לראשונה מאז פרוץ המהומות האחרונות באזור ירושלים, הפרות סדר נרשמו בליל שישי גם בהר הבית. 17 שוטרים נפצעו במהלך הפרות הסדר האלימות שפרצו בין כוחות הביטחון למתפללים בהר הבית, לאחר שמאות מתפללים החלו ליידות אבנים, בקבוקים וחפצים לעבר כוחות המשטרה. אחד השוטרים נפצע באורח בינוני לאחר שנפצע בפניו מאבן. על פי דיווחים של הסהר האדום, כ-60 פצועים נפגעו בקרב המתפרעים.

מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן הגיע אף הוא למקום ולבחינת פעילות כוחות המשטרה באירוע. ניצב תורג'מן קיים הערכת מצב עם סגל הפיקוד המחוזי, והורה על המשך מוכנות מרבית של הכוחות לקראת סיום התפילות. בנוסף לכוחות המשטרה שהיו ערוכים בגזרה, עשרות אמבלנסים של מד"א שהו בכוננות בשל האירועים. 

המהומות האלימות בהר הבית (צילום: רויטרס)
המהומות האלימות בהר הבית (צילום: רויטרס)


כוחות המשטרה באזור הר הבית (צילום: משטרת ישראל)
כוחות המשטרה באזור הר הבית (צילום: משטרת ישראל)


כוחות משטרה בכוננות בהר הבית (צילום: משטרת ישראל)
כוחות משטרה בכוננות בהר הבית (צילום: משטרת ישראל)


מוקדם יותר, שני חשודים נעצרו בגין הפרת סדר, התפרעות ויידוי אבנים במהלך עימותים בין כוחות המשטרה למפגינים בשכונת שיח' ג'ראח שבמזרח ירושלים. עשרות מפגינים הגיעו לשכונה, בהם גם חברי הכנסת עופר כסיף, אחמד טיבי, סמי אבו שחאדה, אוסאמה סעדי ומוסי רז.

כוחות משטרה הגיעו לזירה שהתפתחה להפרת סדר אלימה וכללה ידוי אבנים לעבר כוחות המשטרה. המשטרה ביצעה שימוש באמצעים על מנת לפזר את ההפגנה. לאחר שביצעה המשטרה חסימה באזור, הובהר כי מי שיורשה להיכנס יעשה זאת עצמאית, ללא מלווים. חבר הכנסת טיבי התנגד וניסה להיכנס לאזור התחום כשמפגינים לצדו, והמשטרה פעלה להדפו. 

עימותים בין מפגינים לכוחות המשטרה בשיח' ג'ראח בירושלים (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)


קודם לכן, מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי, הגיע היום (שישי) לבסיס מג"ב בסאלם, סמוך לזירת האירוע בה נוטרלו המחבלים, ובמסגרת הערכת מצב שקיים בשטח, הנחה לתגבר את נוכחות המשטרה בריכוזי קהל ברחבי הארץ ולאורך התפר, למניעת הסתננות של פלסטינים בניגוד לחוק. זאת, לנוכח האירועים האחרונים, בהם העימותים בשיח ג'ראח שבירושלים, כמו גם ניסיון הפיגוע ובמקביל להערכות בצה"ל. 

במסגרת ביקורו, הבהיר ללוחמים: "לפי הערכות שיש בידנו הצלחתם למנוע מהמחבלים לבצע פיגוע בתוך שטח מדינת ישראל. פעילות המשטרה למניעת היסתננות שוהים בלתי חוקיים הוכיחה עצמה. גיליתם נחישות והגבתם בדיוק כפי שמצופה משוטרים ולוחמים".

לאחר הפיגוע, בצה"ל העריכו כי שלושת המחבלים אשר ביצעו את הירי במוצב סאלם, תכננו לבצע פיגוע המוני. שלושת המפגעים, בני 21 לערך, עלו על אוטובוס שמטרתו הייתה להסיע שוהים בלתי חוקיים לשטח הארץ. כמו כן, לא היה בידי הצבא מידע מודיעיני מקדים לאירוע.