לאחר שהשבוע האשים ארגון חמאס את ישראל כי יש לה קשר לקריסת המנהרות ברצועת עזה, השיב מתאם הפעולות הממשלה בשטחים האלוף פולי מרדכי: "אלוהים יודע". זאת, לאחר דיווחים רבים על הרוגים של חמאס כתוצאה מקריסת מנהרות. עתה מתברר כי אם ישראל אכן נלחמת במנהרות, יש לה שותפה מפתיעה למלחמה הזו - הלא היא שכנתנו מצרים. 



הבוקר (שבת) חשף שר האנרגיה יובל שטייניץ כי נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי הציף חלק מהמנהרות של חמאס, במידה מסוימת לבקשת ישראל. באירוע "שבתרבות" בבאר שבע. שטייניץ הוסיף כי "הצפה היא פתרון טוב לגזרה ההיא", ואף ציין כי "התיאום הביטחוני בין ישראל למצרים טוב מאי פעם". 


סרטון תעמולה של חמאס על המנהרות
בתוך כך, צבא מצרים פוצץ הלילה 10 מנהרות בין רפיח לרצועת עזה. הצבא אף חשף מנהרה המחברת בין רצועת עזה לבין מצרים, שעל פי הערכות, חמאס הצליח להבריח דרכה אמצעי לחימה וחומרים לבניית אמל"ח, רקטות וחומרי בנייה לשיקום המנהרות. הלילה אף היו דיווחים על פיצוצים עזים באזור רפיח. מדובר בפעילות של הצבא המצרי שממשיך להילחם בכל הכח בניסיונות החמאס לחמש את הרצועה באמצעי טרור. בני משפחות הרוגי קריסת המנהרות, אף קיבלו מהנהגת החמאס מזכרת: בקבוקים עם חול שתחתיו נקברו הלוחמים.

בקבוק מחול המנהרות שחמאס העניק למשפחות המחבלים.
בקבוק מחול המנהרות שחמאס העניק למשפחות המחבלים.


בכיר חמאס: "לא רוצים הסלמה" 


למרות שבתקופה האחרונה מתעצמות הידיעות וההוכחות על בניית המנהרות של חמאס, בארגון מנסים להעביר מסרים לישראל לפיהם הוא מחויב לשמירה על הפסקת האש השברירית. למרות ההצהרות כלפי חוץ מהשבוע האחרון, בהן מתגאה החמאס באיכות המנהרות הגבוהה, טוען גורם בכיר בארגון כי "עמדתנו ברורה. אנחנו לא רוצים הסלמה ואלימות. אנחנו לא רוצים מלחמה. אין לנו שום כוונה בשלב זה או בעתיד לפתוח במלחמה, מנקודת המבט שלנו, האפשרות הזאת לא נמצאת על השולחן".

"יחסים מעולים בין המדינות". א-סיסי. צילום: רויטרס
"יחסים מעולים בין המדינות". א-סיסי. צילום: רויטרס


עוד קרא הבכיר לישראל לנהוג באיפוק למרות ההתגרות של חבריו לתנועה. המסר, על פי הגורם, הועבר לישראל דרך טורקיה וקטאר. "יש לנו יכולת להמשיך בלחימה אם תתחיל, אנחנו לא נוותר ונמשיך במשימה. אם ישראל מתכננת לנקוט צעדים נגד רצועת עזה, יהיה לכך מחיר כבד", אמר הבכיר. 


שטייניץ התייחס בדבריו גם לגזרה הסורית, ואמר כי ההשתלטות האיראנית על סוריה מהווה איום אסטרטגי על ישראל. הוא הזהיר כי ההתפתחויות האחרונות בסוריה עלולות "להביא להפיכת סוריה לשלוחה איראנית ולנוכחות צבאית ומודיעינית עתידית של איראן בגבולנו הצפוני".

השר הסביר כי מבחינת ההשלכות לטווח הארוך זוהי התפתחות מאיימת יותר ברמה האסטרטגית אפילו מהתחמשות חיזבאללה ומנהרות החמאס. "על ישראל לפנות לבנות בריתה, ובראשן ארה"ב, על מנת למנוע התבססות צבאית איראנית בסוריה החדשה שתיווצר לאחר מלחמת האזרחים", אמר.