"המשבר בין ארה"ב לישראל מעולם לא היה גדול יותר". כך טוען העיתונאי ג'פרי גולדברג מהמגזין הנחשב "אטלנטיק", שפרסם היום (שלישי) שיחות שניהל עם בכירים בממשל האמריקאי שבטוחים בכך שהיחסים בין המדינות נמצאים בשפל המדרגה. בראיון שערך עם בכיר במשרד החוץ האמריקאי אמר הבכיר כי: "הבעיה עם ביבי היא שהוא חתיכת פחדן".

האמירה הבוטה, לדבריו של גולדברג, מעידה כי מערכת היחסים בין ממשלת ישראל לממשל אובמה התגלגלו לכדי משבר גלוי. העיתונאי הוסיף כי מערכת היחסים "הבלתי ניתנת לשבירה" בין ישראל לארה"ב נמצאת בשפל החמור אותו ידעה מעולם.

"האחראים למשבר", קובע העיתונאי המפורסם, "הם בעיקר התנהלותו של הקבינט הישראלי ודרכו של נתניהו להתעלם באופן מופגן מהממשל של אובמה. "היחסים בין המדינות הם כעת הגרועים ביותר שהיו, וזה הולך להחריף לקראת בחירות האמצע בנובמבר", כתב גולדברג.


נתניהו ואובמה. בלי הרבה אהבה מאחורי הקלעים. צילום: רויטרס

"עד השנה הבאה, יתכן שארה"ב תזנח את ההגנה על ישראל באו"ם, ועוד לפני כן יתכן עימות סביב הנושא האיראני אם המו"מ הבינלאומי יבשיל לכדי הסכם. נתניהו אמר לכמה גורמים ששוחחתי איתם כי הוא 'מחק את ממשל אובמה' ומתכנן לדבר ישירות עם הקונגרס אם הדבר יקרה".

גולדברג מצטט בכיר מסויים שהביע זעם בעקבות מדיניות הבנייה בהתנחלויות ובמזרח של מדינת ישראל, זאת לאחר שערערו במכוון את מאמצי השלום של שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי.

במהלך השנים, טוען גולדברג, התייחסו בכירים בממשל האמריקאי לנתניהו בתארים נפוח, שחצן, ואף "לוקה באספרגר" ובמהלך הזמן התווסף גם התיאור "חתיכת פחדן". הוא המשיך לצטט את בכיר משרד החוץ שאמר: "הדבר הטוב בנתניהו הוא שהוא מפחד לנהל מלחמות".

עוד מוסיף הבכיר ואומר: "הדבר הרע בנתניהו היא שהוא לעולם לא יגיע להסכם עם הפלסטינים והמדיניות הערביות הסוניות. הדבר היחיד שמעניין אותו הוא להגן על עצמו מתבוסה פוליטית. הוא לא רבין, הוא לא שרון והוא לא בגין, פשוט אין לו שום אומץ".

"הממשל האמריקני כבר לא חושש שנתניהו ייצא למתקפת נגד באיראן. זה מאוחר מידי, לפני שנתיים-שלוש זה היה אפשרי, אבל הוא לא הצליח ללחוץ על ההדק. התחושה היא שביבי מבלף. הוא לא בגין או רבין או שרון".

לבסוף, עוקץ גולדברג בעצמו את נתניהו ואומר: "קשה להתנהל גם עם מנהיגים צלולים במזרח התיכון בימים אלה, אבל בנושאים מסויימים נתניהו אפילו לא נראה צלול".

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לדברים החריפים שפורסמו כי "נתניהו ימשיך לעמוד על האינטרסים הביטחוניים של אזרחי ישראל ועל זכויותיו ההיסטוריות של העם היהודי בירושלים. שום לחץ לא ישנה זאת".