דאלאס שבטקסס תירשם מחר בערב היסטוריה, כאשר מטוס ה־F-35, מטוס הקרב החמקן המשוכלל בעולם, שמכונה בארץ “אדיר”, יצא מפס הייצור של חברת לוקהיד מרטין האמריקאית ויחל את שלב הפיכתו למטוס מבצעי ישראלי. מסירתו של המטוס החדש תיערך בטקס רשמי שבו ישתתפו שר הביטחון החדש אביגדור ליברמן, מקבילו, מזכיר ההגנה האמריקאי אשטון קרטר, בכירי חיל האוויר הישראלי, בכירי חברת לוקהיד מרטין ובכירי צבא ארצות הברית.


לאחר מסירתו לידיים ישראליות, צפוי המטוס לעבור סדרת בדיקות ואימונים, והוא צפוי להגיע ארצה לבסיס נבטים ב־12 בדצמבר 2016. במסגרת הפיכתו למבצעי, במטוס יותקנו מערכות חדישות ותוכנות הפעלה ישראליות שפותחו על ידי מיטב המוחות בארץ ובעולם.



הנחיתה בישראל תהיה הצעד הראשון באיוש הטייסת החדשה של מטוסי 35־F בחיל האוויר. אחרי שנים של הכנות, בניית תשתיות, בחירת מפקד טייסת וטייסים ראשונים למטוס המשוכלל ואלפי גיחות אימון בסימולטורים, תהפוך מדינת ישראל לראשונה בעולם - מלבד ארצות הברית כמובן - שמקימה, בסיוע אמריקאי, טייסת מבצעית של מטוס החמקן. “אנחנו יותר מערוכים ומוכנים לקראת המהלך”, אומר גורם בכיר בחיל האוויר. "מדינת ישראל מקבלת היום יכולות שאין לאף מדינה אחרת חוץ מהאמריקאים", מסביר גורם ביטחוני. "לנו הוסיפו משהו שאין ולא יהיה לאף אחד - היכולת העצמאית לפיתוח המטוס. ישראל תהיה המדינה היחידה בעולם שתהיה לה מעבדה לחקר ולפיתוח המטוס הזה".




כל העולם רוצה לראות


לקראת ייסוד הטייסת הראשונה של מטוסי 35־F, שתכלול 19 מטוסים, מונה לה כבר מפקד בדרגת סא”ל, ועוד חמישה טייסי קרב נבחרו לעבור אימונים ייחודיים על המטוס בבסיס חיל האוויר האמריקאי לוק שבאריזונה במהלך השנה הקרובה. צוות זה צפוי לאמן את הטייסים העתידיים של הטייסת.


"אנחנו, בניגוד לעבר, לא יכולים ללכת לטייסת בארצות הברית ולהגיד להם: 'תביאו את החומרים', לעשות 'העתק־הדבק', לקבל שיעור ולחזור הביתה עם מטוס", אומר סא"ל יותם, מפקד הטייסת הראשונה של מטוסי 35־F בחיל האוויר. "בחיל האוויר עובדים בשיטות אחרות מחילות אוויר אחרים בעולם. אנחנו לוקחים מוצרים קיימים, עושים בהם שינויים ומשתמשים בהם באופן שונה מחילות אחרים. אנחנו ניקח את המטוס, נחקור אותו עד הבורג הכי קטן ונשאל שאלות"



קבלת ה"סופה" בישראל. צילום: יהודה לחיאני
קבלת ה"סופה" בישראל. צילום: יהודה לחיאני
.



