מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, המבקר באיזור, הגיע היום (ג') אחר הצהריים בקיבוץ נירים שבעוטף עזה. במהלך ביקורו, נחשף מזכ"ל האו"ם למנהרת טרור של חמאס, הנמצאת סמוך לקיבוץ עין השלושה.  

בסיום ביקורו אמר באן: "נדהמתי מהמנהרה התת קרקעית, אשר שימשה לחדירת מחבלים. גיניתי שוב ושוב את ירי הרקטות של חמאס מהאוויר וגם דרך מנהרות תת קרקעיות. זה לא מקובל. רקטות שפוגעות באוכלוסיה האזרחית הן דבר לא מקובל ויש לגנות זאת. איש לא צריך לחיות תחת איום מתמיד ופחד מרקטות ומנהרות".

בהמשך דבריו התייחס באן לפגישתו עם משפחתו של דניאל טרגרמן בן ה-4, אשר נהרג במבצע "צוק איתן": "פגשתי בסביו ודודיו של דניאל טרגמן. מה הוא עשה רע? למה הוא מת? מבלי שהספיק לדעת דבר, מבלי שהספיק להתבגר. זה עצוב מאוד. בגלל מקרים אלו אני דוחק בשני הצדדים לפעול להבאת שלום אזורי".

באן קי-מון בביקורו במנהרה בעוטף עזה. צילום: פלאש 90

באן גם התייחס לביקורו בקהיר: "אני מגיע מקהיר לאחר שהשתתפתי בכנס לשיקום רצועת עזה. יש לשבור את מעגל הבנייה וההריסה הזה. דחקתי במנהיגים הפלסטינים והישראלים להתייחס לסוגיות, לשבת יחד ולשוב לשיחות השלום. זו הדרך היחידה שבה שני העמים יוכלו ליהנות משלום וביטחון". 

מוקדם יותר,  באן קי מון הגיע לסיור ראשון בעזה מאז מבצע "צוק איתן", על מנת לאמוד את הנזק ברצועה. באן, שנפגש עם בכירים פלסטינים, אמר כי הוא שותף לכאבם של תושבי הרצועה וקרא לצדדים לשוב לשולחן המשא ומתן.

באן פתח את הביקור בסיור בו אמד את ממדי ההרס בשכונת שג'עייה, שנפגעה במהלך הלחימה. מזכ"ל האו"ם, שביקר באזור בפעם הקודמת ב-2012, סיפר כי "הגעתי לשמוע ישירות מאנשי עזה על מצבם".

באן הגיע לרצועה דרך מעבר ארז, אחרי שיממה לפני כן ביקר בישראל. הוא סייר במזרח הרצועה וגם במתקני האו"ם, כולל בית ספר שהפך למקלט לתושבים פלסטיניים שבתיהם נהרסו במהלך הלחימה האחרונה.

"המראות שאני רואה חמורים בהרבה מאלה שהייתי עד להם לאחר מלחמת 2008-2009 (עופרת יצוקה), ואינם ניתנים לתיאור", אמר באן במסיבת עיתונאים משותפת עם סגן ראש ממשלת האחדות, זיאד אבו עמרו, שהתקיימה ליד ביתו של אבו מאזן בעזה, והוסיף כי הקהילה הבינלאומית מעוניינת לבנות מחדש את הרצועה. מזכ"ל האו"ם הוסיף, כי הוא שמח לבשר לתושבי הרצועה שהיום נכנסה לעזה המשאית הראשונה עם חומרי בנייה, ושבקרוב יועברו מענקים לפקידי המגזר האזרחי ברצועה.

מזכ"ל האו"ם אמר כי "לא ניתן לפתור את בעיות רצועת עזה בלי לדון בשורשיה, כולל הסרת המצור". הוא קרא לצדדים, ישראל והפלסטינים לשוב אל שולחן המשא ומתן והזהיר מפני חזרת גל האלימות לאזור.