מבצע עלות השחר: דובר צה"ל התיר היום לפרסום (שישי) כי תייסיר ג'עברי, מפקד הזרוע הצבאית הצפונית של הג'יהאד האיסלאמי, חוסל, ובכך החל מבצע "עלות השחר" מול הג'יהאד האסלאמי, ברקע האיומים שהשמיע הארגון בימים האחרונים. צה"ל ביצע מאז שעות אחר הצהריים תקיפות ברצועת עזה. 

תיעוד תקיפת צה"ל את האתרים לייצור אמל"ח של הג'יהאד האיסלמי. באדיבות דובר צה"ל

מבצע "עלות השחר" – סיקור מיוחד:
"מפקד מרחב צפון": זה בכיר הג'יהאד שחוסל בעזה
גורם צבאי בכיר: "הג'יהאד האסלאמי קידם פיגוע רצחני"
ישראל העבירה מסר: המבצע מוגבל, תגובת חמאס תוביל להסלמה
בעקבות המבצע: הוראות ומגבלות פיקוד העורף לאוכלוסייה האזרחית

00:14: מטח נוסף לעבר יישובי עוטף עזה ושדרות.

00:10: מטח רקטות נוסף בוצע לעבר יישובי עוטף עזה.

23:43: מטח לעבר ישראל: ירי לאזור אשקלון, לכיש ועוטף עזה.

23:39: צה"ל תוקף כעת מטרות של הג'יהאד האיסלמי במרחב רצועת עזה. על פי דיווחים פלסטינים, הותקפו בין היתר מספר יעדים באזור ח'אן יונס. במקביל, אזעקה הופעלה בעוטף עזה.

23:21: : ירי לאזור אשקלון ועוטף עזה

23:18: שר הביטחון בני גנץ שוחח עם מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין. מלשכת שר הבטחון נמסר כי גנץ נתן עדכון מבצעי למזכיר ההגנה על מבצע "עלות השחר" ועל המאמצים להשיב את השקט והיציבות בעוטף עזה. כמו כן,  ציין בפני מזכיר ההגנה, כי ישראל פועלת בכדי להגן על עצמה ועל אזרחיה ותפעל באופן ממוקד ובנחישות מול הטרוריסטים ומחוללי הטרור בכדי להגיע ליעדיה.

23:04: צה"ל תקף אתרים לייצור אמל"ח ופיתוח יכולות רקטיות של ארגון הטרור הג'יהאד האיסלמי. מטוסי קרב תקפו אתר לייצור חומרים המשמשים לייצור רקטות. בנוסף, הותקפו אתר לייצור אמצעי לחימה של הארגון, משגר רקטות ומוצב צבאי.
23:03: ירי לעבר שדרות ועוטף עזה.

22:56: מטח נוסף לעבר ישראל: ירי לאזור אשקלון, לכיש ועוטף עזה.

22:47: דובר הג'יהאד האיסלאמי ביו"ש: "קוראים לכל עמנו בכל הערים, המחנות והאזורים הכפריים ביהודה ושומרון, ירושלים ופנים הארץ, לצאת ולאחד כוחות נגד כוחות הכיבוש בנקודות החיכוך".

22:40: ירי רקטי לעבר עוטף עזה.

22:39: הג'יהאד האיסלאמי הכריז על "גיוס כללי" של פעיליו.

22:30 צה"ל תוקף שורת יעדים של הג'יהאד האיסלאמי ברחבי רצועת עזה.

22:19: אזעקות בעוטף עזה.

22:18: הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי : "אנו מכריזים על כוננות מלאה בערים ובמחנות הפליטים ביהודה ושומרון, ומתחילים להתמקד במוקדי החיכוך".

22:14: מטח רקטות לעבר ישראל: אזעקות באשקלון ועוטף עזה. עיריית אשקלון: "ללא נפילות בשטח העיר". 

יירוט של כיפת ברזל  (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
יירוט של כיפת ברזל (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

22:04: ירי רקטי לעבר עוטף עזה.

21:58: אזעקה הופעלה באזור מערב לכיש ובעוטף עזה.

21:46: עיריית פתח תקווה ותל אביב הודיעו על פתיחת המקלטים.

21:35: התחדש הירי לעבר ישראל: אזעקות בשדרות ובעוטף עזה.

21:42: על פי ההערכות: כ-80 רקטות שוגרו עד כה, 25 מהם יורטו בהצלחה על ידי כיפת ברזל.

21:30: צה"ל תוקף כעת אתרי ייצור אמצעי לחימה, מחסנים ועמדות ירי של ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי ברחבי רצועת עזה. 

21:21: מטח רקטות לאזור הנגב המערבי ועוטף עזה.

21:21: אזעקות בבת ים וראשון לציון.

20:57: אזעקות הופעלו בעוטף עזה, שדרות, לכיש, אזור גן יבנה, לכיש ואשדוד.

20:45: השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הנחה לגייס עשר פלוגות מילואים של משמר הגבול להגברת הכוננות ברחבי הארץ.

20:10לפני זמן קצר הסתיימה הערכת המצב הביטחונית בראשות ראש הממשלה יאיר לפיד, בקריה בתל-אביב.