"לא נקבל את הדברים כהווייתם. צורת החשיבה הזאת תביא אותנו להוציא מהמטוס את המיץ. נביא אותו לקצה היכולת שלו כדי להרוויח ממנו כמה שיותר. קח למשל את מטוס הקרב 'סופה' (F-16I). כשקיבלנו אותו הוא לא היה חדש. הוא טס כבר 30 שנה לפני זה, ובכל זאת הפכנו אותו למשהו חדש בזכות שיפורים כמו מכלי דלק חיצוניים. את מטוס ה'אדיר' אנחנו מקבלים מההתחלה. הוא נולד במקביל אצלנו ואצל האמריקאים. אנחנו נהיה חיל האוויר הראשון בעולם, מחוץ לארצות הברית, שישתמש במטוס לצרכים מבצעיים. זו חלוציות. אנחנו פורצי דרך בעולם כי נתמודד עם מגוון דברים ראשוניים בקליטה של המטוס הזה".



"כל העולם ממתין לראות מה נעשה מהמטוס הזה", מוסיף גורם ביטחוני. "העולם יודע מה אנחנו עושים למטוסים. זה מרתק אותם, והם עוקבים אחרי זה בשקיקה. בחלק מהטכנולוגיה שנפתח נצטרך לשתף את האמריקאים. אחד ההישגים הגדולים שלנו הוא שאנחנו יודעים היום לומר שהמטוס לא יעזוב את ישראל לצורך טיפולים בחו"ל, אלא רק לגיחות מבצעיות. זה הישג עצום שלא היה ברשותנו בעסקאות בעבר".



“כשלים משמעותיים"


מטוס ה־35־F לייטנינג II, “אדיר”, הוא מטוס הקרב הרב־משימתי הבינלאומי היחיד בעולם מהדור החמישי. ב־2011 נחתם הסכם הבנות בין ממשלת ישראל והממשל האמריקאי, ובו נתן הממשל את הסכמתו למכירה אופציונלית של 75 מטוסי 35־F (שלוש טייסות), שמתוכם מימשה ישראל עד כה את רכישתם של 33 מטוסים.



הסכם הרכש הראשון של ישראל עם חברת לוקהיד מרטין, יצרנית המטוס, כלל 19 מטוסי 35־F , מטוס הקרב החמקן המשוכלל בעולם, בעלות כוללת של כ־2.7 מיליארד דולר. מלבד שני המטוסים הראשונים שצפויים כאמור להגיע ארצה בסוף 2016, יתר המטוסים יגיעו ב־2017־2018. בנובמבר 2014 החליטה ממשלת ישראל לרכוש 14 מטוסי 35־F נוספים, בעלות של כ־2.8 מיליארד דולר, עבור טייסת 35־F שנייה שתוקם ב־2019. חיל האוויר מעוניין להשלים בעתיד את הכמות הכוללת ל־50 מטוסי 35־F, ואף להקים שלוש טייסות של מטוסים מסוג זה. לדברי גורמים בחיל, מה שלא יוחלט עכשיו ברמת ההתעצמות יגרור פיגור ביכולת המבצעית בעוד כמה שנים.



מטוסי ה־F-35 שצפויים להיכנס בקרוב לשירות חיל האוויר יתווספו למטוסי ה־F-16 שהגיעו ארצה לראשונה ב־1980. ברכישה עתידית צפוי מחירו של המטוס החדש לרדת - מ־100 מיליון דולר כיום ל־80 מיליון דולר למטוס. העלות המשוערת של מטוס 35־F שיירכש ב־2018 ויימסר ב־2020 היא 85 מיליון דולר. ככל שישראל תשלים את העסקה ותרכוש עוד מטוסים, המחיר למטוס אחד ילך וירד עוד.



נכון לינואר 2015, 128 מטוסי 35־F נמסרו למחלקת ההגנה של ארצות הברית עבור החילות השונים (אוויר, צי ונחתים). כמו כן, יותר מ־180 טייסים ו־1,900 אנשי תחזוקה משש מדינות עברו את תוכנית ההכשרה למטוס ה־F-35 . מרכז ההדרכה למטוס החמקן בבסיס חיל האוויר לוק שבאריזונה הוכשר במלואו במאי 2015, והוא יהווה את הצי הגדול ביותר של מטוסי ה־F-35, עם שש טייסות שיכילו 144 מטוסים.



