סערת חוק הלאום: סאמר סעיר ביראני, חבר מועצת דלית אל-כרמל, הסביר בשיחה עם אראל סג"ל את הבלבול שנבע בציבור הדרוזי בעקבות החוק ואמר כי "הוא נמצא כבר ארבע שנים על שולחן הכנסת ואף אחד לא דיבר עליו". לדבריו, מה שקרה השבוע היה שהעלבון הדרוזי המתמשך בנושאים חשובים הוביל לזעם הדרוזי ברחוב. "איש לא הסביר לדרוזים את ההבדל בין זכויות אזרחיות לזכויות לאומיות. מנהיגים דרוזים מהמחנה השמאלי וסחפו את הצעירים", ציין. 
"גם בחוק השבות אין שיווין דמוקרטי וטוב שכך", הוסיף בראיון ב-103FM חבר המועצה, "מה שקרה, זה בלבול אחד גדול. המדינה הזו יהודית ואחר כך גם דמוקרטית-היא מדינה יהודית ודמוקרטית. לכן המדינה היא דתית ביסודה ומשלבת בה דמוקרטיה. הדרוזים הם ישראלים לכל דבר ועניין. אני תומך בחוק הלאום אך דורש את הזכויות האזרחיות שלי". 
אראל סג"ל התייחס לדבריו: "אתה צודק במאה אחוזים, צריך להילחם על הזכויות האזרחיות. המחאה לא מגיעה מערביי ישראל כי הם לא מרגישים חלק מהזהות הישראלית. אני חושב שהדרוזים נעלבו מכך שלא מדברים על זהות ישראלית ולאום ישראלי אלא על לאום יהודי. זה לא אומר שמדובר בעלבון כלפיהם אך אני יכול להבין את הכאב שלהם. יש כאן באמת סוג של בלבול. החוק הזה מקנה עדיפות לאומית ללאום היהודי מכיוון שהלאום הזה נותן לעצמו עדיפות בדברים המהותיים במדינת ישראל ולכן צריך להגדיר את זה בחוק. זאת הסיבה שחוקק גם חוק כבוד האדם וחירותו שמאזן אותו. יחד הם מייצרים את התחלת החוקה הישראלית. מדינת ישראל בשנת 2018 היא הרבה יותר דמוקרטית מבשנות ה-60 או ה-70. אני לא זורק את מגילת העצמאות לפח, כעת מעניקים לה גושפנקה חוקית באופן יותר מחובר לקרקע".

סאמר סיפר כי זיהה ביממה האחרונה שינוי מדהים, חשוב ויפה במאבק הדרוזי. "פתאום מתחילים להבין שהלכנו לכיוון לא נכון של זכויות לאומיות - אנחנו רוצים זכויות אזרחיות", הסביר, "עברתי שבוע קשה מאוד, טלפונים והודעות לאמא ולאבא עם תכנים קשים מאוד". לדבריו, הוא אינו היחיד שחושב כך, אך היתר לא מצליחים לצאת ולדבר. "זו הסיבה שאני קול בודד", ציין. 
כמה דרוזים תומכים בחוק הלאום?
"תבדוק את הדרוזים ביום העצמאות ותגלה שכולם יניפו את הדגל כישראלים גאים. אני חושב שמעטים חושבים כך".
לדברי סאמר, אם תצא הסברה נכונה לדרוזים על חוק הלאום ומה ניתן לעשות כדי שיקבלו את כל הזכויות שלהם - המגמה הזו תשתנה. "יש שני קשרים שאסור לחבל בהם, הקשר בין ישראל לארצות הברית והקשר בין היהודים לדרוזים. איבוד הקשרים הללו מסוכן מאוד לכולנו", הוסיף, "יש דמוקרטיה אחת במזרח התיכון וקוראים לה ישראל ואנחנו גאים לחיות בה בחופשיות. עם זאת, יש מגבלות לאומיות וטוב שכך. לארץ הזו יש בסיס דתי וקדוש יחד עם בסיס דמוקרטי".
הוא סיכם: "אני מאמין שמכל הסאגה ייצא דבר טוב. עם ישראל מתייחס היום מצוין לדרוזים ואני קורא לכולם להגיע לבקש זכויות לדרוזים, זה מאחד ולא מפריד".
עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן