דרמה פרצה היום (ראשון) במשפטו של החייל היורה מחברון, סמל אלאור אזריה, הנאשם בהריגתו של המחבל המנוטרל בתל רומידה. אמו של החייל, אושרה אזריה, פרצה בבכי ויצאה מן האולם. בדרך סיננה לעבר השופטים: "אני רוצה משפט צדק". לאחר ששבה הוזהרה על ידי השופטת אל"ם מיה הלר שתרסן עצמה. הדיון בעניינו התחדש הבוקר בבית הדין הצבאי ביפו, זאת לאחר הפסקה של חודש. כמה מפגינים הגיעו למקום כדי לתמוך בחייל. מי שלא הגיע בפעם הראשונה מאז החל המשפט הוא אביו של אזריה, צ'רלי, שמשתקם מאירוע מוחי קשה. במוקד הדיון היום עמדו העדויות של עדי ההגנה. 

העד הראשון היה סא"ל (מיל') אליהו ליבמן, קצין הביטחון של היישוב היהודי בחברון, שהוקפץ לאירוע בתל רומידה בו התרחש הירי של אזריה. "מהרגע שפורסם הסרטון", אמר ליבמן על דוכן העדים, "הייתה אווירה מאוד לא נוחה של כלל המערכות ליצור קו אחד. נוצרה הרגשה שלא רצו לחקור את האמת". 

ליבמן סיפר כי כמה ימים לאחר האירוע קיבל טלפון מאיש מסביבתו הקרובה של שר הביטחון דאז משה בוגי יעלון, שביקש שימסור לו את שמו של אזריה. ליבמן טען שסירב. ליבמן טען עוד כי יעלון אמר בסביבתו ש"אפילו קב"ט חברון (אליהו ליבמן - נ.א) חושב שהירי לא תקין", דבר שהוא לחלוטין לא מסכים איתו. "זה הפוך ושקר", אמר ליבמן. "הכניסו לי מילים לפה". ליבמן הוסיף כי למרות שהשתתף בעשרות תחקירים מבצעיים לאורך השנים, הוא או איש מאנשיו לא זומנו לתחקיר האירוע של אזריה, ורמז כי הדבר "נובע מסיבה".

ליבמן התייחס גם למציאות שהוא רואה בשטח בחברון כעת, לאחר הדיו של אירוע אזריה. "יש הרגשה לא פשוטה בקרב החיילים והמפקדים, זה מה שאני מרגיש", אמר ליבמן.

ליבמן תקף את מפקד חטיבת חברון, אל"ם יריב בן עזרא, שהעיד בעבר נגד סמל אזריה. "במשמרת שלו נרצחו לא מעט אזרחים, והיו לא מעט פיגועים. אני לא יכול לשתוק כשאותם אנשי צבא ואותם מפקדים גם מפקירים חייל צה"ל", אמר. "יש בגזרה איום משמעותי של מטענים", ליברמן אמר בהתייחס לקו ההגנה של אזריה, שטוען שביצע את הירי כיוון שהרגיש מאוים. "מעלימים נתונים כדי להרשיע. מחבל מנוטרל זה ירי למרכז המסה ואז כדור בראש".

בשעות הצהריים, לאחר הפסקה, חקרה התביעהבחקירה נגדית את עד ההגנה סא"ל (במיל') אליהו ליבמן, קב"ט חברון. הקטגורים שאלו את ליבמן על עדותו על כך שמקורב לשר הביטחון דאז משה יעלון פנה אליו ואמר לו שיעלון טוען כי "קב"ט חברון חושב גם הוא שהירי היה לא תקין", בניגוד לעמדתו האמיתית של ליבמן. בשלב זה ליבמן החליט לחזור בו מחלק זה של עדותו וביקש שלא להתחשב בפרטים אלו שמסר קודם לכן על הדוכן. "יכול להיות שמדובר היה באדם שהשתמש בעניין משרד הביטחון", אמר הקב"ט.

התובע טען בפני העד כי יש סתירות בעדותו. "קח כוס קולה ופופקורן תמשיך לחיות בסרט שלך. הסתירה היא בראש שלך. לא היית בפיגועים בכלל", השיב לו הקב"ט.

ח


 

"יהיו הפתעות"


פרקליטיו של אזריה אמרו הבוקר כי יזמנו מספר עדים שהתביעה התכוונה לזמן, אך התחרטה לאחר שהבינה שהם יסתרו את טענתה. עו"ד אייל בסרגליק אמר בגלי צה"ל כי "יעידו היום עדים שהיו בזירה או לידה, חלקם לא נחקרו על ידי המשטרה הצבאית. יש לנו עדים מומחים מכל הסוגים. יהיו הרבה הפתעות".

במהלך השבוע יתקיימו ארבעה דיונים ובהם צפויים להעיד לוחמים מגדוד שמשון, חלקם נכחו בזירה בעת האירוע. הלוחמים כבר העידו במצ"ח, אחד מהם נשפט על עבירה משמעתית משום שהתבטא בחומרה כלפי מפקד הפלוגה, רס"ן תום נעמן. בבית הדין הוא צפוי למסור עדות, שלפיה המ"פ שיקר בעדותו. בין היתר הוא צפוי להסביר את תחושת הסכנה שלטענתו הייתה בזירה, בניגוד לעדותו של המ"פ, שלפיה לא הייתה תחושה כזאת. בעמוד הפייסבוק שלו כתב הלוחם: "היה חשש ממטען בזירה והמ"פ בכלל לא בדק את גופות המחבלים".

הלוחם יצטרך להסביר את הדברים הללו בבית הדין והוא צפוי לטעון כי "אזרחים שהיו בזירה הזהירו מפני מטענים, בניגוד לדבריו של המ"פ נעמן". הלוחם, ששירת בעבר ביחידה המובחרת דובדבן ונחשב לחייל מוערך, הודה כי הוא מסוכסך עם המ"פ נעמן.