במערכת הביטחון חוששים מהתעוררות בקרב ערביי ישראל בעקבות פעילות ארגון "המדינה האיסלאמית" בסוריה. בארגון אומרים כי ההתנהלות בסוריה זוכה לקשב גבוה בקרב ערביי ישראל, וכי הם מזהים פעילויות שונות כגון איסוף תרומות לטובת העם הסורי וקיום הפגנות נגד פעילות השלטון, וכן פעילות אינטרנטית ענפה מאוד אשר שמה לעצמה למטרה לחשוף את פשעי השלטון הסורי ולקרוא למוסלמים המאמינים באשר הם לקום ולפעול נגד שלטונו של אסד.

במערכת הביטחון מסבירים כי העיסוק בנושא הסורי בולט במיוחד בקרב ערביי ישראל המזוהים עם דוקטרינת הסלפיה-ג'האדיה. במערכת הביטחון אומרים כי "יציאתם של ערבים ישראלים להילחם בסוריה וחזרתם לישראל, טומנת בחובה פוטנציאל סיכון גבוה עבור מדינת ישראל, השהיה בזירות אלו מובילה להקצנה נוספת במשנתם הרעיונית של הפעילים, שרוכשים ידע ומיומנות צבאיים ומבצעיים אותם עלולים לנצל בשטח ישראל, או מול אינטרסים ישראלים בחו"ל".

גורמים במערכת הביטחון מזהירים כי גם בקרב הארגונים הקיצוניים, דוגמאת דאע"ש, קיים רצון ממשי להסתייע בערבים הישראלים ללימוד הזירה הישראלית. "יש סבירות כי גורמי הג'האד המעוניינים לבצע פעילות נגד ישראל ינצלו את הישראלים להשגת מידע על יעדים בישראל וינצלו את הקשרים שלהם לגיוס נוספים ולקידום הפעילות. הדבר הנכון בייחוד בזירה הסורית לה גבול משותף עם ישראל ממנו ניתן לפעול נגדה בעיקר על רקע התבססותם של ארגוני ג'האד עולמי ברמת הגולן הסורית", אומרים בשירות הביטחון הכללי.

דגלונים של דאעש בישראל. צילום: דוברות המשטרה

במערכת הביטחון מאשרים כי למערכת הביטחון מוכרים כ-30 ערביי ישראל שיצאו לסוריה לטובת מימוש פעילות ג'האד, וכי אחדים מתוכם הצטרפו לדאע"ש. חלק מערביי ישראל שיצאו ללחימה בסוריה הם סטודנטים שנחשפו לאידיאולוגית הג'האד העולמי בעת לימודיהם באוניברסיטאות בירדן ובאירופה, ושם גם נחשפו לאנשי קשר אל ארגוני הטרור הנלחמים בסוריה.