הכוננות הגבוהה בגבול הצפון נמשכת: בשלב הזה בצה"ל לא שינו דבר מבחינת הכוננות בצפון והיא נותרה גבוהה מאוד. לצד הערכות שונות כי אולי בגלל האסון בבירה הלבנונית חיזבאללה לא ירשה לעצמו לסבך את לבנון בעימות עם ישראל, ההחלטה בשלב הזה היא לא לקחת סיכונים, ועד שתתבהר התמונה לא לשנות דבר. עוד לפני הפיצוץ הענק בביירות צה"ל תגבר עוד יותר את כוחותיו בגזרה.

בפעם הראשונה מאז הוקמה לפני כשנה, יחידת "רפאים" (היחידה הרב־ממדית) לוקחת חלק באופן מלא בפעילות מבצעית של צה"ל, וזאת במסגרת הכוננות הגבוהה בצפון.

אימון ''יחידת רפאים'' (צילום: דובר צה''ל)
אימון ''יחידת רפאים'' (צילום: דובר צה''ל)

ל"מעריב" נודע כי היחידה המיוחדת הוקפצה בתחילת השבוע לתגבר את פיקוד הצפון, לאור הכוננות הגבוהה לאורך הגבול, וההערכה בצה"ל היא כי בחיזבאללה קיבלו החלטה לבצע פעולות נוספות במטרה לפגוע בכוחות צה"ל, כנקמה על מותו של פעיל חיזבאללה בסוריה בתקיפה המיוחסת לצה"ל לפני יותר משבועיים.

בשל היכולות המיוחדות של היחידה, כבר מהשלבים הראשונים של המתיחות, לקחו כוחות שלה חלק במשימות שונות, אבל כאמור בהיקפים מצומצמים ולא כמסגרת אורגנית שלמה של היחידה על לוחמיה ומפקדיה.

בפועל, זאת הפעם הראשונה שהיחידה מופעלת באופן מלא, כאשר רק לאחרונה היא ביצעה אימון הקמה ראשון שארך מספר שבועות. אימון ההקמה היה חלק משמעותי מתהליך האימון שעוד אמורה היחידה לעבור עד הכרזתה כמבצעית, אבל כאמור בשל המצב המיוחד בצפון הוחלט להפעיל אותה כבר עכשיו כמסגרת מבצעית.

הרמטכ''ל אביב כוכבי במהלך אימון ''יחידת רפאים'' (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל אביב כוכבי במהלך אימון ''יחידת רפאים'' (צילום: דובר צה''ל)

ההקפצה הלא מתוכננת אומנם קוטעת בשלב זה את תוכנית האימונים המסודרת עד להיותה של היחידה מבצעית, אבל כאשר תסתיים הכוננות בצפון, תחזור היחידה לעסוק בהמשך תהליכי ההכשרה, הניסויים ובניית תורות הלחימה והתפיסות המבצעיות, עד שתוגדר כמבצעית בכשירות מלאה.

ניתן להעריך שכבר עכשיו, נוכח היכולות הטכנולוגיות הייחודיות המפותחות ליחידה זו, כי יכולות הפעלת האש המיוחדות ודרך הפעולה המשותפת כמעט באופן אינטגרלי עם חיל האוויר סייעו להחלטה להפעיל את היחידה כבר עכשיו, אל מול הכשירות שרכשו אנשיה.

אימון של ''יחידת רפאים'' (צילום: דובר צה''ל)
אימון של ''יחידת רפאים'' (צילום: דובר צה''ל)

היחידה נבנתה על בסיס צוותי לוחמים של יחידות מיוחדות, כך שבכל מקרה מדובר בחיילים מנוסים שעברו תהליכי הכשרה עוד לפני שהגיעו ליחידה הרב־ממדית. בעתיד, סבורים בצה"ל, יכולות היחידה יהיו פורצות דרך ליחידות נוספות בצבא, ביכולות להביא לידי ביטוי את השילוב בשדה הקרב שבין לוחמי היבשה, האוויר והאש, בסיוע מודיעיני, גם במערכה בשדה הקרב.

עד מימוש החזון הזה הדרך עוד ארוכה, אבל נוכח המצב בצה"ל, סבורים שניתן להפיק מהיחידה תועלת גדולה כבר עכשיו, כאשר הפעילות המבצעית תספק ליחידה ערך נוסף בתהליכי הלמידה וההכשרה הארוכים שעדיין מחכים למפקדים, ללוחמים ולאנשי המטה בה.