ראש המל"ל לשעבר, אלוף גיורא איילנד, התראיין היום (רביעי) לתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM בנושא התקיפה הכימית בסוריה. "התגובה הרוסית היא שסוריה הפציצו אזור של המורדים וזה פגע במאגר גז. האם זה אומר בעצם שזה ייגמר בלא כלום ופוטין נותן את חסותו המדינית שלו לאסד? הנשק הכימי הזה נמצא ברשות הממשל הסורי כבר 20 שנה והם שמרו עליו טוב מאוד. זה חומר שהוא מאוד רגיש ומסוכן להעביר אותו ממקום למקום, זה לא מסוג הדברים שהמורדים גונבים אותו ומשיגים אותו. מה עוד שעל מנת להפעיל אותו צריך יכולות שיגור טילים מטוסים ואין את זה למורדים, לכן לא הגיוני בעיניי שהם ישבו על כזאת חומר נפץ ביודעין", אמר.


"ההסבר הסורי שקיבל אישור רוסי נראה לי כאמירה מאוד צינית כי בניגוד למקרים אחרים הם לא יכולים להכחיש את עצם העובדה שאנשים נפגעו כתוצאה מהנשק הזה. יש יותר מדי עדויות מבתי החולים והן חד משמעיות. יש גם בדיקות דם של הנפגעים אבל האם הגרסה הסורית בגיבוי רוסי לא מונעת בעצם את מה שהציע אתמול עמוס ידלין שישראל תגיב? זו נקודה של הסתכלות מהצד ומה נכון לעשות. זה נכון שישראל מצאה לנכון לפעול לפחות פעם אחת בכדי למנוע העברת נשק קונבנציונלי והנה יש פה שימוש בנשק בלתי קונבנציונלי ויש כאן הצדקה עניינית וגם מוסרית לפעול", הוסיף.



"לפני כ-20 שנה קיימנו בצבא התייעצות באיזה תנאים ישראל תפעל באופן יזום נגד סוריה ואפילו תפתח במלחמה מולה. ההסכמה הייתה שאם נדע להבטיח במאה אחוז שתקיפה כזו יזומה תוכל לחסל 100% מהנשק הכימי הסורי ו-100% מיכולות הייצור אז כדאי לעשות את זה. לכן, הרצון של ישראל קיים כבר הרבה שנים אבל זה כרגע לא נכון גם בגלל מודיעין וגם בגלל ההשלכות המרחיקות לכת שיכולות להיות לאירוע כזה מול רוסיה. לפי ההבנות, כשנפגע אינטרס ישראלי ישיר אנו נפעל אך זה כבר לא אינטרס ישראלי ישיר, זה כבר עניין של כניסה עמוק לתוך המלחמה הפנימית שם. אם הרוסים לא היו שם אז אולי כן אפשר היה לחשוב על זה", סייג עצמו.


ההזדמנות של טראמפ


"ישראל לא יכולה לעשות הרבה באופן ישיר וזה המבחן הרציני הראשון של טראמפ שזלזל בקודמו. האמריקאים יודעים ברמת ביטחון גבוהה שהסורים הפעילו את זה, אני לא בטוח שרוסיה נתנה גיבוי לדבר כזה אבל אפשר להעביר מסר לרוסים שאם זה 'התפלק להם' ואם החברים בסוריה חושבים שאפשר לעבור על זה תעמידו אותם במקום. ואם נראה שימוש נוסף בנשק כזה ארה"ב היא זו שיכולה להרשות לעצמה לפעול נגד הנשק הכימי בסוריה ואני לא חושב שזה דבר שפוטין יתאבד עליו. הוא לא יתעקש על זה ולחץ אמריקאי אמיתי מגובה בכוונה אמיתית זה דבר שאולי יכול למנוע שימוש חוזר בנשק הזה. זה יעזור לו בכל בחינה ויכול לייצב אותו בתור המנהיג השפוי אם הוא יעשה את זה. במקרה כזה פוטין יהיה מוכן לוותר כי זה לא אינטרס רוסי אמיתי", הוסיף.