חיזבאללה נמצא במשבר תקציבי ומוראלי, כך אמר היום (רביעי) הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. לדבריו, "אף שכוחות חיזבאללה צוברים ניסיון מבצעי משמעותי בפעילותם בסוריה, הרי שפעילות זו הביאה למשבר תקציבי ומוראלי בארגון. הצהרותיו הנוכחיות של נסראללה נועדו כדי לייצר משוואה הרתעתית שמטרתה לשמור על הסטטוס קוו מבחינתו, וכי בחזית זו, כמו גם בחזית העזתית, הוא אינו רואה נכונות של הצד השני לצאת לפעילות יזומה כנגד ישראל.



ביחס לגזרת סוריה ורמת הגולן, אמר הרמטכ"ל כי "ייתכן מאוד שבאביב נראה חידוש מאמצים וקרבות שליטה בגולן הסורי". האינטרס של ישראל, אמר הרמטכ"ל, הוא כי בצד השני יהיה ארגון מדינתי וכתובת מסודרת לפעול מולה, לצד יציאת כלל הכוחות הזרים וחזרת כח אונדו"ף (UNDOF).



איזנקוט התייחס גם לחזית הדרומית - כלומר חמאס. "בחירתו של יחיא סנוואר ביטלה לחלוטין את ההפרדה בין הדרג המדיני לצבאי בחמאס, אך עדיין אנו לא מזהים נכונות לפעולה יזומה נגדנו", אמר לחברי הוועדה. הוא גם התייחס למאמץ נגד המנהרות ואמר כי הוא ממשיך כל העת מאז אוקטובר 2013, כאשר השנה הושקעו בנושא 2.4 מיליארד שקלים.



"נסראללה מנסה לייצר סטטוס קוו". הרמטכ"ל איזנקוט. צילום: מרק ישראל סלם
"נסראללה מנסה לייצר סטטוס קוו". הרמטכ"ל איזנקוט. צילום: מרק ישראל סלם



דבריו של הרמטכ"ל באים בתשובה לדברי הפתיחה של יו"ר הוועדה, ח"כ אבי דיכטר (ליכוד), שאמר כי ''בתקופה האחרונה שומעים חברי הוועדה מראשי רשויות של ישובים בצפון על גבול הלבנון ולאורך רצועת עזה, לא מעט דאגה מהתעצמות חמאס וחיזבאללה, כולל בחשיבה ההתקפית שלהם ולאו דווקא רק ההגנתית". בין היתר, אמר דיכטר, ראשי הרשויות מתחו ביקורת על ריבוי הפרצות בגדר הביטחונית שדרכה עוברים באין מפריע פלסטינים באלפיהם ללא רישיון כניסה אל תוך ישראל.



בפתח דבריו דיבר הרמטכ"ל על היעדים אשר הציב לצה"ל לשנת 2016, ואמר כי בראשם עמד המשך מוכנות צה"ל למלחמה, אשר בוצע בצורה טובה מאוד. הרמטכ"ל ציין כי חל שיפור ברמת וכמות האימונים, ביכולות המודיעיניות ובמלאי החימוש. הרמטכ"ל הדגיש כי כבר בפתיחתה של כל מערכה, אם וכאשר תתרחש, לצד תקיפת מטרות עוצמתית, הרי שתמרון קרקעי, במקסימום כח ובמינימום זמן, הוא הכרחי להשגת כל הכרעה וניצחון במערכה.



הרמטכ"ל אמר עוד, כי 2016 הייתה שנה טובה יחסית למציאות הביטחונית סביבנו, כאשר אם החציון הראשון של השנה התאפיין בהמשך הטרור שהתרחש ב-2015, הרי שהחציון השני הראה שיפור. הרמטכ"ל אמר כי הלחימה בטרור נמשכת כל העת, וכי בשנה ורבע האחרונות הרג צה"ל 171 מחבלים. בכלל הגזרות, ציין הרמטכ"ל, הייתה פעילות מבצעית ענפה אשר רוב רובה נסתר מן העין, הביאה לשקט ביטחוני וחיזקה את ההרתעה. הרמטכ"ל חזר על עמדתו כי מפתח חשוב בצמצום הטרור הוא הפעלת כח נכונה, אשר מפרידה בין הטרור לכלל האוכלוסייה, ומתן אפשרות לקיומה של דינמיקת חיים מרסנת, של לימודים ועבודה, בצד הפלסטיני, אשר נכון יהיה לשמור עליה בכל עת. בנוסף, ציין הרמטכ"ל תופעה מטרידה נוספות, כי בשנים 2016-17 45% ממבצעי הפיגועים היו בעלי תעודת זהות כחולה.