אלא שלצד ההתרגשות הגדולה מהגעתו של המטוס, בשנים האחרונות הוא ספג לא מעט ביקורת בשל תקלות פיתוח שהתגלו בו, הגדילו את עלות פיתוחו ודחו את השקתו שוב ושוב. פיתוח המטוס החל ב־2001, ותאריך היעד הרשמי להפיכתו למבצעי היה 2011. עד היום כבר היו אמורים כאלף מטוסים לשרת את הצבא האמריקאי וחילות אוויר נוספים בעולם, אך בארצות הברית יש כיום שתי טייסות מבצעיות, המטוס עדיין נמצא בפיתוח, והאמריקאים עדיין עמלים על פתרונן של בעיות בתוכנה.


בעיות תוכנה תחזוקה ואמינות


דוח של משרד ההגנה האמריקאי, שפורסם בינואר 2014, הזהיר כי במטוס התגלו בעיות תוכנה, תחזוקה ואמינות מתמשכות. מומחי ביטחון אף טענו כי המטוס אינו טוב במיוחד בשיבוש מכ"מי אויב, וכי מפתחיו שמו דגש רב יותר על סיכול פגיעת טיל ולא על מניעת גילוי המטוס. זאת ועוד, במרץ האחרון התייצב הממונה על בחינת מערכות הנשק במשרד ההגנה האמריקאי, ד"ר מייקל גילמור, בפני הקונגרס כדי לתת חוות דעת רשמית על מה שנחשב מערכת הנשק היקרה בתולדות ארצות הברית. לדבריו, "המטוס אינו בשל, מספק יכולת לחימה מוגבלת ויש בו כשלים משמעותיים רבים". לפי גילמור, "נכון לינואר 2016, יש בתוכנית 931 כשלים מתועדים ובלתי פתורים, 158 מהם בקטגוריה 1, כלומר כשלים שעלולים לגרום למוות ולעצירת הייצור".



לפי דוח הפנטגון לסיכום 2015, בין התקלות ונורות האזהרה שהתגלו במטוס הייתה הפסקת עבודה פתאומית של תוכנת המכ"מ באמצע הטיסה; האיסור של חיל האוויר האמריקאי על טייסים ששוקלים פחות מ־62 ק"ג לטוס במטוס משום שהם ייהרגו בעת הפעלת כיסא המפלט, בשל משקל הקסדה המתוחכמת; יכולת חימוש מוגבלת; יכולת תמרון לא מספקת; יכולת חמקנות מוטלת בספק; קצב גיחות נמוך בהשוואה למטוסים אחרים; מגבלות בשימוש בנשק ובטיסה במזג אוויר חם בגלל התחממות תאי הפצצות; ואף אזהרות מפני טיסה בסופות ברקים.



כמו כן, להבדיל ממטוסי קרב דו־מושביים מסורתיים הנמצאים בשירות, 35־F הוא מטוס חד־מושבי, מה שימנע מטייסים חדשים בארץ לזכות לאופציה של טיסה עם מדריך כטייס משנה.



“אסור להיבהל"



אלא שבכירים בחיל האוויר, במערכת הביטחון ובחברת לוקהיד מרטין דוחים את הדיווחים והפרסומים על אודות ליקויים במטוס. "אנחנו לא מאוהבים בכלי עד כדי עיוורון", מסביר גורם ביטחוני. "אבל חייבים להבין שהמזרח התיכון עמוס בנשק ורכש במאות מיליוני דולרים של טילים. בלי המטוסים האלה יהיה קשה מאוד לעמוד באתגרים".



