כוונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבנות 1,060 יחידות דיור חדשות במזרח ירושלים היא "מנוגדת" לתהליך השלום. כך הזהיר היום (ב') הבית הלבן.

 "אם ישראל רוצה לחיות בשלווה, היא צריכה לנקוט בצעדים שיפחיתו את המתח", אמרה דוברת מחלקת המדינה ג'ן סאקי במהלך תדרוך עיתונאים. "המשך הצעדים הללו (של בנייה במזרח ירושלים) יהיו מנוגדות לתהליך השלום". הוסיפה סאקי. . 

סאקי אף הוסיפה כי ממשל אובמה " בהחלט מודאג עמוקות"  על הדיווחים לפיהם נתניהו ממשיך במהלך. עם זאת היא ציינה כי ארה"ב עדיין לא וידאה את נכונות הפרטים: "אנחנו דוחקים בדרגים הגבוהים ביותר בשגרירות שלנו להשיג מידע נוסף", אמרה.

סאקי ציינה כי היחסים הביטחוניים בין ירושלים ווושינגטון נשארו הדוקים. הדברים נאמרו על רקע ביקורו של שר הביטחון יעלון בוושינגטון, אשר לווה בטונים צורמים, כאשר נמנע ממנו להיפגש עם בכירים במחלקת המדינה ובבית הלבן. 

כנשאלה סאקי אילו השלכות עלולות להיות למהלך של הממשל הישראלי, וספציפית ליחסי ארה"ב - ישראל, היא ענתה: "ברור כי הקהילה הבנלאומית עוקבת בדריכות מקרוב על מה שעושה הממשלה הישראלית".  

היום (ב'), עם פתיחת מושב החורף של הכנסת, התייחס נתניהו לסוגיית הבנייה בירושלים, והדגיש כי זכותהשל ישראל לבנות בבירתה, וכי יש קונצנזוס, לדבריו על כך: "קיימת הסכמה רחבה בציבור שלישראל הזכות המלאה לבנות בירושלים. כל ממשלות ישראל עשו זאת. צרפתים בונים בפריז, ישראלים בונים בירושלים".


אם לא עכשיו אימתי? נתניהו בכנסת, היום. צילום: מרק ישראל סלם. 

ראש הממשלה אף הוסיף: "לבוא ולהגיד ליהודים לא לגור בירושלים? למה? כי זה יחמם את האווירה? יש כאלה שעבורם אין עיתוי נוח ואם זה היה תלוי בהם ב-65 השנים האחרונות לא היינו בונים אפילו בית אחד. בשנה הבאה בירושלים הבנויה - אם לא עכשיו אימתי? והתשובה תהיה אף פעם. ובכן אנחנו בונים כפי שבנו ממשלות ישראל. ועל זה צריכה להיות הסכמה רחבה מאד". 

הרשות הפלסטינית, מצדה, גנתה את כוונת נתניהו לבנות יחידות דיור בירושלים. ראש צוות המו"מ הפלסטיני סאיב עריקת אמר כי תוכנית ישראל "משמשת כראייה על כוונה לביצוע פשעים שמוגדרים כך בחוק הבינלאומי". עריקת קרא לקהילה הבינלאומית להכריז על מדינה פלסטינית בגבולות 67', על ידי תמיכה בהצעה הפלסטינית במועצת הביטחון של האו"ם ו"לקצוב בזמן את המהלך, על מנת לשים קץ לכיבוש הישראלי", כלשונו.