האסון במירון: צוות מיחידת החילוץ וההצלה של פיקוד העורף, המונה כ-15 חיילים מגדוד תבור, היווה חלק ממערך החירום בהר, זאת תחת פיקוד כוחות המשטרה. החיילים הוצבו במקום לצורך סיוע במקרה של קריסת מבנה בהר ויתפתח מצב בו יהיה צורך בפינוי הריסות וחילוץ נפגעים. עם זאת, מהר מאוד התברר במהלך הלילה כי המשימה המרכזית היא הוצאתם של ההרוגים והפצועים הרבים מההר, שנפגעו כתוצאה מהעומס והדחק, ולא בשל קריסת מבנה. כאמור, במשימה המדוברת אין לכוחות הללו ייתרון כלשהו אל מול הכוחות האחרים שהיו במקום.

מפקד הצוות דיווח למפקדיו ולחמ"ל של פיקוד העורף כבר בשעה מוקדמת על האסון בהר, ומפקדים בכירים בהם מפקד יחידת החילוץ הארצית  ומפקד חטיבת החילוץ הסדירה אלוף משנה שלומי בן מוחה הגיעו למקום. מהר מאוד התברר שלמעשה אין מדובר באתר הרס, ולפיקוד העורף אין יתרון יחסי בטיפול בזירה זו. כוחות נוספים מפיקוד העורף הגיעו בשלב מאוחר יותר, וסייעו גם הם בפינוי פצועים והורדת האזרחים מההר.

זירת האירוע. צילום: עדיאל שטרן, TPS

כאמור, כבר עם היוודע האירוע הוקפצו למירון צוותים מוסקים של יחידת החילוץ של חיל האוויר, 669, לצורך הענקת טיפול רפואי לפצועים במקום, ולפינוי מהיר של אלו שמצבם היה קשה לבתי החולים. הצוותים של 669 סייעו בהענקת טיפול רפואי לפצועים, ביחד עם צוותים מפיקוד צפון, בפינוי לבתי החולים (באמצעות שבעה מסוקים שהוזנקו למקום) ואף ויסתו את הפינוי המוסק במטרה לחלק את העומסים בין בתי החולים.

בנוסף, בצה"ל נערכו גם עם צוותים של הרבנות הצבאית במטרה לסייע בטיפול בגופות באתר, אך בסופו של דבר הצבא לא התבקש לסייע בנושא.

האירוע בהר מירון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
האירוע בהר מירון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

נציין כי בצבא ערים לצורך בהענקת סיוע נפשי לחיילים שנכחו במקום, וסייעו בין היתר בפינוי הגופות, וכן לזיהוי של מגמות מצוקה בקרבם. הצוות שנכח במקום נפגש לאחר מכן עם קצין בריאות הנפש של החטיבה, ושוחח עימו על אירועי הלילה. בנוסף, קצין הרפואה הראשי המליץ כי החיילים בכל היחידות שלקחו חלק בטיפול ובפינוי הפצועים ייפגשו עם קציני בריאות הנפש, והמפקדים יקיימו בנושא שיחות עם החיילים.