"אירועי חירום עלולים לפגוע בכולם, ואף אחד לא חסין מפניהם, גם לא האוכלוסייה הערבית", אומר ראש ענף אוכלוסייה במחוז ירושלים והמרכז בפיקוד העורף רב סרן עמירם מלכא על פרויקט שמכשיר מורים פלסטינים משכונות במזרח ירושלים כיצד להתמודד עם אירועי חירום. כ־25 מורים בכיתות ה' בבתי ספר בשכונות במזרח ירושלים השתתפו במיזם ההדרכה הראשון שקיים פיקוד העורף בשיתוף עיריית ירושלים.

"אנחנו מדריכים תלמידי כיתות ה' מכל המגזרים כיצד להתמודד בשעת חירום. את ההדרכות מעבירות מדריכות במגזר הערבי במשולש ובגליל, במגזר הבדואי בנגב ובמגזר החרדי", מסביר רס"ן מלכא. "יש מערכי שיעור מסודרים, המתואמים עם משרד החינוך, והתלמידים מקבלים הדרכות כיצד לנהוג בכל אחד מתרחישי החירום".

מהם תרחישי החירום?
"חפץ חשוד, שריפה, רעידת אדמה, חומרים מסוכנים, וגם ירי רקטות וטילים לעבר ישראל. התלמידים מקבלים הדרכה בהיקף של עשר שעות לימוד".

מדוע דווקא תלמידי כיתות ה'?
"מבחינתנו הילדים הם השגרירים הטובים ביותר להעברת המידע למשפחה".

זו הפעם הראשונה שהדרכתם מורים ממזרח ירושלים?
"היו בעבר ניסיונות להיכנס למזרח ירושלים, אבל הם לא צלחו. גם מבחינה ביטחונית הייתה בעיה להכניס חיילים במדים שידריכו בבתי ספר במזרח ירושלים".

ומה השתנה?
"בשיתוף עם קב"ט מוסדות החינוך בעיריית ירושלים הבאנו את המורים לעיריית ירושלים והדרכנו אותם כדי שיעבירו את המידע על ההתמודדות בעת חירום לתלמידיהם".

ההדרכות נעשו עם מדים?
"את ההדרכות העביר קצין לובש מדים. אנחנו לא מוותרים על עניין המדים".

ומה היה אופי ההיענות?
"ההיענות הייתה רבה. הגיעו מורים משכונות במזרח ירושלים, בהן עיסאוויה וא־טור. היה שיתוף פעולה מצוין. הם שמחו ולמדו את החומר בשקיקה".

כיצד אתה מסביר את זה?
"הם מבינים את החשיבות של התמודדות במקרי חירום. יש הבנה הדדית שמצבי חירום לא פוסחים על אף אחד. במלחמת לבנון השנייה נהרגו 19 ערבים מנפילות טילים בצפון. גם רעידת אדמה לא מבחינה בין יהודים לערבים. כולם צריכים להיות ערוכים לכל תרחיש".

מה הלאה?
"לאחר שהפיילוט הסתיים השנה, אנחנו רוצים להרחיב את התוכנית לקראת השנה הבאה. בטקס הסיום כולם היו מרוצים, וזה שווה הכל".

הצעת חוק לקנס למי שימנע מחייל להיכנס למקום ציבורי 

מליאת הכנסת תצביע מחר בקריאה שנייה ושלישית על הצעת חוק של יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב, הקובעת קנס של עד 50 אלף שקל ללא הוכחת נזק על מי שימנע כניסה של חיילים במדים למקומות ציבוריים בעקבות שורה של מקרים שקרו בעבר.

ח"כ אילטוב הסביר כי ״בעקבות מקרים רבים שבהם הופלו לרעה לובשי מדים, החלטתי שיש לעגן בחקיקה את האיסור להפלות לובשי מדים בכניסה למקומות ציבוריים, לרבות מסעדות, מקומות בילוי ומוסדות אקדמיים. לובשי המדים ראויים לכבוד בשל שירותם למען הציבור במדינת ישראל״.

זוהי הצעת חוק שהוגשה עוד בכנסת הקודמת, אך לא קודמה בשל פיזורה. מנכ"ל תנועת אם תרצו מתן פלג - שתיעד במצלמתו סילוק חייל לובש מדים ממסעדה בחיפה והיה מיוזמי הצעת החוק - אמר כי "לא יעלה על הדעת שבמדינת ישראל ימנעו כניסה מלובשי מדים בשל תפיסות אנטי־ציוניות. מדובר בהוקעת הישראליות, ומטרתה חיסולה של ערכי המדינה מבפנים".