ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר אתמול את נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רונלד לאודר, השפלה פומבית כואבת: לאחר שנים של נתק מוחלט בין השניים, הוזמן לאודר למפגש עם נתניהו במלון בניו-יורק.

לאודר, שמתקבל בכבוד רב בכל העולם ומייצג את הקונגרס היהודי העולמי בפורומים המכובדים ביותר, הגיע לפגישה המקווה במועד. הוא המתין כשלוש שעות בלובי של המלון עד שנואש. הפגישה לא התקיימה ולאודר חזר למשרדו.

לאודר היה אחד המקורבים ביותר לנתניהו במשך שנים ארוכות. בקדנציה הראשונה הוא אף שימש כשליחו החשאי של נתניהו למו"מ סודי עם הנשיא הסורי חאפז אל אסד. היחסים בין השניים עלו על שרטון לאחר שידור התחקיר "ביביטורס" בערוץ 10, בתקופה שלאודר היה הבעלים והמממן העיקרי של הערוץ. מאותו רגע, נותק הקשר בין השניים.


לאודר. חיכה, חיכה, ומי לא בא? צילום: רויטרס

לאודר פרש מהערוץ בשנה שעברה. מקורביו ומקורבי נתניהו קיוו כי כעת ניתן יהיה להשיב את היחסים לקדמותם. בינתיים חלפו חודשים רבים, והנתק נותר.

לאחרונה קירב נתניהו את איש העסקים סטיבן שנאייר, שהיה בעבר ממונה על הקשר בינו לבין לאודר. שנאייר גם השתתף בארוחה שקיים נתניהו עם אנשי עסקים ומיליארדרים השבוע בניו-יורק. בכל אופן, המגעים בין הצדדים הבשילו ולאודר הוזמן לפגישה עם נתניהו במלונו בניו-יורק. הוא הגיע. נתניהו, לא.

עדיין לא ברור מה גרם לביטול הפגישה ולהשפלה הכואבת הזו, מצדו של ראש ממשלת ישראל, לאדם שהיה מיטיבו ופטרונו במשך שנים ארוכות, ואף יותר מזה: אדם שעומד בראש אחד הגופים היהודיים החשובים בעולם.