מועד הטיסה העלנו אותנו למעלה, והכניסו אותנו למטוס כמו אסירים. כולם הסתכלו עלינו. באמצע הטיסה מגיעה דיילת ומספרת שהמזוודה שלי לא עלתה על המטוס כי לא הספיקו לבדוק אותה. זה קרה לחמישה אנשים. בגלל שלא הגיעה המזוודה לא יכולתי לתת לילדים שלי את המתנות והם נרדמו עצובים. לא סיפרתי להם את כל הסיפור".

לדברי אלבאז הוא נתקל לא מעט פעמים ביחס שונה בחיי היום יום, אך לא בממדים בהם נתקל בשדה התעופה במדריד. "לעצור אנשים זה רק בסמכות משטרה או בית משפט, לא בסמכות 'אל על'. אבל אצלם זה כבר נהיה מותג. הם מתגאים בזה שהם משפילים אותנו. למה הם לא אומרים לי שזה מה שהולך לקרות כשהם מוכרים לי את הכרטיס? שיגידו לי מראש שעומדים לעצור אותי שעה לפני הטיסה, ושאני לא יכול לשתות כוס קפה ולעשן סיגריה לפני העלייה למטוס. שיציגו פרוטוקול שאומר שכל ערבי צריך להיעצר שעה לפני העלייה למטוס. אני לא אטוס עוד פעם ב'אל על', חס וחלילה. נפגעתי מהיחס. אני מקווה שהמצב הזה ישתנה", הוסיף אלבאז.

תגובת "אל על": "'אל על' פועלת על פי הנחיות גורמי הביטחון. מעבר לכך איננו מתייחסים לנושא".

ערך: אסף נבו