הירי לדרום נמשך: אזעקות נוספות נשמעו במהלך הצהריים (ראשון) בבאר שבע, רחובות, יבנה, אשקלון, שדרות, מועצות האזוריות שער הנגב, שדות נגב, אשכול וחוף אשקלון זאת לאחר 3.5 שעות של הפוגה מהירי. בעקבות פגיעה ישירה במפעל באזור התעשייה באשקלון, צעיר בן 22 נהרג, גבר כבן 40 נפגע באורח קשה ובן 50 נפצע בינוני כתוצאה מרסיסים. המטחים הגיעו בתגובה לתקיפות צה"ל האחרונות ברצועה. כ-600 רקטות נורו משעות הבוקר לעבר שטח ישראל. 



תיעוד חיסול של צה"ל ברצועה

בתוך כך, גבר כבן 60 נהרג מפגיעת רקטה ברכבו במועצה שער הנגב. צוותי מד"א פינו אותו לבית החולים ברזילי במצב אנוש, אך הצוותים הרפואיים נאלצו לקבוע את מותו. בצה"ל בודקים האם מדובר בירי נ"ט שפגע ברכב. רקטה נוספת פגעה במכון האונקולוגי בבית החולים ברזילי וגרמה נזק.

תקיפת תשתית תת-קרקעית ובה מתקן לייצור רקטות של ארגון הטרור חמאס במרחב נצרים

תקיפות צה"ל ברצועת עזה

 

מבית החולים ברזילי עדכנו כי סך כל המפונים שהגיעו למרכז הרפואי עומד על 131 פצועים, כאשר 60 מהם במצב קל, 62 נפגעי חרדה, 3 במצב בינוני, 3 במצב קשה ו-3 שנפטרו, כאמור.



פגיעת הרקטה באשקלון. צילום: דוברות המשטרה



חובש מד"א ישראל לוגסי, שהגיע לזירה במפעל באשקלון, סיפר: "כשהגענו למקום הבחנו בהרס רב, ראינו 3 גברים שוכבים מחוץ למפעל. צעיר כבן 22 שכב כשהוא מחוסר הכרה וסבל מפצעי רסיסים בכל חלקי הגוף, בסמוך אליו שכב גבר כבן 40 גם הוא מחוסר הכרה עם פציעות מרסיסים בגופו ופצוע שלישי התהלך במקום כשהוא בהכרה מלאה וסובל מפציעה מדממת בגב. הענקנו לפצועים טיפול רפואי מציל חיים בשטח ופינינו אותם תוך המשך טיפול בדחיפות לחדר הטראומה בבי"ח כשמצבו של הצעיר בן ה 22 אנוש, הגבר בן 40 קשה והגבר כבן 50 בינוני".



במהלך המטח, נרשמה פגיעה גם בבית בבאר שבע וברכב בתחנת דלק סמוך לעיר. כוחות ההצלה הגיעו למקום, אין דיווח על נפגעים. שני חיילי צה"ל נפצעו באורח קל מרסיסים מפגיעת רקטה בעוטף עזה. באירוע נוסף, גבר בן 30 נפצע באורח קשה מפגיעת רקטה במועצה האזורית אשכול. צוותי מד"א פינו אותו לבית החולים בעזרת מסוק צבאי. כמו כן, נפילה אותרה סמוך לגן ילדים במועצה האזורית שער הנגב. רקטה נוספת נחתה בחצר בית במושב בחוף אשקלון. 



בתוך כך, בשל נפילת רקטה שנורתה ככל הנראה באחד המטחים האחרונים לאזור באר שבע, נפגעה תשתית המסילה בצומת גורל, הסמוך לבאר שבע, וכן נפגעו מרכיבי תקשורת ואיתות הסמוכים לה. בשל כך, הופסקה זמנית תנועת הרכבות בין באר שבע לקריית גת (הקו המזרחי לבאר שבע), עד לתיקון המסילה ומרכיבי התקשורת הסמוכים לה.


האזעקות נשמעו מיד לאחר שיצאו הציטוטים מדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה. נתניהו אמר כי הנחה את צה"ל להמשיך את התקיפות המסיבית בעזה ולעבות בכוחות שריון, ארטילריה וחי"ר. "החמאס משלם מחיר כבד מאוד לא רק על פעולותיו אלא גם על פעולות הג'יהאד האסלאמי", ציין נתניהו, "אני קורא לאזרחים שמרו בקפדנות על הוראות הביטחון. אנחנו פועלים כדי להחזיר את השקט והביטחון לתושבי הדרום".



בנוסף, נתניהו חתם על קיום "מצב מיוחד" למשך 48 שעות ברדיוס של 40 ק"מ מהרצועה. "קיימת סבירות גדולה שתתרחש התקפה על אוכלוסיה אזרחית", נכתב בהודעה.



תושבי הדרום עברו לילה ובוקר לא שקטים, כאשר עד השעות הבוקר המוקדמות נורו מטחי רקטות לעבר עוטף עזה, אזור אשקלון, קריית גת וקריית מלאכי. רקטה אחת פגעה ישירות בבניין באשקלון ופצעה באורח קריטי משה אגדי, תושב העיר ואב לארבעה בן 58, שפונה לבי"ח ברזילי, שם נקבע לאחר מכן מותו. בסה"כ בשעות הלילה זוהו 180 שיגורים משטח הרצועה לשטח ישראל, ו-450 שיגורים מתחילת הירי אמש. מאז תחילת ההסלמה בוצעו למעלה מ-150 יירוטים של כיפת ברזל. צה"ל ביצע מעל 220 תקיפות של יעדי טרור ברחבי הרצועה שכתוצאה מהם נהרגו עד כה שמונה פלסטינים.



