משפטו של החייל היורה, סמל אלאור אזריה, הנאשם בהריגת מחבל גוסס בתל רומידה בחברון בחודש מרץ השנה יתחדש ביום ראשון הקרוב לאחר הפסקה של חודש ימים. במהלך השבוע הבא יתקיימו ארבעה דיונים ובהם צפויים להעיד לוחמים מגדוד שמשון, חלקם לוחמים שנכחו בזירת האירוע. מדובר בלוחמים שכבר העידו במצ"ח על האירוע. אחד מהם, לוחם בגדוד שנשפט על התנהגות משמעתית בגלל שהתבטא בנושא בחומרה כלפי מפקד הפלוגה רס"ן תום נעמן, צפוי למסור בבית הדין עדות שלפיה המ"פ שיקר לכאורה, בעדותו. בין היתר יסביר החייל את תחושת המסוכנות שלדבריו הייתה בזירה, למרות עדותו של המ”פ שלפיה לא הייתה תחושת מסוכנות.



יצוין כי אותו חייל התבטא בנושא ואף כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי "היה חשש ממטען בזירה והמ"פ בכלל לא בדק את גופות המחבלים". החייל יצטרך להסביר את הדברים בבית הדין. בנוסף, הוא צפוי למסור בעדותו כי “אזרחים שהיו בזירה הזהירו ממטענים בניגוד לדבריו של המ”פ נעמן". החייל הודה כי הוא מסוכסך עם המ"פ. גורם צבאי המעורה במשפט אמר כי “עדותו של החייל לא רלוונטית מכיוון שהוא העיד במצ”ח שהוא כלל לא ראה את הירי של אלאור במחבל".



בחודש ספטמבר צפויים להעיד בבית הדין הצבאי שלושה קצינים בכירים במילואים – האלופים במיל' עוזי דיין ודן ביטון ותא”ל במיל’ שמואל זכאי. עם זאת, ל”מעריב־סופהשבוע" נודע כי התביעה הצבאית שוקלת לפנות לבית הדין ולבקש כי השלושה לא יגיעו לצורך חקירה נגדית. יצוין כי השלושה כבר הגישו תצהיר לבית הדין וכל שנותר הוא להעלות אותם לדוכן לצורך חקירה נגדית, אולם התצהירים הודלפו בתקשורת וחלק מהעדים אף התראיינו בנושא בערוצים שונים וחשפו את תוכנם.



עוזי דיין. צילום: מירי צח
עוזי דיין. צילום: מירי צח



כך לדוגמא טען דיין בתצהיר כי מצ"ח בכלל לא היו צריכים לחקור את הלוחמים. ביטון הכריז כי "דין אזריה כדין שומר", וטען לחוסר היגיון משפטי בהגשת כתב אישום נגד אזריה על רקע זיכויו של אל"מ ישראל שומר, שירה במחבל במהלך מרדף בזמן שהוא כלל לא היה בסכנת חיים, לדברי ביטון. 



מנגד, בתביעה הצבאית מעריכים כי עדותם של השלושה "שווה כקליפת השום". גורם משפטי בכיר המעורה במשפט אמר כי "איך ייתכן שמצד אחד טוענים שעדותו של מח"ט הגזרה, אל"מ יריב בן עזרא, לא רלוונטית כי הוא לא היה בזירה בזמן הפיגוע, ומנגד אומרים ששלושה קצינים בכירים שלא משרתים בכלל בצבא כבר כמה שנים, עדותם פתאום כן רלוונטית”. בנוסף, בתביעה הצבאית חוששים כי העלאת שלושת הקצינים הבכירים לשעבר לדוכן העדים תגרור אחריה פסטיבל תקשורתי שלא בדיוק ישרת את הצד שלהם במשפט.



עו”ד בנימין מלכא, המייצג את אזריה, מסר בתגובה: "פרשת ההגנה מורכבת ממכלול עדויות וראיות. כל עדות חשובה ובעלת ערך רב בסיוע להוצאת האמת לאור. אנו מאמינים כי בסופו של ההליך יוכח כי סמל אזריה פעל כמצופה מלוחם בשדה הקרב ולאחר שחש סכנה אמיתית. לעניין עדויות ועדים, התייחסות ההגנה תהיה בבית הדין ובו בלבד". בערוץ 10 פורסם גם כי ההגנה תציין במהלך המשפט כי אזריה סבל מחוסר שינה בזמן האירוע ומפוסט טראומה לאחריו.