2,758 נבחנים ניגשו אתמול לבחינה הפסיכומטרית - 500 יותר ביחס למועד המקביל אשתקד. סביר להניח שרבים מהם לא יחתמו על הציון הממוצע בעשור האחרון בבחינה: 533. על פי המרכז הארצי לבחינות ולהערכה, בשנת 2013 נרשמו 67,098 נבחנים במבחן הכניסה לאוניברסיטאות, לעומת 71,517 בשנת 2012. לגבי השנה הנוכחית עדיין אין נתונים סופיים. 

בשנה שעברה נבחנו 44,386 בשפה העברית. בשפה הערבית המספר עמד על 20,273 וברוסית היו רק 955 נבחנים. כרמל אורן, ראש מדור מחקר במרכז הארצי לבחינות ולהערכה, מציין כי מספר נבחני הערבית הוכפל מאז שנת 1999 ועד 2013. ציונם הממוצע עלה בתקופה זו מ-435 ל-468. 

ב-1999 עמד מספרם של הנבחנים ברוסית על 6,300 וכאמור הוא ירד לפחות מאלף. ציונם הממוצע של נבחני השפה הרוסית היה 509 ב-1999 ו-493 ב-2013. 


צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

"הביקוש להיבחן בשפה הרוסית פוחת מדי שנה. העלייה מחבר המדינות כמעט פסקה וילדי העולים הוותיקים משתמשים בעברית כשפה עיקרית", מנתח אורן את הממצאים במחקר שביצע לאחרונה המרכז הארצי לבחינות ולהערכה יחד עם דביר קלפר ואליוט טורוול, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. 

החוקרים בחנו את "מידת ההצלחה של מערכת המיון לאוניברסיטאות" (פסיכומטרי ובגרות). מטרת המחקר הייתה לנבא את ציוני המתקבלים. במחקר נבדקו נתונים של 100,000 בוגרים משש אוניברסיטאות (לא כולל האוניברסיטה הפתוחה ואוניברסיטת אריאל, שהוכרה רק לאחרונה) בין השנים 2002-2007. 

מהמחקר עולה כי החזאי הטוב ביותר של ציון הבוגר הוא ציון סכם (פסיכומטרי+בגרות). במקום השני מדורג הציון הפסיכומטרי ואחריו ציון הבגרות. 

על פי המחקר, החלק הכמותי בפסיכומטרי (מתמטיקה) נמצא כמנבא הטוב ביותר את ציוני הבוגר בתחומי לימוד ריאליים (הנדסה או מדעים). החלק המילולי מנבא היטב את ההצלחה בלימודים הומניים - מה שמצדיק לטענת החוקרים את הרפורמה בפסיכומטרי שנעשתה לפני שנתיים ושבמסגרתה נוספו שני ציונים לבחינה: ציון בדגש ריאלי וציון בדגש הומני.