"הסיכוי למלחמה יזומה שתפתח נגדנו בצפון הוא נמוך, כי יש מבוגר אחראי. פוטין לא ייתן לאף אחד, לא לנו ולא לאיראנים, לחבל לו בפרויקט לייצוב סוריה", כך אמר מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף במיל' אמיר אשל היום (שני) בפורום בכירי המשק של אוניברסיטת חיפה.



אשל התייחס למצב בסוריה ואמר כי הרוסים הם השחקן המרכזי כעת במרחב הסורי והאינטרס המרכזי של פוטין הוא להבטיח יציבות באזור. לכן, האינטרס של פוטין בטווח הקצר הוא לאפשר פעילות איראנית, אולם בטווח הארוך גם הוא אינו מעוניין בהישארות של כוחות איראנים באזור. לדבריו של אשל, האינטרס של סוריה ליציבות מוריד את הסיכוי למהלך איראני יזום נגד ישראל שיביא למלחמה.



הוא הוסיף כי בהקשר זה צריך להבין את הביקורת הרוסית לפני מספר שבועות, כאשר צה"ל תקף מטרות איראניות אחרי שמל"ט איראני חדר לישראל. "רוסיה שחררה הודעה שיש לכבד את המרחב האווירי הסורי, ואצלנו מיד הבינו שמדובר בביקורת על ישראל. זה נכון, אבל באותה מידה הביקורת הופנתה גם נגד איראן, שגם הם לא יחשבו שהם יכולים להשתמש במרחב האווירי הסורי כפי שהם רוצים".



עם זאת, הוסיף כי האיראנים לא אמרו את המילה האחרונה והמצב במזרח התיכון יכול תמיד להתדרדר למלחמה, בניגוד לכל ההערכות. "במידה ותפרוץ מלחמה אני לא מזלזל באויב אבל התפתחו אצלנו יכולות מרשימות - לא רק טכנולוגיות. חיל האוויר יודע לעשות היום ב-60 שעות את מה שהוא עשה במלחמת לבנון השנייה ב-32 ימים", אמר והוסיף כי ישראל החזירה לעצמה את היכולת למכה רבת עוצמה ומפתיעה.



עוד דיבר על כך שישראל מפעילה כיום אסטרטגיה חדשה, אסטרטגיה של מערכה מתמשכת. למערכה זו, לדבריו, מספר מאפיינים, בין היתר ההבנה שיש לפעול ללא לקיחת אחריות. במערכה כזו, לדבריו של אשל, יש חשיבות רבה למושג אותו כינה "דיפלומטיה אווירית". במערכה הזו, שבה לישראל אינטרסים משותפים עם מדינות אחרות באזור סביב סוגיות כמו מאבק בטרור או מאבק בהתעצמות האיראנית, היכולות של חיל האוויר קריטיות.



"הדיפלומטיה האווירית מאפשרת לנו לא להביך את השותפים שלנו. לפעולה אווירית יש חתימה הרבה יותר נמוכה מאשר הפעלת אוגדה. באוויר יש יכולות לעשות הרבה מאוד דברים מבלי להביך את השליטים". עוד אמר כי לסוגיה הפלסטינית עדיין חשיבות אמוציונאלית רבה בקרב האזרחים בעולם הערבי ולכן אל לנו לצפות ששליטי מדינות ערב שמשתפים איתנו פעולה בשורה של נושאים "יצאו מהארון" בנוגע ליחסים עם ישראל, כל עוד הסוגיה הפלסטינית לא נפתרה.