בשעת בוקר מוקדמת ולאחר שלושה חודשים של לימוד והכנות, לוחמי חטיבת הצנחנים הגיעו הבוקר (רביעי) לבסיס תל נוף, אל טייסת הקרנפים והחלו בשחזור צניחת המתלה כולל הקרב המיתולוגי שהובל על ידי רפאל איתן ז"ל. "מפקד גדוד 890, סגן אלוף אליאב אלבז, פנה אלינו אומנם בלי שילוב הידיים של רפול, אבל שחזר את התדרוך האחרון שהוא נתן לפני הצניחה ויצאנו לדרך" משחזר מפקד חטיבת הצנחנים, אלוף משנה נמרוד אלוני. "אנחנו עומדים לפני המבצע המוצנח הראשון של צבא יהודי מאז ומעולם" אמר המג"ד סא"ל אלבז במילים בהם תדרך אז רפאל איתן את גדוד 890 המיתולוגי.



בתדרוך שהעביר אלבז ללוחמי חטיבת הצנחנים אמר: "הצניחה תהיה באור יום ומשימתנו היא להתארגן להגנה על ציר מסוים במקום מסוים. יהיה לנו כחצי שעה אור להתארגנות. כל אחד שיוצא מהמטוס והמצנח שלו נפתח, יסתכל למטה, יראה צומת דרכים, לשם עליו להגיע. הגיע לקרקע - כל אחד מוריד את המצנח והנשק יהיה מיד בידו. הוא יתחיל לנוע לכיוון ההרים". 



"עלינו על המטוסים ובמספר יעפי הצנחה קפצנו" מספר אל"ם אלוני. "בקרקע התחבר כל הכוח למשימה, בדומה לאותו כח לפני 60 שנה, חברנו באותן נקודות הציון הזכורות בהיסטוריה. בסוף המפקדים שחזרו את קו ההגנה והחיילים יישמו את כל מה שלמדו כל השבוע".



שחזור הצניחה של גדוד 890. צילום: דובר צה''ל
שחזור הצניחה של גדוד 890. צילום: דובר צה''ל



"לאירוע הזה התכוננו כשלושה חודשים" מוסיף מפקד חטיבת הצנחנים אלוף משנה נמרוד אלוני. "בתיאום ובלימוד ובאיסוף עדויות מוותיקי החטיבה גם למדנו דברים חדשים. הפתיע אותי מאוד כמות האנשים שעדיין נמצאים אתנו והפתיע אותי כמות האמוציות והרגש של אנשים שרצו להשתתף בקרב שאחרי. אפשר לחשוב ששישים שנה אחרי כמות האמוציות תרד אבל זה לא כך. הוותיקים חיים את אותו הקרב גם שישים שנה אחרי" הוא מספר.



במשך השנים נמתחה ביקורת על הצניחה המבצעית וישנם היסטוריונים שטענו כי מדובר בצניחה מיותרת. מח"ט הצנחנים לא רואה זאת כך "הצניחה במתלה אפשרה לכל החטיבה שהגיעה מאחור להגיע בלי איום אל הצבא המצרי" מספר אל"ם אלוני. "יש ביקורת מצד היסטוריונים ואני מכיר אותה אבל הצנחנים שצנחו בחלק המזרחי של המתלה אפשרו לצבור את הכוח החטיבתי" הוא מספר.



במסגרת ציון שנת ה-60 לצניחת המתלה והקרב המיתולוגי, קיים הגדוד שהוביל את המשימה שבוע של סדרת חינוך שהחל בביקורים של לוחמי הגדוד היום בבתי וותיקי הצניחה ההיא. האירוע ייחתם הערב בעצרת מיוחדת לציון 60 שנה לצניחה המבצעית המיתולוגית בה יפגשו הלוחמים הצעירים את וותיקי החטיבה. בין הצונחים הבוקר היו גם חמישה לוחמים צעירים, נכדים של וותיקי גדוד 890 שצנחו לפני 60 שנה ובחרו להתגייס לגדוד של הסבא.