נכון היה לברך במזל טוב את המפקד החדש של אגף התנועה במשטרת ישראל, ניצב מוטי כהן, אך עוד לפני שניצב כהן ישב יום אחד בכסא האגף שאמור לשמור על החיים שלנו בכבישים, הוא כבר המשיך לתפקיד הבא. אין מנוס מלהצביע על הצד הפחות מואר של חילופי המפקדים בראשות האגף, ובמיוחד את חוסר היציבות בצמרת האגף, שמשפיע לרעה על המאבק בקטל בדרכים. 

הניצב הבא שאת זהותו עדיין אין אנו יודעים, יחליף את ניצב משה (צ'יקו) אדרי, שכיהן בתפקיד קצת למעלה משנה. לפני אדרי כיהן בתפקיד במשך כשנתיים ניצב ברונו שטיין, שהחליף את ניצב אבי בן חמו, האחרון שכיהן בתפקיד קדנציה משמעותית (כארבע שנים). גם קודמיו, הניצבים שחר איילון ויעקב רז, כיהנו תקופות משמעותיות. יוצא אפוא שבשלוש השנים האחרונות פיקדו על האגף שלושה קצינים, בעוד בארבע השנים שקדמו להן, פיקד על האגף קצין אחד. 

כנראה שלא בכדי הצליח ניצב בן חמו בארבע שנותיו באגף, להגיע לרמה גבוהה של הבנה, העמקה ומקצועיות, במקצוע מניעת התאונות. למרבה האכזבה, נראה גם אדרי, בשנה האחת בה כיהן בתפקיד, כמי שיוכל להצעיד את המאבק קדימה, אולם צמרת המשטרה איתרה את כישוריו וקידמה אותו לתפקיד מפקד מחוז ירושלים לפני שהספיק להטביע חותם באגף - שהפך בשנים האחרונות לתחנת הרכבת הפחות חשובה, בה עוצרים לרגע הקצינים, בדרך לתפקידי הליבה. 


צילום: קובי גדעון, פלאש 90

מן המפורסמות שתחלופת מנהלים בתדירות גבוהה גורמת לעלויות מיותרות, לדמורליזציה ולפגיעה בתכנון ארוך הטווח. באגף התנועה בולט הנזק במיוחד: מגיעים אליו קצינים שצברו ניסיון בתחומים שהחפיפה שלהם למאבק בתאונות רופפת. מה לניצב אדרי, שרכש את ניסיונו במאבק בגנבי רכב ובפיקוד על תחנות ומרחבים, ולמאבק בקטל בדרכים? מה לניצב שטיין, שהתקדם כקצין בילוש ומפקד מרחבים, ולמניעת תאונות? 

מאבק בתאונות דרכים הוא תורה שנדרש זמן ללמוד. שנה-שנתיים אינן מספקות, והתוצאה היא שנים אבודות של למידה ארוכה מצד המפקד החדש, ועזיבה, לפני שניתן לקטוף את פירות המקצועיות והידע הנרכשים. 

לראש אגף התנועה הבא, כשתצלול לעומק המשימה, תלמד שהאתגרים המונחים לפתחך, הם אלה: לחזק את נראות האכיפה ואת אווירת אכיפת החוק בדרכים, באמצעות הוספת עשרות רבות של ניידות; להוסיף לקדם את הצבת מערך מצלמות האכיפה בכבישים המועדים; לשקם את מערך מתנדבי התנועה; למצוא את הדרך להשיב לשירות את הניידות ששימשו את המתנדבים הללו, ושנגרעו מהשירות בשל אילוצי תקציב. 

ובעיקר - עליך למדוד את עצמך באמצעות בוחן אחד ויחיד - הורדת מספר ההרוגים בתאונות. משנבחרת לתפקיד, אין ספק שניחנת בכישורים הדרושים להצלחה, אבל הצלחה אורכת זמן, כיוון שהצלת חיי אדם בכבישים אינה ריצת כוח קצרה, אלא מרתון נחוש וסבלני, שזמנו הנדרש בצדו. משתמשי הדרך הישראלים כולם, החשופים לסכנת היפגעות יומיומית בדרך, מקווים שתכהן בתפקידך החשוב את מלוא התקופה, ותצא ממנו בתחושת סיפוק עמוקה על החיים הרבים שזכית להציל.  

הכותב הוא מנכ"ל עמותת אור ירוק