תפנית במשפט החייל היורה מחברון: יממה לאחר עדות המפתח של המג"ד של החייל החשוד אלאור אזריה, התביעה הודיעה היום (רביעי) כי היא מוותרת על חקירת שאר העדים שברשימתה. התובע, עו"ד סא"ל נדב ויסמן מסר בשם התביעה כי "אנו סבורים שהבאנו די ראיות כדי להביא להרשעתו של הנאשם. לכן, אנחנו מותרים על שאר העדים במסגרת פרשת התובע". לפיכך, המשפט יתחדש ביום ראשון בעוד כשבועיים, 24 ביולי, ובמהלכו צפויים שלושה ימים רצופים בהם יעיד עד ההגנה הראשון סמל אזריה. בתגובה לכך מסרה ההגנה כי ברשותה רשימה של עוד כ-20 עדים.  



כאמור, תפנית זו מגיעה לאחר יום דרמטי לסמל אלאור אזריה, המואשם בהריגת מחבל פצוע בתל רומידה בחברון, כאשר אתמול העיד בבית הדין הצבאי ביפו מפקד הגדוד שלו, סא”ל דוד שפירא, שכבר בעדותו במצ”ח אמר שהוא סבור כי הירי נעשה ללא הצדקה מבצעית. במהלך עדותו תיאר המג"ד את השתלשלות האירועים לאחר הפיגוע, סיפר על ההתנהלות מול החיילים שהיו בשטח ועל השיחה שניהל עם החייל החשוד כשעה וחצי לאחר האירוע. 



"אמרתי לאזריה שיש לי תחושה שהוא לא אומר את האמת"


"דיברתי אישית עם אלאור כשעה וחצי לאחר תחילת האירוע", סיפר המג"ד. "רציתי להבין ממנו מה קרה, זה דבר שאני נוהג לעשות, לדבר עם החיילים. שאלתי את אלאור למה הוא ביצע את הירי, ואלאור אמר לי שהוא זיהה שהמחבל זז, זיהה תנועות של הראש שלו ושהוא זיהה ליד המחבל סכין. שאלתי את אלאור 'למה לא נגשת לבעוט בסכין ממנו, למה היית צריך לבצע את הירי'". בהמשך עדותו אמר שפירא: "אמרתי לאלאור שיש לי תחושה שהוא לא בדיוק אומר את האמת כי בסמוך לאירוע הוא אמר למ"פ משהו אחרי לחלוטין. אלאור שתק. עוד אמרתי לו שבעיני מדובר באירוע חריג של ירי במחבל פצוע, שלא אמור לקרות, שהוא ישלח בזמן הקרוב לתחקיר אצל המח"ט ושהוא מושעה כרגע מתפקידו עד לסיום בירור העניין. אלאור שתק ולא אמר כלום".



המג"ד דוד שפירא. צילום: אבשלום ששוני




"החייל לא דיבר על חשש ממטען"


בהמשך עדותו התייחס שפירא לסרטון שתועד מזירת האירוע, ואמר: "לא ידעתי שיש סרטון בשלב הזה, אך התייחסנו לאירוע מתוך הבנה שהוא חריג, מכיוון שהירי בוצע לא בשלב הראשוני שבו הייתה סכנה ממשית לכוח שהותקף, אלא בשלב בו אותו מחבל לא היווה איום למי שנמצא בסביבה". עוד הוסיף המג"ד כי "לפי התזוזות של המחבל, הוא היה חי ולכן האבחנה היא שמדובר בירי של מחבל פצוע שאינו מהווה סכנה".



לשאלה האם אלאור התייחס בשיחה עם שפירא לחשש ממטען, ענה המג"ד: "אלאור לא דיבר בכלל על חשש ממטען אלא רק על חשש מסכין שהייתה מונחת לדבריו סמוך למחבל". כמו כן הוסיף לשאלת התובע כי "אף אחד לא התריע על סכנה כזאת. אני אישית עברתי ליד המחבלים ולא זיהיתי חשש ממטען".



התובע ביקש מהמג"ד להתייחס לתעודת ההצטיינות שהעניק בעבר לאלאור, ועל כך השיב שפירא: "אלאור התגייס לגדוד באוגוסט 2014 והוכשר כחובש. הפלוגה סיימה את האימון המתקדם והצטרפה לאימון הגדודי. אלאור בלט בפלוגה והשקיע לאורך כל המסלול וגם באימון. לקראת הסיום של האימון ובסמוך ליום העצמאות, חילקתי תעודות הצטיינות ואלאור נבחר כמצטיין הפלוגה, אני הענקתי לו את התעודה. עוד הוסיף: "אלאור הוא אחד החיילים הטובים ביותר בגדוד - ללא אירועי משמעת, משקיע, תורם לפלוגות שהוא היה בהן. לא בכדי מספר שבועות לפני האירוע פנה אלי מפקד הפלוגה שלו רס"ן תום נעמן וביקש לאשר את המינוי של אלאור לחובש, אישרתי זאת מתוך הבנה שמדובר בחייל מהטובים ביותר בפלוגה וגם החובש מהטובים ביותר שיש בפלוגה".


אלאור אזריה ואביו בבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני


הלוחם שחזר בו מעדותו

 

לפני יומיים העידו שני לוחמים מהפלוגה של אזריה, אשר זהותם אסורה לחשיפה. נדמה שהשניים הגיעו קודם כל כדי לחזק את חברם הנאשם. אחד מהם אף חזר בו מעדותו במצ”ח וטען כי בחשיבה מחודשת - הירי של אזריה היה מוצדק. לצד זה אמר העד השני כי שמע את אזריה אומר לאחר הירי ש”מחבל שדקר את חבר שלי - עליו למות”.
 
שני העדים סיפרו כי לא חשו בסכנה בזירה, וכי רק לאחר מכן שמעו אמירות רבות ממפקדיהם על כך שמדובר באירוע חמור. לדבריהם, התבטאויות אלה השפיעו עליהם במסירת עדויותיהם בפני החוקרים. אחד מהם אף חש את חוסר הנוחות של השופטת אל”מ מיה הלר, שתהתה בקול מדוע הוא שינה את גרסתו על דוכן העדים. הוא סיפר על תחושת המסוכנות שהייתה בזירה בגלל אמירות על חשש ממטען, והוסיף כי מפקדיו הנחו אותם לא להתייחס לאמירות קשות שנזרקות על ידי מתיישבים ישראלים בזירות האירוע.
 
“תדרכו אותנו לא להתייחס לצעקות של המתיישבים שקוראים לנו שלא לטפל במחבלים שנפצעו”, סיפר אחד הלוחמים העדים. לדבריו, הוא לא חש סכנה שהמחבל יתפוצץ ולכן לא הייתה לו בעיה לעמוד לידו בזמן שהלה שכב גוסס על הכביש. “בהתחלה חשבנו שמה שאלאור עשה היה חמור”, סיפר העד השני במשפט, “רק אחרי שהבנתי שיכולה להיות פצצה על המחבל, הבנתי שאלאור פעל נכון ולפי אינסטינקט”. עם זאת, הבהיר אותו חייל כי “אם הייתי יודע מה אלאור הולך לעשות, הייתי עוצר אותו. לא ראיתי שהוא מתחרט אחרי הירי אבל נראה שהיה לחוץ”.