לאחר שש שנות סכסוך: הפרלמנט של טורקיה אישר היום (שבת) את הסכם הפיוס שנחתם עם ישראל בחודש יוני, אשר מביא לסיום הקרע בן שש השנים בין שתי המעצמות האזוריות שהחל בשל אירועי משט המרמרה שהתרחש בשנת 2010. אוניית "המאווי מרמרה" ניסתה להגיע לעזה וכשעלו עליה לוחמי שייטת 13 כדי לעצור אותה הם נתקלו בהתנגדות אלימה כשחלק מהנוסעים תקפו את החיילים בסכינים, אלות ומוטות ברזל ואף חטפו חלק מהחיילים. באירוע נהרגו תשעה מנוסעי האונייה ונפצעו 20 ובנוסף, 10 חיילים נפגעו מתוכם שניים באורח קשה.



כזכור, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הציג לפני כחודשיים ברומא את פרטי הסכם הפיוס הסכם שצפוי להגדיר את הנורמליזציה בין המדינות, אחרי שש שנים של שפל מדיני, בעקבות אירועי משט המרמרה. במסגרת ההסכם טורקיה תוכל להעביר כספים באופן חופשי לרצועת עזה, תייצא סחורות לרצועה וישראל תשלם 20 מיליון דולר לטובת פיצויים לנפגעי המשט לאחר 25 ימי עסקים.



אוניית המרמרה. צילום: רויטרס
אוניית המרמרה. צילום: רויטרס



נתניהו בזמנו התייחס לביקורת על ההסכם שקובע כי ישראל תשלם פיצויים בסך של 20 מיליון דולרים למשפחות קורבנות המשט הטורקי, ואמר כי "חלק מהאנשים אמרו לנו 'למה אתם לא גומרים את זה בגלל 20 מיליון דולר?', תגמרו את זה. אני לא מנהל מדינה לפי כותרות אחרות. מנהיגות עובדת לפי אינטרסים. ההסכם הזה הוא חשוב. הוא לא חף מביקורת, זה הסכם חשוב למדינת ישראל. זה חשוב להיום, למחר, ולדורות הבאים. זה לא ירח דבש, אבל האינטרסים החיוביים הם גדולים יותר. אביא זאת לאישור הקבינט. לא מתרשם מציוצים וקנטרנות. חשוב להוביל את המדינה לשגשוג".



שבעה תמכו שלושה התנגדו


לאחר שנחתם ההסכם בחודש יוני, הוא כאמור הובא לאישור הקבינט ושם בסיום ישיבה שארכה ארבע שעות וחצי הוא אושר כאשר שבעה שרים תמכו: נתניהו, יובל שטייניץ, גלעד ארדן, ישראל כ"ץ, משה כחלון, יואב גלנט ואריה דרעי בעוד שלושה שרים התנגדו: נפתלי בנט, אביגדור ליברמן ואיילת שקד. בישיבה השתתפו גם ראש המוסד יוסי כהן, היועמ"ש לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט וראש צוות המו"מ ד"ר יוסף צ'חנובר.



הדר גולדין ואורון שאול. צילום: דובר צה"ל ופייסבוק
הדר גולדין ואורון שאול. צילום: דובר צה"ל ופייסבוק



ארדן, השר לביטחון פנים, אמר לאחר שהקבינט אישר את ההסכם: "חברות וחברים יקרים, לבי יוצא אל משפחות שאול וגולדין, פגשתי את ההורים ואת בני המשפחה השבוע בכנסת, שמעתי את זעקתם. הבטחתי להם שאגיע לקבינט ואשאל את השאלות הקשות בטרם אקבל את החלטתי. כך עשיתי. לבי יוצא גם אל משפחתו של אברה מנגיסטו שמוחזק עדיין בעזה". עוד אמר ארדן: "חקרתי רבות סוגיה זו ולצערי הרב לא השתכנעתי שטורקיה יכולה לכפות על החמאס להשיב את חיילינו ואזרחינו לישראל, אך צודקים גם האומרים שמכתב הצד שצורף להסכם הפיוס ועוסק בסוגיית השבת בנינו מעזה, אינו מהווה התקדמות משמעותית בסיכוי להחזרתם, ולכן לאור דרישתי הקבינט ידון ויכריע בתוך שבועות על נושא תנאי אסירי החמאס וצמצומם כמנוף לחץ".