ממשלת שבדיה הודיעה הבוקר (ה') רשמית כי תכיר במדינה פלסטינית עצמאית. בתגובה מותח שר החוץ אביגדור ליברמן ביקורת על ההחלטה ואומר כי "על השבדים להבין שהיחסים במזרת התיכון מורכבים יותר מרהיטים להרכבה באיקיאה".

לדברי ליברמן מדובר ב "החלטה אומללה שמחזקת את הגורמים הקיצוניים ואת הסרבנות הפלסטינית". הוא הוסיף כי "הסיכוי היחיד להגעה להסדר הוא בניהול מו״מ כנה בין ישראל לפלסטינים ואילו צעדים כאלו רק מחזקים את הדרישות הלא-ריאליות של הפלסטינים ומרחיקים את ההסדר".

 שר החוץ הוסיף כי "חבל שממשלת שבדיה בחרה לנקוט בצעד הצהרתי שיש בו הרבה נזק ואין בו כל תועלת. על ממשלת שבדיה להבין שהיחסים במזה״ת מורכבים יותר מרהיט להרכבה עצמית של איקאה ויש לנהוג בענין באחריות וברגישות". 


מורכב יותר מרהיט באיקיאה. שרת החוץ של שבדיה וולסטרום. צילום: רויטרס. 

כזכור הודיע ראש ממשלת שבדיה סטפן לופבן עם בחירתו לתפקיד כי בכוונתו להכיר במדינה פלסטינית עצמאית. בעקבות ההודעה ההיא זומן שגריר שבדיה בישראל לשיחת נזיפה במשרד החוץ בירושלים. הבוקר הודיעה גם שרת החוץ השבדית מרגוט וולסטרום כי שבדיה תכיר במדינה פלסטינית. 

שגרירות שבדיה בישראל פרסמה היום הודעה רשמית שבה הודיעה על החלטת ממשלתה מהבוקר. בהודעה נאמר כי שבדיה מקווה שהחלטתה תסייע לישראלים ולפלסטינים להגיע להסכם שלום ביניהם, תעמיד את הפלסטינים בעמדה פחות נחותה מול ישראל ותעודד את הכוחות המתונים בקרב הפלסטינים, בתקופה שבה המתח באזור גואה וכל נושא המשא ומתן המדיני ושיחות השלום לא מתקיים.

עוד נאמר בהודעה כי מטרת ההחלטה השבדית להכיר במדינה פלסטינית היא להבטיח עתיד שבו ישראל והפלסטינים יוכלו לחיות זו בצד זו בשלום ובביטחון. "אנו רוצים לתרום ליצירת אוירה של יותר תקווה ואמונה בעתיד  בקרב צעירים פלסטינים וישראלים כאחד, שאחרת עלולים להגיע למסקנה שאין כל אלטרנטיבה למצב הקיים", מצטטת ההודעה את שרת החוץ של שבדיה, מרגוט וולסטורם, שהודיעה הבוקר על החלטת ממשלת שבדיה.

שגרירות שבדיה מסבירה כי הממשלה בשטוקהולם אימצה תוכנית סיוע של חמש שנים לפלסטינים כדי לסייע להם בבניית המדינה. הסיוע הממשלתי לרשות הפלסטינית יגדל מחצי מיליון ל-1.5 מליארד קרונות שבדיות בחמש השנים הקרובות. בנוסף לכך שבדיה תעניק לפלטסינים "סיוע הומינטירי ניכר".

"הסיוע המוגדל פרושו תמיכה בכל הגורמים המתונים והלא אלימים בקרב הפלסטינים במטרה לעודד אצלם את ערכי הדמוקרטיה, זכויות אדם ושוויון בין המינים", ציטטה השגרירות מדברי שרת שיתוף הפעולה והפיתוח הבינלאומי איזבלה לובין.