מתיחות ביחסי ישראל שבדיה. שגריר שבדיה בישראל יזומן לשיחה במשרד החוץ בירושלים בעקבות הודעת ראש ממשלת שבדיה על כוונת ממשלתו להכיר במדינה פלסטינית.

שר החוץ אביגדור ליברמן פרסם הערב הודעה בה אמר: "אני מצטער על-כך שראש הממשלה החדש מיהר להכריז הכרזות בדבר עמדתה של שבדיה על הכרה במדינה הפלסטינית, כנראה עוד בטרם שהספיק להתעמק בדברים ולהבין כי מי שמהווה את המכשול ב-20 השנים האחרונות להתקדמות ולהגעה להסדר בין ישראל לפלסטינים - הם הפלסטינים".

בישראל חוששים כי מדינות נוספות ילכו בעקבות שבדיה ויכירו במדינה פלסטינית, זאת בעקבות הודעתו של ראש הממשלה השבדי, סטפן לופבן, בנאום בפרלמנט כי ארצו מכירה במדינה פלסטינית. "הקונפליקט בין ישראל לפלסטינים יכול להיפתר רק באמצעות שתי מדינות, ובמשא ומתן בהתאם לחוק הבינלאומי", אמר לופבן בנאום שנשא ביום שישי בפני הפרלמנט בשטוקהולם.

לעומת זאת, ארה"ב הביעה הסתייגות מהתוכנית השבדית. דוברת מחלקת המדינה האמריקנית ג'ן סאקי התייחסה בסוף השבוע להודעת ראש הממשלה השבדי ואמרה כי ארה"ב מצפה לעבוד בשיתוף פעולה עם הממשלה השבדית החדשה אך הבהירה כי אין זה הזמן להכרה בינלאומית במדינה פלסטינית.

"אנחנו מאמינים כי התהליך צריך להתקדם בין הצדדים כדי שיסכימו על התנאים שלפיהם יחיו בעתיד של שתי מדינות, זו לצד זו. מוקדם מדי להכרה בינלאומית במדינה פלסטינית", אמרה הדוברת. ח"כ אחמד טיבי (רעמ-תעל) אמר: "מדובר בסנונית ראשונה של מדינות המערב ואירופה. זו אמירה מוסרית חשובה של מדינה ועם הדברים בעקרונות החירות והדמוקרטיה. צפוי גל נוסף של הכרה ממדינות העולם".

יור ועדת החוץ והביטחון ח"כ זאב אלקין אמר בהתייחס להצהרה של השבדים: "ההחלטה השבדית היא טעות ולא תתרום דבר לקידום השלום במזרח התיכון והיא רק מעודדת את הסרבנות הפלסטינית. אני חושש ששבדיה היא לא האחרונה שתכיר במדינה פלסטינית". לדבריו על ישראל למחות בפני שבדיה על ההחלטה אך הוסיף: "לא נראה לי שמחאה תסייע במקרה הזה". אלקין אמר כי אבו מאזן הוא זה שפועל באופן חד צדדי לקדם החלטות כפי שממשלת שבדיה קיבלה.