שגריר ישראל בבלרוס, יוסף שאגאל, הודיע אתמול (שבת) כי הצורך באשרות הכניסה בתשלום לישראלים הרוצים לבקר במדינה עומד להתבטל החל מה-19 בספטמבר .

ההחלטה התגבשה במהלך החודשים האחרונים בין משרד החוץ הישראלי לבין ממשלת רוסיה הלבנה. הודעת השגריר ניתנה אתמול במהלך כנס "לימוד FSU" שהתקיים באולם התאטרון המרכזי בעיר ויטבסק  בהשתתפות כ-700 משתתפים, ביניהם נציגי ממשלת בלארוס, ונשיא הקהילה היהודית ברוסיה. 

בלארוס הייתה שייכת בעבר לברית המועצות, ועם התפרקותה הפכה למדינה עצמאית. מאז 1996 קשורה בלארוס עם הפדרציה הרוסית בסדרת אמנות ליצירת ישות הקרויה האיחוד של רוסיה ובלארוס, כצעד לקראת איחוד אפשרי בין שתי המדינות. פירוש השם "בלארוס" הוא "רוסיה הלבנה". לעתים קרובות היא עדיין נקראת כך בעברית ובשפות אחרות.


כנס "לימוד FSU בעיר ויטבסק בבלארוס. צילום:FSU

השלטון הנוכחי בבלארוס מתאפיין בשליטה ריכוזית של הנשיא אלכסנדר לוקשנקו, שזכה לביקורת מהאיחוד האירופי וארצות הברית ולכינוי "הדיקטטור האחרון באירופה". תנועות האופוזיציה רבות הוצאו מחוץ לחוק, ומנהיגיהן נאסרו או יצאו לגלות. מאז שנת 1996 תוצאות הבחירות ומשאלי-העם אינן מוכרות על ידי משקיפים בינלאומיים. 

שרת התרבות של מחוז וויטבס במדינה, לריסה אולנסקייה שנכחה בכנס, ציינה שבעיר ויטבסק צמחו האמנים הגדולים, מארק שאגאל והמורה שלו יהודה פן ורבים אחרים. היא העלתה על נס את התרומה של יהודים רבים מרוסיה הלבנה לתרבות העולמית ולהתפתחותה של מדינת ישראל, כגון אליעזר בן יהודה (פרלמן) מחייה השפה העברית.

במסגרת הפסטיבל יתקיים ביום שני הקרוב אירוע אזכרה רשמי לכבוד ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון ז"ל, ששני הוריו עלו לישראל מבלרוס, ופתיחת תערוכת צילומים על חייו ופועלו.