צעדות השיבה על גבול רצועת עזה ממשיכות גם היום (שישי) להגביר את המתחים בין ישראל והחמאס. במהלך מהומות שפרצו גם היום, בהם השתתפו כ-4,000 בני אדם בחמישה מוקדים שונים, בוצע ירי לעבר כוחות צה"ל בדרום רצועת עזה, ממנו נפצע לוחם צה"ל באורח בינוני וחיילת נוספת נפצעה באורח קל מאוד. הפצועים פונו להמשך טיפול רפואי בבית החולים סורוקה, וצה"ל תקף עמדה צבאית של ארגון החמאס ברצועה, ממנה נהרגו שני מחבלים מהזרוע הצבאית, גדודי אל קסאם, ושניים נוספים נפצעו באורח קשה. כמו כן, פלסטיני כבן 19 נהרג במהלך הפרות הסדר בגבול הרצועה.


לא מצליחים לראות את הסרטון? לחצו כאן לצפייה באתר המותאם



על פי דיווחים ערביים, מצרים פנתה לצדדים וביקשה שלא להסלים את המצב. זאת, לאחר שבעקבות האירועים, פרסם הג'יהאד האסלאמי הודעה לפיה "אנחנו מטילים את האחריות לתוקפנות ולהסלמה המסוכנת הזו על הכיבוש הפושע, ועומדים על כך שהעם שלנו נחוש להמשיך במאבקו כדי להשיב את זכויותיו, להגן על אדמתו ולשבור את המצור. לעם שלנו הזכות להגן על עצמו. ההתנגדות מחויבת לכך כל עוד התוקפנות לא תיפסק והמצור לא יוסר". 



החמאס פרסם הודעה לפיה "הארגון מטיל את האחריות המלאה להסלמה על הכיבוש הישראלי. ההתנגדות לא תאפשר המשך שפיכות הדמים והמצור על רצועת עזה, ותעשה הכל על מנת להגן על הדם והאינטרסים של העם שלנו ולשמור עליו. זוהי חובה לאומית, דתית ומוסרית - כל עוד נמשך הכיבוש, המצור והתוקפנות".



כמו כן, גדודי חללי אל-אקצא מסרו כי "האויב הציוני נושא באחריות לנפילת השהידים. יש להגיב לפשעים ולהסלמה". חמ"ל הפלגים הפלסטינים הודיע כי "נגיב על התוקפנות של ישראל. אנו קוראים לכל הפלגים להכריז על כוננות עליונה כדי להגיב לפשעי הכיבוש".



על פי משרד הבריאות הפלסטיני, כ-50 נפצעו פלסטינים בהפרות הסדר ובאירועים שאחריהן. ההרוגים מתקיפת צה"ל למוצב חמאס הם עבדאללה איברהים אבו מלוח (33) מנוסיראת ועלא עלי אל-בובלי (29) מאל-מגאזי. כמו כן, ראיד אבו טיר (19) מת מפצעיו לאחר שנפגע במהלך הפרות הסדר ממזרח לחאן יונס.

  
גבול רצועת עזה, היום. צילום: רויטרס

גבול רצועת עזה, היום

מוקדם יותר, וכתוצאה מתגובת צה"ל לירי על החיילים, החלו מפרי הסדר בגדר לסגת לאחור, ואילו חמאס פינה את מפקדותיו בשטחי הרצועה. זאת, לאחר שבשעות שקדמו לירי התקיימו הפרות הסדר בגבול הרצועה, במסגרתן השליכו הפלסטינים מטענים לעבר כוחות צה"ל, הבעירו צמיגים ושיגרו בלוני נפץ ותבערה לעבר יישובי עוטף עזה. 
 

מבית החולים סורוקה, אליו פונה הלוחם, נמסר כי "פצוע אחד פונה במסוק מאזור רצועת עזה לסורוקה. הוא סובל מפצע ירי ועובר הערכה רפואית ומטופל בחדר הטראומה". מאוחר יותר, הודיע בית החולים כי הלוחם הועבר לחדר ניתוח, וכי החיילת שנפצעה מטופלת במיון הכירורגי.

חבר הכנסת מטעם מפלגת 'כחול לבן', צבי האוזר, כתב בחשבון הטוויטר שלו ברקע ההסלמה כי "החלטתו התמוהה של ראש הממשלה לא לכנס קבינט מזה תקופה ממושכת למרות ההתדרדרות בגבול עזה, היא החלטה לא סבירה ומסוכנת. ראש הממשלה מטיל אחריות עיוורת על שרי הקבינט מבלי לשתפם בשיקולי הבטחון הלאומי כמתחייב בחוק. בכך הוא פוגע בסדרי שלטון בסיסים".

שריפה כתוצאה מבלוני תבערה בשדות נגב. צילום: רפי בביאן


במהלך המהומות, פרצו שלוש שריפות כתוצאה מבלוני תבערה בתחום מועצת שדות נגב. צוותי כיבוי בסיוע קק"ל ורשות הטבע והגנים השתלטו על השריפות וכיבו אותן. למוקד האירועים הוזנקו גם גרורים צבאיים לסיוע. 
 
מוקדם יותר, עצרו לוחמי צה"ל חשוד שחדר לשטח ישראל מרצועת עזה לאחר שחצה את הגדר. במהלך המעצר, נתפסה על גופו של החשוד סכין, והוא הועבר לחקירת כוחות הביטחון. לא היו נפגעים באירוע.
  
אמש בשעות הבוקר נשמעה אזעקת צבע אדום באזור המועצה אזורית שדות נגב שבעוטף עזה. צה"ל אישר כי זוהו שני שיגורים מהרצועה לשטח ישראל. עוד לפני כן, מסר צה"ל כי "במהלך הלילה תקפו מטוס קרב וכלי טיס של צה"ל מספר יעדי טרור במתחם צבאי של ארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה. התקיפה בוצעה בתגובה לשיגור בלוני נפץ ותבערה לעבר שטח ישראל מוקדם יותר היום". עוד נכתב כי "צה"ל רואה בחומרה כל ניסיון לפגיעה באזרחי ישראל וימשיך לפעול נגד פעולות טרור אלו. ארגון הטרור חמאס נושא באחריות על כל הנעשה ברצועת עזה וממנה".
 
מוקדם יותר השבוע פורסם כי צה"ל פרס מספר סוללות של מערכת ההגנה האווירית "כיפת ברזל" במספר מקומות ברחבי הארץ לקראת הסלמה אפשרית מול רצועת עזה. זאת, בעקבות ימי הזיכרון והעצמאות המתקרבים, כמו גם תחרות האירוויזיון, הנחשבים לתאריכים נפיצים. כידוע, יום הנכבה הפלסטיני מצוין במכוון בתאריך העברי של יום העצמאות הישראלי, בנוסף לאיומי החמאס לשגר רקטות לעבר שטח ישראל במהלך תחרות הזמר האירופית.