ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין וקצין מודיעין ראשי לשעבר, תת-אלוף אלי בן מאיר, אמר היום (שלישי) ב-103FM כי חשיפת מנהרות הטרור של חיזבאללה בצפון עלולה להוביל למלחמה בשל טעות מקומית שתוביל להסלמה. בראיון לאבי בניהו אמר עוד בן מאיר כי אין קשר בין פעילות צה"ל לבין המלצות המשטרה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.
חשיפת מנהרות בגבול הצפון

"אין קשר בין ההחלטה לצאת למבצע ההנדסי הזה להמלצות המשטרה נגד ראש הממשלה", פתח בן מאיר. "מדובר כאן בהבשלה מודיעינית ויכולות מבצעיות שהובילו לעת הזה. סוגיית החפירות של חיזבאללה בלבנון אינם דבר חדש. גם במלחמת לבנון השנייה נתקלנו בלא מעט מערכים חפורים של חיזבאללה. גם המידע והשמועות שיש על מערך של מנהרות התקפיות הוא אינו חדש. בשלוש השנים האחרונות היכולות הטכנולוגיות הבשילו יחד עם מודיעין טוב מאוד שהוביל לחשיפה. מנגד אני חושב שהמערך הזה איננו בסדר גודל של מערך המנהרות ברצועת עזה".בניהו שאל מדוע תחושת הלחץ על רקע נסיעת ראש הממשלה בנימין נתניהו לפגישה דחופה עם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו. "אני לא בטוח שיש מקום ללחץ. בכל פעילות יש את האלמנט המודיעיני, המבצעי וגם האלמנט המדיני", השיב בן מאיר. "מערך המנהרות בלבנון הוא רק איום אחד מתוך היכולות של חיזבאללה והוא הרבה פחות משמעותי מהיכולת של חמאס. בשבועות האחרונים אפשר לראות את השינוי של ישראל ביחס ללבנון בהקשר הרחב של האיום הקרוי "פרויקט הדיוק"".

 
"אני מציע להסתכל על הנושא מהזווית האיראנית", הוסיף ראש חטיבת המחקר לשעבר. "איראן מעורבת בסוריה ובלבנון והחשיפות האחרונות של ישראל על צעדי איראן באירופה יכולות לגרום לאיראן לנסות ולדחוף את השליחים שלה באזור כנגדנו. לכן הפעילות המדינית של ראש הממשלה היא רחבה יותר מכמה מנהרות באזור הצפון".
 

"בסופו של דבר אף אחד מהצדדים לא מעוניין במלחמה אך מספיק שחייל שלנו יעשה טעות ויוביל לתגובה מקומית של חיזבאללה שיכולה להתפתח", אמר בן מאיר. "כבר היה לנו גם מג"ד שנהרג תוך כדי עבודות בגלל פרשנות של חיזבאללה. יש לנו כיום הרבה כוחות בשטח והמבצע לא נגמר עד שאחרון החיילים יחזור לביתו. קיימת סבירות נמוכה שמשהו טקטי יגרום לסיטואציה בשטח שיכולה להוביל להסלמה אך יש להיות ערניים אליה".
 
בניהו אמר כי הפעילות בצפון מעידה על הפקת הלקחים מדוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן ב-2014. "אני מסכים, אין ספק שהפעילות הזאת החלה כשאביב כוכבי היה מפקד פיקוד צפון והיא דוגמה טובה לאיך נכון להתמודד עם איום מתפתח", השיב קצין המודיעין הראשי לשעבר. "אני מניח שנראה בקרוב את התמונות של המנהרות שמאפשרות מעבר של לוחמים אל תוך ישראל. זאת לא הפתעה כי נסראללה דיבר במשך שנתיים על רצונו לכבוש את הגליל".