בחודש יולי נרשמו שישה פיגועים בגדה, כך עולה מנתונים של צה"ל. וזאת לעומת 70 שאירעו בחודש אוקטובר 2015, המועד שנחשב לתחילת גל הטרור והאלימות הנוכחי. זהו אחד השיעורים הנמוכים ביותר של פיגועים בעשרת החודשים שבמהלכם נהרגו 41 ישראלים וזרים וכ-250 פלסטינים.



קצין בכיר בצה"ל אמר ל"מעריב אונליין" כי הנתון הזה מעיד כי המדיניות שמפעילה מערכת הביטחון מניבה הישגים שמצמצמים את רמת הטרור. מדיניות זו מורכבת ממודיעין מדויק של שירות הביטחון הכללי (שב"כ), פעילות מבצעית יומם ולילה של צה"ל, בצד מאמץ נמשך להפריד בין המפגעים לשאר האוכלוסייה ולבודדם ובכך לאפשר למרבית הפלסטיניים בגדה להמשיך בשגרת חייהם ובעיקר לאפשר ליותר מ-100 אלף מהם לעבוד בישראל עם רישיונות עבודה.



ההצלחה בהתמודדות עם הטרור, שברובו מוגדר "טרור של בודדים" תהיה גם אחד הנושאים המרכזיים בשיחותיו של הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט המבקר השבוע בארצות הברית כאורח של עמיתו, הגנרל ג'וזף דנפורד. למעשה, זוהי פגישתם השלישית מאז נכנס איזנקוט לתפקידו לפני כשנה וחצי. דנפורד ביקר כבר פעמיים בישראל.



איזנקוט גם ידון עם מארחיו במלחמה בדאעש. צבא ארצות הברית מעוניין ללמוד גם משיטות הפעולה של צה"ל המוגדרות מב"מ - מערכה בין מערכות - שבה הוא פועל בחשאי הרחק מגבולות ישראל לסכל פעולות טרור או הברחת נשק לארגונים טרור כמו חיזבאללה בלבנון וארגוני טרור בעזה. מרבית הנשק המוברח מגיע ממקומות מרוחקים כמו איראן ולוב. מבצעי מב"מ מופעלים באופן רציף על סמך מידע מודיעיני והתכנות מבצעית.



"במידה מסויימת", הדגיש הקצין הבכיר, "הפכנו למעין מעבדה שלא רק צבא ארצות הברית מבקש ללמוד מהניסיון שלנו אלא גם צבאות מערביים אחרים". לאחרונה ביקרו בישראל גם הרמטכ"לים שהיו מלווים בקצינים נוספים של צבאות גרמניה, קנדה ואיטליה.



באופן מפתיע, מתברר גם כי הרמטכ"ל האמריקאי ועוזריו מבקשים בשיחות עם איזנקוט ללמוד מהניסיון של צה"ל על ביצוע התכנית הרב שנתית שלו (המכונה גדעון) שבמסגרתה נקבע תקציב קבוע לכל התקופה ונעשים שינויים כמו צמצום בכוח אדם, סגירת יחידות (כמו חטיבות טנקים וטייסות ישנות) והקמת חדשות כדי להתאים את הצבא לשינויים במזרח התיכון ולסכנות והאיומים העולים מהם.