רפורמה חינוכית: משרד החינוך הציג היום (א') תוכנית לשמירה על טוהר הבחינות, שתיושם כבר בשנת הלימודים הנוכחית בבתי ספר ברחבי הארץ. במסגרת הפרויקט שיתקיים כחלק מ"התוכנית הלאומית ללמידה משמעותית", יבצע המשרד פיילוט רחב היקף של התוכנית, שיצא לדרך במועד בחינות הבגרות של חורף תשע"ה, ומטרתו - הגברת האמון בבתי הספר ובצוותים החינוכיים.

הפיילוט יכלול חלוקה של בתי הספר לשלוש קטגוריות, על פי שיעור המחברות הפסולות במבחנים קודמים. בתי ספר ששיעור המחברות הפסולות בהם קטן מאחוז, יוגדרו כ"בתי ספר ירוקים", צבע המציין התנהלות תקינה. בתי ספר ששיעור המחברות הפסולות בהם נע בין 1.1% ל-3% יוגדרו "צהובים", ואילו שיעור של 3% פסילות ומעלה, יזכה את בתי הספר בתואר "אדומים", והם יחויבו לשלוח את תלמידיהם לפתור את בחינות הבגרות במרכזי היבחנות מחוץ לכתליי בתי הספר.

נציגים מצוות בית הספר ילוו את התלמידים במרכזי ההיבחנות, אך לא יוכלו להיכנס לכיתות בזמן הבחינה.

במשרד החינוך מסבירים: "המסר של שמירה על טוהר הבחינות יוצר אמון בתעודת הבגרות ומחזק את מעמדה. לעומת זאת, פגיעה בטוהר הבחינות מחבלת במהימנות הבחינה, כמשקפת את ידיעותיו ואת יכולותיו של הנבחן וכן פוגעת באמון של המערכת האקדמית בבתי הספר התיכוניים בכלל ובציוני תעודת הבגרות בפרט".


צילום: אלוני מור

מדובר במהלך הדרגתי שיוטמע בכלל מערכת החינוך בשנת הלימודים הבאה, ובבגרויות קיץ תשע"ו. משרד החינוך יפיץ חוזר מנכ"ל שיסדיר הנהלים וההנחיות בנושא.

מנכ"לית המשרד, מיכל כהן, אמרה לקראת המהלך: "היום אנחנו עושים צעד חשוב ונוסף בהעמקת התכנית הלאומית ל"למידה משמעותית". במסגרת התכנית, נעביר יותר ויותר סמכויות לבתי הספר. אנחנו מאמינים במנהלים, במורים ובתלמידים. אמון מחולל שינוי בכיתה ותורם לחיזוק מעמד המורה ולשיפור חוויית ההוראה".

משרד החינוך מנהל בכל שנה רישום מדויק של מספר המחברות הפסולות בכל בית ספר וכן רישום של אירועים שבהם מעורבים גורמים מתוך בית הספר בהפרת טוהר הבחינות. נתונים מצטברים אלה מספקים תמונה ברורה, המפלחת את בתי הספר ומדרגת אותם על פי מידת השמירה על טוהר הבחינות. בתי הספר שיסומנו באחת מן הקטגוריות הנוגעות לאי עמידה בטוהר הבחינות, יקבלו הודעה ממשרד החינוך ויידרשו להיערך בהתאם. כמו כן, בתי ספר אלה יתבקשו להציג תוכנית להתמודדות חינוכית ולפעילות ערכית של תלמידיהם ושל צוותי החינוך הפועלים בהם.


"צעד נוסף לכיוון למידה משמעותית". צילום להמחשה: אלוני מור

בתי ספר אשר יוכיחו שיפור בטוהר הבחינות למשך שנתיים, ויישום של פעולות חינוכיות למיגור התופעה ולהגברת התנהלות ערכית, יוכלו ליהנות מדירוג מחדש בקטגוריה המתאימה.

סגן יו"ר הנהלת התאחדות המנהלים החדש, מנשה לוי, מסר: "אני מקדם בברכה את תוכנית משרד החינוך לשמירה על טוהר הבחינות. אין לי ספק שהתוכנית תצמצם, מחד גיסא, את הפגיעה בטוהר הבחינות, ומאידך גיסא, תעמיק את האמון בבתי הספר השומרים ממילא על טוהר הבחינות.
"אני מעריך שלבתי הספר ה"אדומים" יהיה קושי לוגיסטי מסוים, כתוצאה מהצורך לשלוח את תלמידיהם להיבחן במרכזי היבחנות מחוץ לבית הספר, אולם קשיים לוגיסטיים אלה ניתנים לפתרון ויעודדו בתי ספר המוגדרים כ"אדומים" להקפיד על טוהר הבחינות ולעבור, מהר ככל שניתן, לקטגוריה אחרת".

עורך דין בדיר עאדל, יו"ר ועד ההורים העירוני של תיכון מקיף בכפר קאסם, בו היה חשד לפני כמה חודשים להעתקה בבגרות בכתה י"א, מסר כי: "הדבר האחרון שהייתי רוצה לשמוע ממשרד החינוך הוא על אפליית המגזרים השונים, תיוג תלמידים, והכל במטרה לחזק את טוהר הבחינות. לטעמי יש הרבה דרכים לצמצמם את התופעה על ידי השקעה נכונה בחינוך, לא צריך ללכת בדרך הקלה. אני בטוח שבכל מקום יש ילדים טובים וטובים פחות ואסור לפגוע ברגשות הילדים".