20:00: משרד החוץ האיראני גינה את מבצע "עלות השחר":  "המתקפות הציוניות על עזה הן פשע והרפתקה מתגרה, ישראל תישא באחריות של השלכותיה".

19:40: שר הביטחון בני גנץ אישר גיוס בצו קריאה חריג של עד 25,000 אנשי מילואים בהתאם לצרכים המבצעיים.

19:35: כלי טיס של צה"ל תקף והשמיד אתר שיגור רקטות של ארגון הטרור הג'יהאד האיסלמי פלסטיני בחאן יונס. לפני זמן קצר זוהה ניסיון שיגור כושל מהאתר.

תיעוד התקיפה ברצועה. באדיבות דובר צה"ל

19:15: גורם צבאי בכיר חשף: "הגא"פ קידם בתקופה האחרונה פיגוע רצחני כנגד אזרחים בגבול הרצועה".

19:00: כוחות מיוחדים וארטילריים של צה"ל תקפו לפני זמן קצר עמדות צבאיות של ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני (גא״פ). מספר פעילים של הגא"פ חוסלו בתקיפות. הרמטכ״ל, רב אלוף אביב כוכבי, הנחה את צה״ל לעבור למצב חירום ולפתוח את מוצב הפיקוד העליון (מצפ״ה).

חיסולו של ג'עברי הינו כחלק מהמבצע המיוחד כנגד כנגד יעדי טרור בארגון בעזה. במקביל לחיסולו של ג'עברי, חוסלו שתי חוליות טרור שהיו בדרכם לבצע פיגוע נ"ט ומפקד המערך בצפון הרצועה. על פי ההערכות עד כה חוסלו כ-15 מחבלים. 

מדובר צה"ל נמסר כי "סוכלו כ-10 פעילי טרור של הארגון, חוליות פעילים שהיו בדרכם לפיגוע נ"ט וצליפה. בנוסף, הותקפו בסיסים צבאיים ומבנים אשר משמשים את פעילי הארגון".

בעקבות כך, הוכרז על "מצב מיוחד בעורף", פורסמו הנחיות מיוחדות מטעם פיקוד העורף, ובמקביל תושבי עוטף עזה הונחו להישאר בקרבת מרחבים מוגנים. אשקלון, אשדוד ובאר שבע הודיעו על פתיחת המקלטים הציבורים. סוללות כיפות ברזל נפרסו בירושלים ובאר שבע בנוסף לסוללות הנוספות שפרוסות באופן קבוע. כמו כן, הוכרז גיוס מילואים סלקטיבי בעיקר במערך ההגנה אווירית ופיקוד העורף.

הנחיות פיקוד העורף (צילום: פיקוד העורף)
הנחיות פיקוד העורף (צילום: פיקוד העורף)

מדובר צה"ל נמסר כי "הדמויות שסוכלו קשורות להתרעה לירי, לא סימנו עדיין את הפעילות שלנו, נערכנו בימים האחרונים והמתנו להזדמנות מבצעית. התרעה בעזה הייתה לפני המעצר בג'נין. אנחנו מוכנים להתפתחויות ונמתין לראות כיצד מגיבים בעזה אנחנו מוכנים להמשיך למערכה רחבה יותר ובעצם מבקשים להמחיש מה המחיר על פעולות כנגד ישראל".

ג'עברי, מחליפו של בהאא אבו אל-עטא, נחשב כבכיר בארגון מאז 2007 והוא ראש מחלקת המבצעים של ארגון הטרור. ג'עברי  בהרבה מאוד מובנים הוא גם איש הקשר מול החמאס. 

האירוע מתרחש בצל המתיחות לאחר מעצרו של ראש הג'יהאד האסלאמי בשומרון, באסם א-סעדי, בפעילות מבצעית של מסתערבי משמרת הגבול של משטרת ישראל ולוחמי סיירת נחל במחנה הפליטים בג'נין, עולה החשש מהסלמה ביהודה ושומרון וברצועת עזה. 

מוקדם יותר היום (שישי) קיים שר הביטחון בני גנץ  הערכת מצב במפקדת פיקוד הדרום בהשתתפות הרמטכ״ל, רא״ל אביב כוכבי, ראש השב״כ, רונן בר, מפקד פיקוד הדרום, האלוף אליעזר טולדנו ומפקד אוגדת עזה, תא״ל נמרוד אלוני. לאחר מכן קיים מפגש עם ראשי רשויות בעוטף עזה.

שר הביטחון גנץ מסר בסוף הערכת המצב: ״אנחנו נמצאים בשגרה מתוחה בדרום. הגעתי לכאן היום ביחד עם הרמטכ"ל, ראש השב"כ ואלוף הפיקוד, בכדי לקיים הערכת מצב ולהיערך לפעולות שיביאו להסרת האיום מאזור עוטף עזה בהתאם לשיקולים המבצעיים של מדינת ישראל. מכאן אסע להיפגש עם ראשי המועצות בעוטף עזה, ואני מבקש להתחיל בכך שאני מחזק את תושבי העוטף כולם. יש למדינת ישראל אחריות גדולה להגן ולשמור עליהם".