התרגשות גדולה בבסיס נבטים: בשבוע שעבר נחת במקום מטוס ה"שמשון" (סופר הרקולס C-130J) והצטרף לשורותיה של טייסת ה"פילים", שעם נחיתתו הפכה לטייסת מבצעית שנתיים וחצי אחרי נחיתת מטוס "שמשון" הראשון. בחודשיים הבאים צפויים לנחות בנבטים שני מטוסים נוספים ולעבות את הסד"כ (סדר הכוחות) של הטייסת. "הגעת מטוסי 'שמשון' החדשים מסמלת בעינינו את המעבר מטייסת בהקמה לטייסת 'רגילה'", סיפר לאתר חיל האוויר רס"ן יניב, סגן מפקד הטייסת. "למעשה, זאת תהיה הגושפנקה הרשמית לתהליך שהתחלנו מיום נחיתת המטוס הראשון".



נחיתת מטוס "שמשון" וההכנות לקליטת שני מטוסים נוספים מכניסות את כל צוות הטייסת לדריכות רבה. מדובר בשורת תהליכים שיש לעבור כדי לקבל את הכשירות המבצעית ולרכוש יכולות מבצעיות מורכבות יותר ומסובכות יותר. טייסת הפילים היא לא סתם טייסת תובלה, אלא אחת הטייסות המשמעותיות בפעילות המבצעית של חיל האוויר. רוב פעילותה מסווגת ולא ניתן לפרסם את משימותיה ואת יכולותיה. המבצעים המסווגים שהשתתפו בהם מטוסי תובלה ושניתן לספר עליהם: העלאת יהודי אתיופיה ומבצע אנטבה.



מטוס "השמשון". צילום: דוברות חיל האוויר
מטוס "השמשון". צילום: דוברות חיל האוויר



"הגדלת הסד"כ והרחבת הכשירויות מביאות את 'שמשון' למקום מרכזי וחשוב בעולם התובלה הכבדה", הוסיף רס"ן יניב. "כבר עכשיו אנחנו מתחילים לקחת משימות מטייסת 'אבירי הציפור הצהובה', ואני מאמין שזה רק יתעצם עם הזמן".



את תהליך הקליטה וההכשרה המבצעית מלווים מקרוב יצרני המטוס, אנשי חברת לוקהיד מרטין, והוא צפוי בין היתר לשדרג את יכולות חיל האוויר בכל הקשור לתדלוק מטוסים באוויר. המטוס צפוי להשתדרג גם בנושא יכולות הטיסה, דבר שיאפשר להרכיב ציוד ומכשור תצפית נוספים. בימים אלו מורכבים עליו אמצעים נוספים, פרי פיתוחן של תעשיות ישראליות ביטחוניות, שיעניקו למטוס יכולות נוספות וישביחו אותו כפי שחיל האוויר נוהג לעשות למטוסים שהוא רוכש. בסיום התהליך, עד סוף 2018 הטייסת צפויה לקלוט את כל שבעת המטוסים. 



השבוע לפני: מבצע אבוקה – הפצצת בתי הזיקוק בעיר סואץ במצרים, 24.10.1967


כיתוב: חוות מכלי הדלק של סואץ בערו בדלקות עצומות במשך מספר ימים. הפצצת בתי הזיקוק ונמל הנפט השבוע לפני 49 שנה יצא צה"ל למבצע "אבוקה", פעולה צבאית שנועדה להחריב את בתי הזיקוק, המפעלים הפטרוכימיים, נמל הנפט ומפעלי הדשנים המצריים בעיר סואץ. המבצע היה תגובה לטיבוע המשחתת אח"י אילת, כארבעה חודשים לאחר תום מלחמת ששת הימים.



