סממני ההסלמה נראו היטב בתחילת השבוע עם התבצרות הפלסטינים במסגד אל-אקצה. במערכת הביטחון זיהו זאת והמליצו לדרג המדיני לסגור את הר הבית גם למוסלמים וגם ליהודים. בדרג המדיני הביעו פליאה מדוע היהודים צריכים לשלם את המחיר ובמערכת הביטחון הסבירו: "סגירה חד צדדית תוביל לפיגועים". בשלב הזה הכדור עבר לצד הפלסטיני. מישראל הועברו מסרים לאבו מאזן ש"ירגיע את השטח" וציפו שהוא יעשה זאת וייצא בגלוי וידבר על חשיבות השמירה על השקט בשבוע האחרון של הרמאדן, אולם אבו מאזן בחר אחרת.



ההסלמה המשיכה לאירוע חמור לא פחות ברמאללה בו כניסה של פעילי שמאל שעוד מאמינים בשלום, כמעט ונגמרה בלינץ ובטבח של תשעה ישראלים. כאן חותמת ידו של ראש הרשות נראתה היטב והתשעה בהחלט מוזמנים לשלוח פרחים וממתקים למוקטעה, כי מי שהוציא אותם חי מרמאללה היה ראש הרשות שהודיע, "הטרור מחוץ לרמאללה". ולא בכדי, אבו מאזן יודע היטב שאירוע בתוך עיר כמו רמאללה, או ג'נין, שכם ושאר ערי מחוז גדולות יכניס את צה"ל פנימה. רצח של תשעה "פעילי שלום" היה פותח את הצוהר לאינתיפאדה ומבצע צבאי בתוך הגדה בדומה לחומת מגן. שני האירועים הללו, המהומות בהר הבית והכמעט לינץ' ברמאללה, מראים שאבו מאזן שולט בשטח ומכוון אותו על פי הנוחות שלו. שני האירועים הללו לצד הסתה פרועה בתקופת הרמאדן ברחוב הפלסטיני הובילו לפיגוע טרור אכזרי בו נער פלסטיני הצליח להתל במערכת הביטחון, לעקוף את האבטחה של יישוב מהמאובטחים בארץ, לחדור אליו, להיכנס לבית פרטי באין מפריע ולבצע רצח נתעב בתוך חדר שינה של נערה צעירה בשנתה.



לא פעל כפי שקיוו. אבו מאזן. צילום: רויטרס
לא פעל כפי שקיוו. אבו מאזן. צילום: רויטרס



אבו מאזן שותק והרחוב הפלסטיני מיד מפרש את השתיקה כהסכמה. והנה לכם הסלמה באיו"ש, פיגוע דקירה בנתניה ופיגוע ירי על ציר 60 שהוא תרחיש הבלהות של מערכת הביטחון. גם למערכת הביטחון יש אחריות ונדמה שמישהו נרדם בשמירה תרתי משמע. קצין בכיר בצה"ל אמר ביום שישי כי "הצלחות של פיגועים שמסתיימות בהרוגים מביאות עוד פיגועים. בהינתן המצב שההסתה שברשות לא יורדת, כל פיגוע כזה כמו זה בו ילדה נרצחת על מיטתה, מזין את הפיגוע הבא".



מערכת הביטחון מנתחת נכון את השטח אך באיחור של 24 שעות. הפיגוע בנתניה היה צריך להיות האור הכתום ברמזור האזהרות - רגע אחד לפני שמתחלף לאדום היה צריך להוביל לתגובה. במערכת הביטחון זיהו את ההסלמה אולם לא ברור מדוע הכתר שהוטל על חברון, מדוע העוצר הנושם הגדול ביותר בגדה מאז מבצע "שובו אחים" ומדוע תגבור השטח בגדודי חי"ר לא באו לפני פיגוע הירי על ציר 60.