מחר יעלו לבית העלמין בהר הרצל 67 משפחות של חללי צוק איתן, במלאת שנתיים לנפילת יקיריהן במבצע שמטרתו הייתה להביא שקט לדרום. מאז אכן די שקט בדרום אבל בקרב המשפחות אין שקט אלא כאב כבד ולא פחות – זעם. 50 מהן פנו לראש הממשלה בנימין נתניהו, לנשיא המדינה ראובן ריבלין, ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, לשר הביטחון אביגדור ליברמן וליו"ר ועדת חוץ והביטחון אבי דיכטר, בדרישה להקים ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט, שתחקור את אירועי המבצע.



במכתבן ציינו המשפחות: "מלחמת צוק איתן נמשכה 50 ימים וגבתה את חייהם של 67 חיילים וחמישה אזרחים. מאות חיילים נפצעו בקרב, אזרחים רבים נפגעו או לקו בחרדה, הארץ כולה הייתה נתונה לירי רקטי. "מיד בתום המלחמה החלו לעלות בקשות להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבחינת האירועים שקדמו למלחמה, מוכנות העורף, היערכות הצבא, אירועי המלחמה עצמה והתנהלות הדרג המדיני והצבאי".



"דורשים הקמת ועדת חקירה ממלכתית"


אחד ההורים שעומד מאחורי הבקשה הוא אילן שגיא, אביו של סמל ארז שגיא ז"ל, לוחם בקורס מ"כים, שנפל בתקרית שבה חדרו מחבלים דרך מנהרה לאזור היישוב נחל עוז שבעוטף עזה. "אנחנו דורשים הקמת ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק את התנהלות הממשלה בזמן מלחמת צוק איתן ולפני צוק איתן", מספר האב ל"מעריב השבוע". "אנחנו רוצים שיבדקו את כשלי הטיפול בנושא המנהרות ואת הכשל בלחימה מול ארגון טרור. מלחמה שבזמן הפסקת אש נחטף חייל צה"ל הדר גולדין. אנחנו כואבים כאב עמוק, והיום, שנתיים אחרי, אנחנו עדיין לא יודעים את כל התשובות לכל השאלות. אנחנו מבינים שזה לא יחזיר את הבנים שלנו אבל התקווה שלנו היא להציל חיים אחרים".



תמי קדמי עם תמונת בנה דניאל ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה
תמי קדמי עם תמונת בנה דניאל ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה



גם תמי קדמי, אימו של סמל דניאל קדמי ז"ל, לוחם גדוד חרוב של חטיבת כפיר שנפל יחד עם ארבעה מחבריו, בתקרית שבה חדרו מחבלים דרך מנהרה ותקפו עמדת פילבוקס, הצטרפה לבקשה. "בשנתיים האחרונות שאלנו המון שאלות ולא קיבלנו מספיק תשובות", אמרה אמש. "אמרו לנו שהילדים שלנו הם 'החיילים הכי טובים, ואם היו צריכים לצאת שוב למלחמה, היו לוקחים בדיוק את אותם לוחמים, כי הם האליטה, הם הדובדבן שבקצפת. שאלנו מה פתאום בחרו בהם. הרי הם היו בקורס מכ"ים עשרה ימים בדיוק. לא קיבלנו תשובה. הרי זו לא יחידה אורגנית. איך בכלל יצאו איתם למלחמה?".



"מרגישים שיש דברים שמסתירים"


קדמי סבורה שמסתירים ממנה עובדות. "אנחנו מרגישים שיש עוד דברים רבים שהם מסתירים ורוצים ששופט בלתי תלוי יבדוק את כל השאלות", היא אומרת. "הצורך בוועדה נובע מהכשלים שלמדנו עליהם בשנתיים האחרונות. אני רוצה לדעת למה שמו את הבן שלי, אחרי שמונה חודשים בצה"ל, במקום הזה".


שגיא חושש לעתיד. "אם חלילה אותה ממשלה תנהיג את אותה מדיניות, כפי שהנהיגה בצוק איתן, אוי ואבוי לנו", הוא אומר. "מאז המבצע שאלנו שאלות רבות מפקדים ולוחמים, ושמענו אינסוף תשובות. אנחנו רוצים שוועדה בלתי תלויה תבדוק את תפקוד הממשלה".



ההורים חותמים את מכתבם לדרג המדיני במלים תקיפות: "לפיכך אנו באים אליכם בבקשה ברורה ושאינה משתמעת לשני פנים - להקמת ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט".



מחר בערב יגיעו המשפחות לטקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל בירושלים. שנתיים אחרי שאיבדו את יקיריהם, ממשיכים בני המשפחות לחפש נחמה וגם כמה תשובות, שאולי יסייעו להם להרגיע מעט את הכאב, להנמיך את עוצמת הסערה. הם מקווים למצוא אותן באמצעות ועדת חקירה ממלכתית. "זה יביא את הנחמה לנפש שלנו, שלא מפסיקה לענות אותנו בשאלות קשות", מסכם אילן שגיא, אביו של שגיא ז"ל.