מכה קשה לישראל במהלך הוועידה לשיקום עזה, אשר מתקיימת בקהיר ונועדה לאסוף כספים עבור הנזק אשר נגרם במהלך מבצע "צוק איתן". 

סגן שר החוץ הרוסי, מיכאל בוגדנוב, התייחס לנושא במהלך נאום שנשא, ועפ"י דבריו, מדינתו, שנחשבת לכוח משפיע באו"ם, תתמוך באופן מלא בפנייתו של נשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, לקבוע תאריך יעד בו תוקם מדינה פלסטינית ותסתיים "תקופת הכיבוש".

מי שהעבירה את דבריו באופן מלא היא סוכנות הידיעות הרוסית נובוסטי, אשר ציטטה את שר החוץ, שפנה אל הפלסטינים ועודד אותם להמשיך בדרכם: "רוסיה מתכוונת לתמוך ביוזמה שמכינה הרשות הפלסטינית, אשר במסגרתה יכריז האו"ם על תאריך יעד להקמת מדינה. היוזמה הזאת מבוססת על עקרונות עליהן הסכימה הקהילה הבינלאומית בעבר.


"המאבק שלכם צודק - יש לכם זכות להגדרה עצמית". שר החוץ הרוסי. צילום: רויטרס

"אני לא רואה שום סיבה להשמיע ביקורת על ההצעה הפלסטינית. אנחנו אומרים לכם: 'המאבק של העם שלכם צודק. אתם יודעים טוב יותר מאחרים כיצד לפעול כדי להשיג את המטרות שלכם ואנחנו מתכוונים בכם כידידים. יש לכם את הזכות להגדרה עצמית. יש לכם את הזכות להקים מדינה'".

בוגדנוב גם ניצל את ההזדמנות כדי להעביר ביקורת על ארה"ב ועל הדרך בה היא מנהלת את המלחמה שלה נגד דאעש. סגן שר החוץ, אשר נשאר ביחד עם מדינתו נאמן למשטר אסד אמר: "אי אפשר להיאבק בטרור במדינה שהממשלה שלה מעוניינת בכך ואנחנו לא מכירים בריבונות של אותה הממשלה".

"צריך לנהוג בעניין זה בדיוק כמו בעיראק. הממשלה שם ביקשה סיוע לגיטימי וקיבלה אותו. אותו התהליך לצריך לקרות גם בסוריה. יש כאן מוסר כפול".

במסיבת עיתונאים לפני פתיחת הוועידה בקהיר דיבר נשיא מצריים עבדל א-פתח א-סיסי, וניצל את ההזדמנות כדי לשלוח מסר לישראל: "אנחנו צריכים לנצל את הרגע הזה כדי ליצור נקודת התחלה חדשה על מנת לנסות ולהשיג שלום אמיתי שיבטיח ביטחון יציב על מנת להפריח את החלום ולהפוך אותו למציאות. זהו החזון שעומד מאחורי היוזמה הערבית".

גם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נשא דברים ואמר: "רצועת עזה, לצד הגדה המערבית ומזרח ירושלים זה רצף טריטוריאלי אשר אנחנו מבקשים להקים בו מדינה במקום הכיבוש הישראלי. אנשי פלסטין, אתם נמצאים בלב שלנו. נמשיך ללא לאות לסיים את העוול שאנחנו סובלים ממנו. אנחנו צריכים את תמיכתם של אחינו והחברים שלנו ברחבי העולם".

בתוך כך הודיעו המדינות המשתתפות בוועידה על כמות הכסף שיעבירו לטובת שיקום הרצועה. קטאר הגדילה לעשות והודיעה כי תעביר מיליארד דולרים. ארה"ב תעביר 212 מיליון ואילו גרמניה הודיעה על תרומה של 63 מיליון דולר.