“מי שחושב שמטוס כזה ינחת בישראל ולא יהיו איתו בעיות פשוט לא מבין את התהליך”, מוסיף גורם בכיר בחיל האוויר. “עשרות שנים נוחתים כאן מטוסים, וגם להם היו בעיות בהתחלה. זה טבעי והגיוני שמטוס חדש עובר תהליכים טכניים, ולנו בטח אסור להיבהל”.“צריך להבין שיש הרבה מאוד קשקשת ברשת”, מוסיף גורם ביטחוני. "חיל האוויר הישראלי מטיס כיום את מטוסי הקרב הכי ישנים בעולם. יש פה מטוסים שטסים 40 שנה וצוות טכנאים מופלא שמתחזק אותם. זה לא מובן מאליו. ללכת עכשיו ולרכוש עוד ממה שיש - זו טעות עצומה. אנחנו חייבים לשאוף לטייסת מלאה ויותר. אם לא נתחמש במטוסים האלה, מה שאנחנו רואים היום בראייה עתידית יהפוך לאיום.



עמלים כבר 13 שנה על הרגע הזה




"יש לנו מאות מטוסים בארץ שטסו עשרות אלפי שעות וגם להם יש בעיות", מוסיף הגורם הביטחוני. "הם נוחתים ומטופלים. זה בדיוק אותו הדבר".


גם הביקורת על תוכנות המטוס נשללת על ידי בכירי החיל. "נכון להיום טסים למעלה מ־170 מטוסים כאלה בארצות הברית", אומר גורם ביטחוני. "כל המטוסים מבוססים על התוכנה, ומי שחושב שתוכנה כזאת נבנית ביום אחד בלי תקלות, לא מבין טכנולוגיה פשוטה. כשאתה קונה אייפון, לא מעדכנים לך גרסה כל כמה חודשים? מעדכנים. ואחרי העדכון כל הבעיות נפתרות? ממש לא. אז מה ההיתממות לגבי באגים טכנולוגיים? זה טבעי ואפילו הגיוני".



מפעלי לוקהיד מרטין
מפעלי לוקהיד מרטין



בין מבקריו של המטוס נמצאים גם האוסטרלים, שרכישתו על ידם עוררה במדינה ויכוח פוליטי לוהט וקריאות להחליפו במטוס אחר. זאת לאחר שחבר פרלמנט מהאופוזיציה חשף תוצאות סימולציית מחשב של קרבות אוויר שנערכה בבסיס חיל אוויר אמריקאי, ולפיהן במבחנים נחל ה־F-35  כישלון צורב מול המטוסים הרוסיים. "אם האוסטרלים מפרסמים שהמטוס הזה גרוע יותר ממטוס פנטום, אז מדוע הם רוכשים מטוסי חמקן יותר מאיתנו?" תוהה כעת הגורם הביטחוני. "בישראל עמלים כבר 13 שנה על הרגע הזה. בשנים הללו עלו כל השאלות האפשריות, ולכולן נתנו תשובות מקצועיות של טובי המוחות בתחום. אנחנו לא מחפשים צעצועים לשחק איתם. אנחנו צריכים כלי מלחמה להגן על המדינה ולתקוף את האויב".



"פסגת ההישגים של 50 שנות פיתוח"



גם בחברת לוקהיד מרטין דוחים את הפרסומים האחרונים על טיבו של המטוס. "אוסף של קשקושים", אומר גורם בכיר בחברה. "המטוס הזה מייצג את פסגת ההישגים של יותר מ־50 שנות פיתוח של טכנולוגיות למטוסי קרב. ה־F-35  מצרף מאפיינים מהדור החמישי של חמקנות - מגילוי על ידי מכ"מים, מהירות על־קולית וזריזות קיצונית, יחד עם חבילת חיישנים משולבת, מקיפה ועוצמתית יותר מכל מה שהותקן במטוס קרב כלשהו בהיסטוריה. זה כולל אוויוניקה (מערכות האלקטרוניקה והמחשבים בכלי טיס) מתקדמת שמאפשרת לטייס גישה בזמן אמת למידע על מרחב הלחימה עם כיסוי מכל עבר ויכולת שאין כמותה לשליטה בסביבה הטקטית. את המידע שנאסף על ידי חיישני ה-F-35  ניתן לשתף באופן מיידי עם מפקדים בים, באוויר ועל הקרקע, ולספק מבט אמין ומדויק על מבצעים".