שעות ספורות לאחר שהרמטכ"ל הודיע על המלצות למנות את אל"ם אייל קרים לרב הצבאי הראשי, מינוי שיגרום גם להעלותו בדרגה לתא"ל, יוצאת יו"ר הועדה למעמד האישה ח"כ עאידה תומא-אונסלימאן מהרשימה המשותפת, נגד מינויו של הרב הצבאי הראשי החדש מכיוון שלפני 12 שנה בתשובה לשאלת רב באתר כיפה התיר הרב הצבאי הראשי ללוחמים בעת מלחמה ל"פרוץ גדרי צניעות" בכל הקשור לאכילת כשר ולמשכב עם גויות.



בשאלת הרב שנשאל על ידי אחת הגולשות נכתב בין היתר "במלחמות שונות בין העמים... נלחמו עמים שונים ביניהם, ואף אחד לא היה טוב ליהודים במיוחד או רע ליהודים... אבל אם היו כובשים כפר והיו שם יהודים והיו אונסים בנות יהודיות, הדבר נחשב, בצדק, לאסון ולטרגדיה לבחורה ולמשפחה. אם כן, אונס במלחמה נחשב דבר מזעזע. איך, אם כן נאמר לי ע"י רב, שאישה יפת תואר מותר, לפי חלק מן הפוסקים, גם לפני כל התהליך המתואר בתורה? זאת אומרת, ייכנע ליצרו וישכב עמה, ורק אחר כך ייקח אותה לביתו וכו´?" נשאל הרב. "דבר זה נראה לי סותר" הקשתה השואלת. "הרי אם אונס אזרחים במלחמה נחשב למשהו אסור ומזעזע, מדוע, לכאורה, ליהודי מותר? והאם מותר במינו לחייל צה"ל, לדוגמה, לאנוס בחורות בזמן לוחמה, או שדבר זה אסור?"



ההתכתבות של הרב אייל קרים באתר "כיפה"
ההתכתבות של הרב אייל קרים באתר "כיפה"



הרב קרים השיב לשאלתה כי "אחד הערכים החשובים והמכריעים במלחמה הוא שמירה על כושר הלחימה של הצבא. בשל כך, הירא ורך הלבב חוזר מעורכי המלחמה, כדי שלא יימס את לבב אחיו, ורגשותיו וצרכיו של היחיד נדחים לקרן זווית לממן הצלחת האומה במלחמה. כשם שבמלחמה "נפרצים" גדרי ההסתכנות למען אחרים, כך גם "נפרצים" במלחמה גדרי הצניעות והכשרות. יין נסך שלא הותר בזמני שלום, הותר במלחמה, כדי לשמור על הרגשתם הטובה של הלוחמים. מאכלות אסורים הותרו במלחמה (ולשיטות אחדות גם כשיש מזון כשר), כדי לשמור על כושרם של הלוחמים, אף שבתנאי שלום הם אסורים". הרב מבהיר בתשובתו לשואלת "כך גם דוחה המלחמה צדדים מסוימים של גילוי עריות, אף שהתחברות אל גויה הוא דבר חמור מאוד, אלא שהוא הותר במלחמה (בתנאים שהוא הותר), מתוך התחשבות בקשיי הלוחמים. ומאחר והצלחת הכלל במלחמה עומדת לנגד עינינו, התירה התורה לפרט לספק את היצר הרע בתנאים שהתירה, למען הצלחת הכלל".



