אגף המודיעין בצה"ל והשב"כ פתחו במבצע ריגול נגדי לסיכול מאמצי הריגול ואיסוף המידע של חמאס. המבצע, ששם הקוד שלו "קרב ציידים", מיועד למנוע מקציני האיסוף של חמאס לחדור לרשתות חברתיות של חיילי צה"ל תוך שהם מתחזים לצעירות מפתות, שפועלות על סמך זהויות בדויות וגנובות. מתברר כי בדרך זו הצליחו כבר אנשי המודיעין של חמאס ליצור מגע עם חיילים וגם קצינים בדרגות ביניים, אך גורם באמ"ן הדגיש כי המאמצים סוכלו ולא נגרם נזק או נחשפו סודות. 

במבצע שנקרא "קרב ציידים" אותרו בחודשיים האחרונים פעילי חמאס בתוך הרשתות החברתיות, לאחר שיצרו קשר עם חיילים והתחזו לצעירות מצודדות. הם משכו את החיילים באמצעות פלרטוטים ברשת, ולאחר ששלחו לחיילים קישורים להורדת תוכנה, באמתלה שמדובר בתוכנה לשיחות וידאו, הם השתלטו על המכשירים הניידים שלהם, שלפו משם חומרים מסווגים והשתמשו בהם כמכשירי ריגול לכל דבר. 

אחת ההתכתבויות של אנשי חמאס עם אנשי צה"ל
אחת ההתכתבויות של אנשי חמאס עם אנשי צה"ל

פעילות גורמי האויב וארגוני הטרור ברשת האינטרנט, מוכרת מזה מספר שנים והועברו בעבר אזהרות לציבור לגביה. השילוב בין הקלות שבה ניתן להקים תשתית תקיפה ברשת, תרבות שיתוף המידע ומודעות שאינה מספקת לאיום הביטחוני ברשת מייצר נקודת תורפה.

"האיום ברשתות החברתיות מאפשר לאויב להגיע למידע מסווג", מסביר הגורם בצה"ל. "ארגוני הטרור ואויבים אחרים, פועלים ברשתות החברתיות בזהויות גנובות ובדויות ומייצרים מגע ישיר עם חיילי צה"ל בסדיר ובמילואים. מדובר באיום מגוון המשלב הגברת סבירות לדליפת מידע מסווג. הגברת הסיכון לביטחון האישי של המשתמש ברשת. הגברת החשש לפגיעה בפרטיות הפרט".

צה"ל יצא במבצע נגד פעילי חמאס שהפילו ברשת חיילים

לצורך כך יצא צה"ל למבצע "ציידים ברשת", בעקבות דיווחי חיילים על פעילות חשודה של דמויות ברשת. "המבצע בשיתוף השב"כ, שבמהלכו בוצעה פעילות ברשתות החברתיות לאיתור, זיהוי וסיכול דמויות אויב", הסביר הגורם. "בין היתר אותרו עשרות דמויות אויב הפועלות במסווה, על מנת לדלות מידע מסווג מחיילי צה"ל בסדיר ובמילואים. הדמויות הצליחו לשטות בחיילים והובילו אותם לשיח על נושאים מסווגים. בנוסף הם הצליחו להדביק עשרות מכשירי טלפון ניידים בווירוסים".

כאמור, מבצע "קרב ציידים" נולד לאחר שבאמ"ן ובשב"כ הגיעו למסקנה שיש לפעול על מנת לסכל את מהלכיו של האויב, בעיקר באמצעות הגברת המודעות לאיום, בקרב המשרתים בצה"ל בסדיר ובמילואים והמשתמשים ברשת.

במהלך המבצע יבוצעו הפעולות הבאות: חשיפה של הדמויות המזויפות של חמאס על מנת לייצר מודעות ולסכל את נגישות האויב. כמו כן, החמרת הנחיות שימוש ברשתות החברתיות למשרתים בצה"ל, תוך איזון בין שמירת הסוד לחופש הפרט uרתימת המפקדים והדרכה למשרתים בסדיר ובמילואים.

בנוסף, יופעל מוקד שיקבל דיווחים אודות דמויות חשודות נוספות, כולל בדיקה לכל דיווח שיתקבל. "אנחנו נדריך את החיילים המשרתים שהטלפונים הניידים שלהם הותקפו והדרכת מנהלי קבוצות בנושאים צבאיים ברשתות החברתיות" הסביר הגורם.

"בנוסף נוציא הנחיות לשימוש מושכל ברשת החברתית. בין היתר נבקש מהחיילים לאשר הצעת חברות רק מאנשים שמכירים, לא לפרסם מידע מסווג ברשת החברתית, לא להקליק על לינקים ממקורות מוכרים בלבד ולא להוריד אפליקציות לא מוכרות אלה רק דרך חנות האפליקציות".