ההחלטה שהתקבלה אתמול על תשאול הנוסעים מהמדינות הנגועות כבר עם כניסתם לארץ היא בסיסית מאוד וכבר נהוגה ברוב ארצות המערב. בישראל ייתקלו בקושי לאתר את אותם נוסעים, מאחר שאין קשרי תעופה ישירים בינינו ובין שלוש הארצות האלו, בניגוד למשל לארה"ב, שם קיימות טיסות ישירות לליבריה ולכן קל למצוא את המגיעים משם ולתחקר אותם. אל ישראל מגיעים מאותן מדינות בדרך כלל דרך אתיופיה או דרך מדינות אירופה. נוסף על כך, בעוד בארה"ב נדרש כל נוסע נכנס למלא טופס למכס שבו עליו לפרט את כל היעדים שבהם ביקר, אצלנו אין נוהל כזה. לכן יש להגביר את תשומת הלב ובעיקר לסמוך על הנוסעים שיהיו אחראים מספיק לדווח אם הם מגיעים מהארצות הנגועות, וכמובן אם הם חשים ברע או סובלים מחום. עם זאת, יש לזכור כי במקרים רבים התסמינים מופיעים רק זמן מה לאחר ההידבקות. 

אני מניח שהציבור ישתף פעולה, שכן הבהלה מפני המחלה רבה בעולם כולו וגם פה בארץ, ונראה כי כבר עתה אנשים לוקחים את העניין ברצינות.  

בהקשר זה, מזלה של ישראל הוא שרמת הקשרים העסקיים שלנו עם שלוש המדינות הנגועות נמוכה מאוד ונמצאים שם מעט מאוד ישראלים, לעומת מדינות אחרות באפריקה שאותן פוקדים מאות ישראלים. לכן יש להרגיע ולומר שככל הנראה לא יהיו רבים שיצטרכו לעבור את התשאול בארץ והסיכוי שיגיע חולה אבולה לארץ הוא נמוך. 

גם חידוד ההיערכות לצוותים הרפואיים חשוב. חולה האבולה האחרון שמת בארה"ב היה אדם שכמה ימים לאחר חזרתו מליבריה הגיע לחדר המיון והתלונן על חום, אך טעות בשיקול הדעת של הרופאים, שלא שאלו את השאלות הנכונות, הובילה לכך ששלחו אותו הביתה.  אסור שדבר כזה יקרה. לצד כל זאת קיים חשש נוסף. רוב הציבור, כולל אנשי הצוותים הרפואיים, לא מכיר את אפריקה היטב, וייתכן שאדם שיגיע מארץ אחרת ביבשת עם חום יבודד מיידית מחשש לאבולה, בלי לערוך בדיקות בסיסיות אחרות. כך עלולים לפספס מחלות אחרות שהן ברות טיפול, כמו מלריה. 

רק בסוף השבוע היה מקרה בבית החולים הדסה שבו הכריזו על חשד שווא לאבולה, וגם אצלנו בשיבא אירע מקרה כזה לפני כחודש. המזל הוא שבשני המקרים עלו לבסוף על כך שמדובר במחלה אחרת וניתן הטיפול הראוי בזמן. למרות אחוזי התמותה הגבוהים, זיהוי מוקדם של המחלה וטיפול נכון יכולים להוביל לריפוי שלה. מבין 15 מקרים שדווחו במערב, רק שלושה מהחולים מתו. מדובר בשיעור של 20%, לעומת שיעור התמותה באפריקה, שעומד על כמעט פי שלושה. אם נמשיך כך, נראה שנוכל למנוע את רוב המקרים. 

הכותב הוא מנהל המרכז לרפואת מטיילים ומחלות טרופיות בבית החולים שיבא