בטקס יחידות מילואים מצטיינות, שנערך אמש במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין בבית הנשיא בירושלים, קיבלו 15 יחידות מילואים תעודות הוקרה על הצטיינותן, על תרומתן לביטחון מדינת ישראל ועל תפקודן יוצא הדופן בשגרה ובחירום. הטקס נערך במעמד הרמטכ"ל, שר הביטחון, חברי פורום מטכ"ל וקצין מילואים ראשי.



“הצעירים שמסיימים את הפרק של הסדיר והופכים למילואימניקים הופכים לאזרחים טובים יותר”, אומר סא"ל במיל' אבי חליבה, מפקד גדוד 9 בחטיבת המילואים של הצנחנים, שיחידתו זכתה בהצטיינות. חליבה משרת 16 שנה במילואים ומשמש באזרחות כסמנכ"ל משרד הפנים. “זאת זכות גדולה לפקד על אנשים שהם מאוד איכותיים, בעלי מסירות ונתינה מעוררת הערצה. אצלנו אחוזי ההתייצבות וההגעה רק עולים”.



“להיות מג”ד במילואים זה אומר להיות במילואים כמעט חצי שנה”, מוסיף סא”ל במיל’ חליבה. “זה עיסוק יומיומי שתובע ממך המון - גם משפחתית וגם תעסוקתית. זה עיסוק באנשים ושמירה על כשירות ופיתוח של אנשים. זה מאוד מאתגר ומספק, ותעודת ההצטיינות היא לא רק לי, אלא במיוחד לחיילים”.



"אנשי המילואים שלנו הביאו אותנו להיות בין היחידות המצטיינות", מספר גם סא"ל רונן מירקם, מפקד פלגה 914 בזרוע הים. "אנשי המילואים אצלנו מקבלים מקום מיוחד. זה חיל על טהרת הסדיר, ולהביא מילואימניק לפקד על ספינה זה לקחת אדם בוגר שעוזב את אשתו וילדיו ובא לשרת ולפקד על חיילים צעירים. הם מקבלים צוות, עושים ניתוק ויוצאים לים".



"אנחנו מסתכלים על משרתי המילואים לא על פי מדד שנתי, אלא על התמונה המלאה", מוסיף סא"ל מירקם. "יש משרתים שמתגייסים בחורף ובקיץ ובכל זמן שאנחנו נדרשים. מי שייצג אותנו בטקס הוא מפקד ספינה בן 50 שעוזב את העבודה והמשפחה ובא להריח שמן וגריז ולא משנה מה מזג האוויר. זו תרומה אדירה עבורנו". 




מאחורי הגדר
השבוע החלו עבודות לסגירת גדר ההפרדה באזור קיבוץ שומריה בצפון הנגב. בעקבות דרישתם של ראשי היישובים באזור, משרד הביטחון הוציא את העבודות לדרך, והן צפויות להימשך חודשים ארוכים ולמנוע את כניסתם של עשרות אלפי שוהים בלתי חוקיים לשטח ישראל.



פורשים כנפיים
ביום חמישי הקרוב יסתיים טקס קורס טיס מספר 172. בטקס יקבלו 30 בוגרים את כנפי הטיס, בהם ארבע נשים. לקראת סיום הקורס פרסם צה"ל נתונים על אודות הבוגרים, שמהם עולה כי 26% מבוגרי הקורס אינם הראשונים במשפחתם שיקבלו את כנפי הטיס, וכי 15% מהחניכים ו־20% מהחניכות שהתחילו את קורס הטיס - הגיעו לסיומו.



השבוע לפני - מבצע קיתון 10, 26.6.1970


מבצע קיתון 10 נערך בשיאה של מלחמת ההתשה ברמת הגולן והיה בין הגדולים שבמבצעי מלחמת ההתשה בחזית הסורית. המבצע התרחש בבוקר יום שישי, 26 ביוני 1970, יומיים לאחר פרוץ קרבות "מלחמת שלושת הימים". מטרתו המרכזית של המבצע, שכלל פשיטה גדולה על מוצבי הצבא הסורי, הייתה להביא לשקט יחסי בגבול סוריה.



מבצע קיתון 10 נערך בשיאה. מלחמת ההתשה, 1970. צילום: משה מילנר, לע"מ
מבצע קיתון 10 נערך בשיאה. מלחמת ההתשה, 1970. צילום: משה מילנר, לע"מ



בתחילת המבצע, לאחר הפגזה מן האוויר, ובחיפוי אש ארטילרית כבדה שכוונה בעיקר על מערך הארטילריה הסורית, הבקיעו גדודי השריון בסיוע כוח ההנדסה את מערך הקו הראשון הסורי. כוח נוסף נע לעבר המוצבים הסוריים "צידא" ו"אל־חנות" והצליח לכבוש ולהרוס אותם תוך השמדת סוללות ארטילריה בודדות ולקיחת שלושה חיילים סורים בשבי. כוח שלישי של גדוד השריון "סער" חצה את הגבול ונע אל עבר המוצב "אום לוקס". במקביל, תקף כוח נוסף של חטיבה 188 את מוצב "תל דרעיה".



המבצע נמשך יום אחד, ובמהלכו תקפה פלוגת טנקים סורית את מוצב 54 הצה"לי במרכז רמת הגולן בניסיון לכבוש אותו. ניסיון זה סוכל הודות לתגובה מהירה של חיל האוויר הישראלי וכוח שריון שהוחש למוצב.



בעקבות המבצע הופסק הירי הארטילרי על יישובי רמת הגולן. במהלך המבצע נהרגו עשרה לוחמים, והטייס בועז איתן נפל בשבי. הוא שוחרר שלוש שנים לאחר מכן במסגרת חילופי שבויים במבצע ארגז. האבדות בצד הסורי כללו עשרות הרוגים ו־38 שבויים.