לא שקט בדרום: דובר צה"ל אישר כי מטוסי קרב ישראלים תקפו הלילה (ראשון) בבית חאנון שבצפון רצועת עזה. בהודעת דובר צה"ל נמסר כי צה"ל תקף באמצעות כלי טיס של חיל האוויר מספר תשתיות טרור השייכות לארגון הטרור חמאס בצפון הרצועה וכי תקיפת תשתיות טרור אלה היא תגובה לירי תלול המסלול שבוצע לעבר העיר שדרות מוקדם יותר היום, המהווה איום על ביטחון אזרחי ישראל ופגיעה בריבונותה של מדינת ישראל. עוד נמסר כי ארגון הטרור חמאס הוא הריבון ברצועת עזה והוא שיישא באחריות לכל אירוע טרור המבוצע ממנה. 



מספר שעות לאחר הירי לשדרות ארגון "אחפאד א-צחאבה" (צאצאי בני לוויתו של הנביא) לקח אחריות על שיגור הרקטה. זהו ארגון ג׳יהאדסטי שפועל בעזה ומתנגד לחמאס. הארגון גם לקח בזמנו אחריות על ירי שתי הרקטות ששוגרו לשדרות בחודש יולי, שאחת מהן פגעה בגן ילדים.



לאחר מכן הגיב חמאס לתקיפות של חיל האוויר והדגיש כי "ישראל אחראית להסלמה ברצועת עזה לנוכח משך תוקפנות הכיבוש נגד עמנו והרצון ליצור משוואות חדשות. התוקפנות לא תצליח לשבור את רצונו של עמנו".



נקודת פגיעת הרקטה בשדרות, צילום: משטרת ישראל
נקודת פגיעת הרקטה בשדרות, צילום: משטרת ישראל



בתוך כך, התקיפה באה כאמור, בהמשך למספר תקיפות שבוצעו מיד עם שיגור הרקטה מוקדם יותר היום. בתקיפה בשעות הצהריים הותקף מאגר מים בעיירה ועל פי הדיווח ברשת מען, אזרח פלסטיני נפגע מהירי לעבר הרצועה, אך לא נמסרו פרטים על מצבו. דובר צה"ל מסר בעקבות האירועים כי "בתגובה לירי שבוצע לפני זמן קצר לעבר העיר שדרות, תקף צה"ל באמצעות כלי טיס של חיל האוויר תשתית טרור של ארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה וכן תשתית טרור נוספת באמצעות ירי על ידי טנק".



מל"ט ישראלי, ארכיון. צילום: התעשייה האווירית
מל"ט ישראלי, ארכיון. צילום: התעשייה האווירית



בנוסף, רקטה פגעה מוקדם יותר היום בשדרות, לאחר שנשמעה אזעקת צבע אדום בעיר. נפילה אותרה במרכז העיר ולא היו נפגעים מהירי. מן המשטרה נמסר כי "היום נשמעה אזעקת צבע אדום בשדרות, בסריקות המשטרה אותרה נפילה ברחוב בעיר, ולא היו נפגעים. כוחות המשטרה שהגיעו למקום סגרו את הזירה וחבלני המשטרה טיפלו בפריט האמל"ח".




"על ליברמן לקבל החלטות הרות גורל"


שר החקלאות אורי אריאל הגיב לירי ואמר: "לא צריך לחכות לנפגעים ממתקפת הרקטות אלא צה״ל צריך להגיב בעוצמה ובתקיפות באופן מיידי. אני מאמין ומקווה ששר הביטחון ליברמן ינחה כך כפי שהבטיח בעבר". חבר הכנסת עמר בר-לב מהמחנה הציוני קרא לשר הביטחון לפעול ליצירת שקט בדרום, ואמר: "זוהי שעת מבחן לתפקודו של שר הביטחון החדש, תקופת החפיפה תמה וצריך לקבל החלטות הרות גורל. אם יבחר השר בביטחון, הוא יקבל לגיטימציה מימין ומשמאל. תושבי עוטף עזה ושדרות מאסו בתדרוכים לכתבים, על שר הביטחון ליברמן לפעול ליצירת שקט בדרום באופן מיידי, ובמקביל להוביל תכנית מדינית אסטרטגית הכוללת בניית נמל עמוק מים תמורת פירוז, ליצירת תשתית למשא ומתן לטווח הרחוק".



גם חבר הכנסת חיים ילין מ"יש עתיד" הגיב לירי וקרא לראש הממשלה, בנימין נתניהו, להפסיק את הליך שיקום רצועת עזה עד שהיא תפורז באופן מלא: "אסור לאפשר את המשך הירי לעבר שדרות ויישובי עוטף עזה, חייבים להכות בטרור ביד קשה ולעצור את כל פעולות שיקום הרצועה עד לפירוז מלא. 16 שנים שתושבי עוטף עזה סובלים מירי ללא הפסקה, וראש הממשלה עסוק בלנהל את המשך המצב הקיים. אני מזכיר לממשלת ישראל שטרם מצאה כסף לביטחון תושבי הקו הקדמי, להכניס לתקציב 17-18 את המכשול ולהמשיך בסיוע פיתוח הנגב המערבי ולא פיתוח עזה". 



אביגדור ליברמן, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אביגדור ליברמן, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90