הדבר דומה ל-'פתווה' של ארגון רצחני



יצוין כי דבריו של הרב קרים לא נחתמו באתר כיפה עם דרגתו ותפקידו הצבאי אולם דבריו נחתמו בשמו. הדברים העלו את זעמה של יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה ח"כ עאידה תומא-סלימאן, שאמרה בתגובה למינוי של אל"מ אייל קרים: "אמירתו של אל"מ קרים, ואני מצטטת: 'סיפוק יצר הרע באמצעות משכב עם גויות טובות מראה בניגוד לרצונן, מתוך התחשבות בקשיי הלוחמים ולמען הצלחת הכלל', אינה משתמעת לשני כיוונים, ואין לנסות וליפות אותה. מי שמחפשות לדאוג לרווחת החיילות ומעמדן צריכות להיות מודאגות ממינוי רב ראשי שמתיר אונס של נשים, ושאינו 'ממליץ' להופעת זמרות בטקסים צבאיים, וכנראה יביא עוד פרשנויות יצירתיות ומיזוגניות מסוג זה". עוד הוסיפה ח"כ תומא-סלימאן "הפסיקה הזו של אל"מ קרים בדבר התרת אונס נשים לא יהודיות דומה אך ורק ל-'פתווה' של ארגון רצחני לא כ"כ רחוק מגבולות ישראל". יו"ר הוועדה הודיעה כי היא מתכוונת לפנות ליועמ"ש לממשלה להתנגד למינוי זה, "אני קוראת לחברות וחברי הכנסת להצטרף לפנייתי".



מינויו של הרב הצבאי הראשי התקבל בברכה גדולה בקהילה הציונית. ח"כ מוטי יוגב אמר על המינוי: "אין ראוי מהרב אייל קרים לתפקיד. נתבשרנו על בחירתו של הרב אל״מ הרב איל קרים כרב הראשי לצה"ל. אין ראוי מתלמיד חכם זה, ענו, צנוע וגיבור. מזה שנים שהרב איל קרים, פותר את הסוגיות היותר סבוכות בהלכה הצבאית והביטחונית. תלמיד חכם ומפקד, שפיקד על סיירת צנחנים ועל פלגה בסיירת מטכ"ל".


התשובה לשאלה פרשנית בלבד


גם איגוד ישיבות ההסדר קידם בברכה את הרב הצבאי הראשי הנבחר: "אל"מ הרב אייל קרים אשר ידיו רב לו בסוגיות צבא והלכה, נאמן וחרוץ במלאכתו ויהי רצון שיהא שליח ציבור לחיילי ישראל ויסייע במילוי משימותיהם כהלכה. אנו מבקשים להודות בשם רבני וחיילי ישיבות ההסדר לתת אלוף הרב רפי פרץ - הרב הצבאי הראשי, על פועלו והנהגתו את הרבנות הצבאית הראשית בעת שלום ובעת מלחמה. מי ייתן והקב"ה ישלח מלאכו הטוב לפניו, ויזכהו להמשיך בפועלו בבריאות ובכשרון להאדרת עולם התורה".



מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "אל״ם קרים מבקש להבהיר כי דבריו נאמרו בתשובה לשאלה פרשנית בלבד, אך בשום פנים ואופן לא לשאלה הלכתית מעשית. הרב קרים מעולם לא כתב, אמר או אפילו חשב שחייל צה״ל רשאי לפגוע פגיעה מינית באישה במהלך מלחמה- המפרש את דבריו באופן אחר טועה ומטעה. על גישתו המוסרית של הרב קרים יעידו שנות פעילותו הצבאית בתפקידי פיקוד, לחימה ורבנות בהם הפגין נאמנות מוחלטת לערכי צה״ל ולרוח צה״ל וזאת בפרט לכבוד האדם באשר הוא אדם". כאמור הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט אישר את מינויו אולם שר הביטחון אביגדור ליברמן יצטרך להחליט האם לאשר את המינוי".



הרב אייל משה קרים (נולד ב-1957), משמש כראש מחלקת הרבנות ברבנות הצבאית הראשית ובעברו היה מפקד סיירת צנחנים.



בין היתר שימש אל"ם קרים בתפקיד קמב"ץ חטיבת הצנחנים במלחמת לבנון הראשונה. לאחר המלחמה שימש בתפקיד פיקודי בסיירת מטכ"ל. קרים הוסמך לרבנות ושימש כראש המכינה הקדם צבאית בישיבת עטרת כהנים.