עדכון אחרון: 23:20

ההערכה הגוברת במערכת הביטחון היא כי פיגוע הדריסה שאירע הערב (ד') בירושלים, הוא אירוע נקודתי שלא יצא ממעוז החמאס בעזה, אלא מדובר ביוזמה של המחבל עצמו. המחבל כנראה החליט לבצע את הפיגוע באופן ספונטני, למרות ההודעה שיצאה מארגון חמאס שלקח אחריות על הפיגוע.

גורמים בטחוניים הפנו אצבע מאשימה לעבר אבו מאזן על השותפות שלו עם החמאס ואמרו כי ההערכה היא שלא מדובר בפיגוע האחרון וכי התסכול של החמאס וזרועותיו להישגים ממשיים במבצע צוק איתן, יובילו לעוד אירועים מהסוג הזה. עוד אומרים במערכת הביטחון, כי כל הפיגועים האחרונים שבהם נזרקו בקבוקי תבערה ואבנים לעבר הרכבת הקלה - הם תוצאה של הסתה חמורה, שיוצאת מבית החמאס ומבית מנהיג הפלסטינים אבו מאזן.

לאחר הפיגוע, כמה עשרות רעולי פנים יידו אבנים לעבר כוחות המשטרה בעיסוויה וסילוואן. הכוחות השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות כנגדם. לא דווח על נפגעים באירועים.

באזור בית חנינא, נהג נפצע קל מידויי אבנים לעבר מכוניתו בכביש 20 וכן נזק נגרם למכוניתו. התבצעו סריקות לאיתור חשודים.

"התסכול של החמאס וזרועותיו, יובילו לעוד אירועים מהסוג הזה". צילום: מרק ישראל סלם

במחוז ירושלים טוענים, כי הם פועלים כבר תקופה ארוכה נגד אירועי הפרות סדר ואירועים ביטחוניים בעיר. ״אנחנו ערוכים לפיגועים מכל סוג״, אמר לאחר הפיגוע מפקד המחוז הטרי, ניצב משה אדרי, ״לא הייתה שום התרעה ממוקדת לאירוע״.

מי שעצר את המחבל וירה בו, היה שוטר מימ״ר ירושלים, שביקש להישאר גיבור אלמוני. הוא סיפר למפקדיו כי בדיוק כשהגיע לתחנה וירד מהרכבת, על מנת לעבור לאוטובוס, הוא הבחין במחבל ברכב, ומיד ביצע ירי לעברו על מנת לעצור אותו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים התייעצות טלפונית בעקבות פיגוע הדריסה בירושלים, ואמר כי "כך פועלים שותפיו של אבו מאזן לממשלה, אותו אבו מאזן שרק לפני ימים הסית לפגיעה ביהודים בירושלים". בהשתתפות השר אהרונוביץ', מפכ"ל המשטרה רנ"צ יוחנן דנינו וראש השב"כ יורם כהן. בהתייעצות הטלפונית, הורה נתניהו לתגבר את הכוחות בעיר ירושלים.

המחבל, עבד א-רחמן שלודי. ככל הנראה פעל לבדו, למרות לקיחת האחריות של ארגון חמאס

השר לביטחון פנים, שהגיע לזירת האירוע, הסמוכה למשרדו, אמר כי "מדובר בפיגוע לא פשוט. צריך להיערך בכל העיר גם להפרות סדר גם לאירועים. דיברתי עם ראש הממשלה וביקשתי לתגבר את כוחות משמר הגבול. צריך להרגיע את העיר".

השר נפתלי בנט אמר בעקבות פיגוע הדריסה: "נקמת דם תינוקת בת שלושה חודשים לא ברא השטן. משטרת ישראל והמשרד לבטחון פנים צריכים להתייחס אל כל זריקת אבנים כארוע טרור. אל כל שורף תחנת רכבת כטרוריסט. אל אויב שהוא רוצח תינוקות צריך להתייחס בהתאם."

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, הגיב גם הוא לפיגוע: "חייבים להחזיר את השקט לירושלים - כפי שאני אומר כבר חודשים, המצב בירושלים בלתי נסבל ויש לפעול באופן חד וברור כנגד כל תופעת אלימות המתקיימת בעיר. היום ברור יותר מתמיד כי יש להכניס את כוחות המשטרה אל תוך השכונות הערביות בהן יש הפרות סדר, להציב אותם בנקודות שולטות, בפריסה גדולה ובמערך כוחות משמעותי". 

מזכ"ל שלום עכשיו יריב אופנהיימר אמר כי "אין הצדקה לפיגוע טרור ולדריסת אזרחים ופעוטות. המצב במזרח ירושלים מתוח והתיסכול בקרב היהודים והערבים בעיר רב. ביום שאחרי צריך לחשוב כיצד אפשר להוריד את סף המתח, האלימות והשנאה ולא כיצד להמשיך בצעדים חד צדדים שמעלים את המוטיבציה לפגוע בנו".