מאז החל גל הטרור בתחילת חודש אוקטובר, עושים במערכת הביטחו הכל כדי לעצור את הגל. לצד מאות מעצרי מבוקשים, כניסה משמעותית לתוך הרשתות החברתיות והצבת כוחות גדולים בכל רחבי יהודה ושומרון, ניתן לראות כי הירידה בגל הטרור החלה לפני שלושה חודשים, אולם סיכום אירועי הטרור בחודש האחרון מראה בבירור כי פעולות צה"ל בשטחים מורידות את רף הטרור. עם זאת, הגל עדיין בעיצומו ואף אחד במערכת הביטחון לא יודע מתי יסתיים.



"ראינו דעיכה משמעותית בגל הטרור בחודשים האחרונים. לצד זה אי אפשר לסמן את סופו של הגל. פיגוע אחד מוצלח כמו הפיגוע בשרונה מחזיר את הטרור לרחובות. בצד השני, ברשות הפלסטינים לא פועלים מספיק", אומר למעריב אונליין גורם ביטחוני. כדי להבין את המציאות צריך להסתכל על הנתונים בחצי השנה האחרונה. בחודש ינואר למעלה מ-6,000 פלסטינים יצאו לרחובות והשתתפו בקרוב ל-15 אירועי הפרות סדר אלימות. בחודש פברואר הנתונים היו בעליה, אלא שאז פעולות סיכול נקודתיות של צה"ל והשב"כ בשטח הביאו את הירידה.



הפרות סדר בגדה. צילום: רויטרס
הפרות סדר בגדה. צילום: רויטרס



"תיעדנו את מפרי הסדר במהלך האירועים והגענו אליהם למיטות בלילות למעצרים", מספר הגורם הביטחוני. ואכן, בחודש יוני נרשמו 33 אירועי הפרות סדר עם 2,000 פלסטינים ברחובות. הנתונים בירידה, אולם המספרים עדיין גבוהים. גם פיגועי אבנים ירדו באופן משמעותי בחצי השנה האחרונה. בחודש פברואר נרשם השיא עם 240 פיגועי אבנים ו-28 פיגועי בקבוקי תבערה. בחודש יוני נרשמו 82 פיגועי אבנים ו-9 פיגועי בקבוקי תבערה. מדובר בירידה משמעותית, אולם נשק האבנים ובקבוקי התבערה עדיין מבעבע בשטח.



"גל הטרור עדיין כאן", מסבירים במערכת הביטחון. למרות הירידה בפיגועים הקשים, בחודש יוני אירעו שישה פיגועים קשים בהם פיגוע דריסה, שלושה פיגועי דקירה ושני פיגועי ירי. בכל הפיגועים נרשמו הרוגים ופצועים ופיגועים אלה נחשבים לפיגועי השראה שמשאירים את גל הטרור על אש קטנה שלעתים עלולה להיות קטלנית.



הלל יפה אריאל ז''ל שנרצחה כשמחבל חדר אל ביתה
הלל יפה אריאל ז''ל שנרצחה כשמחבל חדר אל ביתה



אחד הכלים המשמעותיים לעצירת הטרור, אומרים במערכת הביטחון, הם המעצרים. מאז חודש ינואר נרשמו קרוב ל-1,500 מעצרים של פלסטינים. חלקם פעילי טרור בגל הנוכחי, חלקם פעילי טרור המשויכים לחמאס וחלקם לוקחים חלק בהפרות סדר אלימות. גורם ביטחוני מבהיר כי כל העצורים מגיעים לבתי המשפט לאחר הגשת כתבי אישום וחלקם הגדול לא חוזר לטרור.



מעצרים שבוצעו על ידי כוחות הביטחון. צילום: פלאש 90
מעצרים שבוצעו על ידי כוחות הביטחון. צילום: פלאש 90



לצד הנתונים הללו, בחצי השנה האחרונה פעלו כוחות הביטחון בתוך הכפרים והביאו להחרמת 11 מחרטות לייצור נשק מאולתר, 170 נשקים שנאספו מבתים, ארבע תחנות רדיו שנסגרו לאחר שהשמיעו הסתה, אך כולן חזרו לשדר מחדש. בתחום הריסת הבתים, בדרג המדיני עדיין מחפשים נוסחה לקידום המהלך שנראה כאפקטיבי, אך בירוקרטית פוגע בהרתעה. בחצי השנה האחרונה נהרסו רק 16 בתים של מחבלים כאשר במהלך הפיגועים באיו"ש חוסלו 148 מחבלים.