משה אגדי. צילום: באדיבות המשפחה



כמו כן, בישראל מסבירים כי למרות סגירת המעברים דלק ימשיך לעבור מישראל לתחנת הכוח כדי למנוע הידרדרות אזרחית-הומניטארית ברצועת עזה. בזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, מאיימים על ישראל. בדברים שנכתבו באתר בעברית של ארגון הטרור נאמר: "עוד לא התחלנו".



הלוויתו של משה אגדי. צילום: לירון מולדובן



דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, הודיע הבוקר כי חטיבת השריון 7 וחטיבת גולנו תתגבר בדרום ותחבור לכוחות בגבול רצועת עזה, גם לחטיבת הצנחנים הגיעה ההודעה על האפשרות שיתגברו כוחות חיל רגלים בגבול הרצועה. עוד נמסר כי צה"ל "לא מכיר ולא עוסק בהפסקת אש", וכי בצבא נערכים להמשך חילופי האש בדרום בימים הקרובים.



בצה"ל ציינו כי הותקפו במהלך הבוקר קבוצת מטרות טרור שכוללות אתרים לאחסון אמצעי לחימה עבור ארגוני הטרור המוטמעים ומוסתרים בסביבת אוכלוסייה אזרחית בכוונת תחילה, בבתי פעילי טרור של ארגוני חמאס וג'יהאד אסלאמי ובסמיכות אליהם. עוד צוין, כי בין המטרות שהותקפו מחסני אמצעי לחימה בבתיהם של פעילי טרור ברפיח וחאן יונס וכן מחסן אמצעי לחימה בבית פעיל במערך האווירי של חמאס בעיר עזה.



בתוך כך, נוכח המצב הביטחוני ובעקבות הרחבת מעגל הירי, הורה ראש עיריית ראשל"צ, רז קינסטליך, על פתיחת מקלטים בעיר לצורך הגברת מוכנות.



פגיעת הרקטה באשקלון. צילום: רויטרס



פרמדיק מד"א מוטי שוב וחובשי מד"א בן טטרו וישראל לוגסי סיפרו על נפילת הרקטה באשקלון: "מיד לאחר האזעקה הזניקו אותנו לבית פרטי שספג פגיעה מרקטה, בכניסה לבית ראינו גבר בשנות השישים שוכב מחוסר הכרה לאחר שנפגע בחזה מרסיסים, הענקנו לו טיפול רפאי מציל חיים ופינינו אותו לבית חולים בדחיפות".

החל משבת בבוקר טיפלו החובשים והפרמדיקים של מד"א ב-83 נפגעים, מהם 24 פונו לבתי החולים, בהם חמישה שנפגעו קל מרסיסים, שניים שנחבלו בדרכם למרחב המוגן, ו-16 שלקו בהתקף חרדה. 9 אנשים נפגעו מרסיסים, בהם אישה כבת 80 מקריית גת שנפצעה באורח קשה, וגבר כבן 50 מאשקלון שנפצע באורח בינוני. 



ראש העיר אשקלון, תומר גלאם, הגיע לזירת נפילת הרקטה בבניין, כתוצאה ממנה נהרג אדם אחד, ואמר כי "זוהי שעה קשה לעיר אשקלון. כולנו אבלים, כואבים ושבורים מגודל הטרגדיה שהיכתה באחת המשפחות הוותיקות והמוכרות בעיר אשקלון. העירייה תעמיד לרשות המשפחה את כל הסיוע הדרוש להם בשעה זו ותתמוך בהם ככל שיידרש. בהזדמנות זו, אני שולח מכאן איחולי החלמה מהירה ורפואה שלמה לפצועים ממטחי הרקטות האחרונים לעבר העיר".



פגיעת הרקטה באשקלון. צילום: דוברות איחוד הצלה



הנחיות פיקוד העורף



במהלך הלילה תקפו מטוסי קרב כ-60 יעדי טרור. תקיפות חייל האוויר נמשכות גם עתה. בין היעדים שהותקפו - חוליית משגרי רקטות ועמדה צבאית של חמאס, פירי מנהרות התקפיות, מתחמים ומוצבים צבאיים, מחסנים ומפעלים לייצור אמצעי לחימה של חמאס. כמו כן, כוחות זרוע הים תקפו הלילה מספר כלי שייט מבצעיים של חמאס ברחבי רצועת עזה. 
כחלק מהתקיפה, הותקפו מתחם צבאי ובו בתי פעילי הכוח הימי ובמנה צבאי בביתו של אחראי מערך הקומנדו הימי של חמאס בשכונת חאן יונס. החמ"ל המשותף של הפלגים הפלסטינים ברצועה הודיע כי בעקבות התקיפות הישראליות לעבר בנייני מגורים ואזרחים חפים מפשע, כהגדרתם, טווח הירי הורחב עד אשדוד. כמו כן, חמאס איים בשעות הלילה כי במידה והתוקפנות הישראלית בעזה תמשיך, הירי אף יתרחב לתל אביב. 

במהלך הלילה הביע הממשל האמריקאי את תמיכתו במדיניות הישראלית, ומסר במכתב כי "ארה"ב תומכת באופן מלא בזכותה של ישראל להגן על עצמה מול התקיפות". עוד קראה ארה"ב "לכל האחראים לאלימות, להפסיק עם התוקפנות באופן מיידי". 



ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו והרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי קיימו אמש הערכת מצב בשיתוף בכירי מערכת הביטחון. הנחיות פיקוד העורף בנוגע לאזורי עוטף עזה, אשקלון ונתיבות: ניתן לקיים התכנסויות עד 300 איש בשטח סגור בלבד וכך גם במתחמי קניות סגורים. מתחמי קניות פתוחים לא יפעלו ועבודה חקלאית לא תתקיים באזורים הללו. 




צילום: דוברות המשטרה