הרב יאשיהו פינטו הגיש היום (ו') תצהיר לבית המשפט העליון בשבתו כבג״צ, במסגרת העתירות נגד הסדר הטיעון איתו. מהתצהיר עולה טענה של הרב פינטו כי הוא היה ״עוזר לרבי אפרים הצדיק״ באמצעות מעטפות כסף. "לתנ״צ ברכה ״ייפוי כוח נוטוריוני בלתי חוזר לפעול בשמונה חשבונות בנק (לפחות) שלא נבדקו על ידי רשויות החקירה״, נטען עוד בתצהיר.

בפתח דבריו חוזר ומצהיר הרב פינטו כי הוא עומד על כך כי ״מערכת היחסים שנרקמה לאורך השנים בינו ובין רעייתו לבין תנ״צ אפרים ברכה תחיקר ותיבדק על ידי המחלקה לחקירות שוטרים״. הרב מעלה טענות בתצהירו לפיהן העביר כסף לתנ״צ ברכה, ומפרט כי במסגרת מערכת היחסים, ״היו נתינות של טובות הנאה ובזאת גם עובר ליום 19.8.2012 (המועד, על פי כתב האישום, בו הציע הרב פינטו סך של 200 אלף דולר לתנ״צ ברכה)". הרב טוען עוד כי עוזריו, יוסי עמוס ומשה עזיזה, ידעו בזמן אמת על העזרה הכספית שהעניק לתנ״צ ברכה. 

 

בתצהיר מפורטת חלק עדותו של יוסי עמוס, ״באחד הפעמים שכבוד הרב ביקש ממני כסף. אמר לי שיש פיקוח נפש, לא היה מי שיתרום, הרב לחץ אותי...הרב שאל אותי אם הבאתי את הכסף. אמרתי לו שכן...הוצאתי שמתי את המעטפה...אם אני לא טועה (היו במעטפה) 15 אלף או 20 אלף דולר, לא זוכר בידיוק את הסכום...עצרנו בצומת גיזמו. אפרים נכנס דיבר עם הרב... יצא נסענו אז כבוד הרב אמר לי, אני חושב שגם משה היה באוטו, זה פיקוח נפש (...) שזה אנחנו צריכים לעזור לאפרים... עזרנו לאפרים״.

פינטו, ארביב וברכה. צילום: פלאש 90. 

 

באותה חקירה ״נזכר״ עמוס בעוד ״לפחות שלוש או ארבע פעמים״ בהן הוא עצמו ״אירגן״, לבקשת הרב או הרבנית מעטפות מזומנים לפני פגישותיו עם הרב וכי לאחר הפגישות הרב אמר לו שהוא ״עוזר לרבי אפרים ורבי אפרים הצדיק״. על מנת לחזק את טענותיו משתמש הרב בתצהירו בעובדה כי ניצב (דימוס) אריה עמית ידע על העזרה של הרב פינטו לתנ״צ ברכה גם לפני חשיפת הפרשה, אם כי מצוין כי לא ידע על עזרה כספית.

 

לבסוף מסתיים התצהיר בכך שהרב טוען כי לתנ״צ ברכה ״ייפוי כוח נוטוריוני בלתי חוזר לפעול בשמונה חשבונות בנק (לפחות) שלא נבדקו על ידי רשויות החקירה״

 

התצהיר מגיע לאחר שהשבוע התקיים דיון דרמטי בעתירות התנועה לאיכות השלטון ועמותת אומ״ץ בנוגע להסדר הטיעון עם הרב פינטו ומיצוי ההליכים נגד כל המעורבים בפרשה. במסגרת הדיון השופטים שאלו את נציגת הפרקליטות: האם הרב פינטו מחזיק אתכם בגרון? הפרקליטות הודתה כי פינטו התנה את מסירת המידע על ניצב ארביב בכך שקצין בכיר אחר לא ייחקר והודתה: לא נקיים שום בדיקה נגד חשדות של הקצין הבכיר האחר. הכוונה כמובן לניצב מנשה ארביב.

 

עו"ד יובל יועז, שמייצג את עמותת אומ״ץ טען במהלך הדיון כי, ״היו צריכים להעביר את החקירה למח"ש שהיא הגורם המוסמך כדי למנוע ניגוד עניינים שהמשטרה חוקרת את עצמה.״ עו״ד יועז ציין עוד כי נראה כי החקירה נגד תנ״צ אפריים ברכה לא מוצתה עד תום, והזכיר כי צוותי החקירה חקרו שוטרים שהם למעשה עובדים איתם ומצוים ביחסי כפיפות.

 

בשלב זה הפנתה המשנה לנשיא, מרים נאור, שאלה לנציגי הפרקליטות, ״האם התרשמתי נכון שפינטו מחזיק אתכם בגרון?״. נציגת הפרקליטות, עו"ד חני אופק, השיבה כי ״יש פה אילוץ שנבע מההסכמה הראשונית שחקירה באזהרה נוכל לעשות רק לאחר שיגובש הסכם״. המשנה לנשיא מרים נאור שאלה את עצמה בתגובה בקול רם, ״אני שואלת את עצמי על עסקאות טיעון עתידיות ומה זה משדר בדבר גבולות המותר והאסור?״ והוסיפה לאחר מכן בהמשך הדיון, ״מאוד מפריע לי שעבריין מכתיב למשטרה את מי לחקור ואת מי לא לחקור״. 

 

בהמשך הדיון עברו להתייחס לעניינו של תנ״צ ברכה. השופטת נאור ביקשה לשמוע את עמדת הפרקליטות ועו״ד אופק השיבה כי, ״הגרסה המתקבלת על הדעת וזה לאחר בדיקה שוב שנעשית שוב ושוב, בעצם הוא קצין בכיר שקיבל הצעת שוחד, סמוך לאחר מכן הוא הולך ומדווח לממונים שלו שהטענות לגבי קבלת טובות הנאה קודמות לא צצה לה תשתית ראייתית שמצדיקה״.

 

עורך דינו של פינטו, אייל רוזובסקי השיב בעניין זה כי, ״ מהתחלת הדרך ביקש הרב פינטו שתתקיים חקירה, בסופו של דבר הוא אף פעם לא ויתר על הדרישה. יש בתיק שתי עדויות של שני אנשי אף בי איי, שאומרים שבמאי ויוני 2012 פינטו אמר להם שהוא נתן בכמה הזדמנויות כסף לברכה. יש עדות של שני אנשי אף בי איי שסומכים עליהם. אתמול התקבלה תשובה של ברכה לעתירה הזאת שבה הוא תוקף חזיתית את פינטו.  האף בי איי לא אישרו את התשלום אבל הם ידעו על התשלום. אין לי את כל חומר החקירה אבל מה שאמרתי עכשיו ששואלים את פינטו בחקירה מפנים אליו שאלות ממה שאמרו אנשי האף בי איי״. 

 

הדיון על אישורו של הסדר הטיעון נדחה עד להחלטה שתינתן בבג״צ, לאחר המשך הדיון הסוער שהתקיים השבוע