ב-21 באוקטובר 1967 הותקפה המשחתת אח"י אילת, שהייתה בסיור ביטחון שוטף באזור פורט סעיד, בירי טילי סטיקס ששוגרו מספינות טילים מצריות. לאחר שנפגעה משלושה טילים, טבעה המשחתת הישראלית. במתקפה נהרגו 47 חיילי צה"ל ו-91 נפצעו. בתגובה החליטה ישראל לתקוף את המתקנים הכלכליים באזור העיר סואץ. המבצע הוטל על פיקוד הדרום.



ביום ה- 24 באוקטובר, בשעה 14:00 בצהרים, ריכזו בפיקוד שתי סוללות תותחים מתנייעים 155 מ"מ וגדוד שריון בטווח ירי אל המטרות. במקביל הורה המטכ"ל על דילול כוחות צה"ל לאורך תעלת סואץ ומטוסי חיל האוויר הוזנקו לשמיים לצורך מתן סיוע במידת הצורך.



חצי שעה לאחר מכן החלה המתקפה: ירי פגזים וטילים רצוף על מתקני הזיקוק ומכלי הדלק של סואץ שהחלו לבעור. את הצוותים בקרקע הנחו תצפיתנים שטסו במטוסי חייל האוויר מעל האזור. מצריים עוד ניסתה לעצור את המתקפה באמצעות ירי ארטילרי מצידה, אולם אלמנט ההפתעה הישראלי הצליח לשבש למצרים את היכולות והתקפת הנגד הייתה לא יעילה. בסביבות השעה 15:00, חצי שעה לאחר פתיחת המתקפה, בקשו המצרים הפסקת אש, אולם בישראל המשיכו במתקפה שהתרחבה גם למפעל הדשנים שהיה ממוקם בתוך העיר סואץ ואל נמל פורט איברהים. לאחר שלוש שעות וחצי, נצר צה"ל את האש וסיים פגיעה בכלל המטרות שתוכננו. סך הכל נורו על ידי צה"ל 831 פגזי 155 מ"מ ו-442 פגזי טנקים.



חוות מכלי הדלק של סואץ בערו בדלקות עצומות במשך מספר ימים. הובערו למעלה מ-100 מכלי הדלק והושמדו 96 אלף טון נפט גולמי, 11 אלף טון בנזין, ו-300 אלף טון אספלט. הנזק למשק המצרי היה רב ונאמד בכ-60 מיליון לירות מצריות. יצוא הדלק המצרי נפסק ומצרים נאלצה לייבא דלקים לצריכה פנימית. גם מפעלי הדשנים נהרסו, ונהרגו בהפגזה 11 מצרים ו-92 נפצעו. לצה"ל היו שני פצועים קל בלבד.



הפצצת בתי הזיקוק בסואץ. צילום: לע"מ
הפצצת בתי הזיקוק בסואץ. צילום: לע"מ




קטנות


אבטחת מתפללים


במהלך חול המועד סוכות אבטחו כוחות הביטחון אלפי מתפללים במערת המכפלה, קבר יוסף וקבר עתניאל בן קנז בשטחי יהודה ושומרון ובחברון. צה"ל אפשר את פתיחת מערת המכפלה כולה והתאפשרה כניסת מתפללים יהודים לכל חלקי המערה לרגל קיום התפילות. במהלך היומיים של המבצע, אל המערה הגיעו כ- 30,000 מתפללים. 1,200 מתפללים אובטחו בקברו של עתניאל בן קנז שבחברון וכ-350 איש בסיור בקסבה בחברון.



סוף להסתה


צה"ל סגר השבוע בית דפוס בא-רם שהדפיס והפיץ כרזות תמיכה במחבל מצבאח אבו צביח שביצע את פיגוע הירי בירושלים בשבוע שעבר. מהמקום נלקח הציוד ששימש להדפסת כרזות ההסתה שנתלו בבית הורי המחבל ובמרכזי הסתה נוספים בגזרת בנימין. במהלך החיפוש בבית הדפוס נמצאו כרזות וחומרי הסתה. המקום נסגר על פי צו מפקד פיקוד המרכז.