הכנסת מתאימה את עצמה לעידן הסמארטפון והסלפי. הנחיות חדשות שנקבעו במשכן קובעות את כללי המותר ובעיקר את האסור לגבי לצילום ברחבי הכנסת.

עד לפני כמה שנים אסור היה כלל להכניס מצלמות לכנסת. עם השתכללות הטכנולוגיה והפיכת כל מכשיר טלפון נייד, טבלט או אפילו לפטופ למצלמה משוכללת שיכולה לתעד גם בווידיאו, הורה יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין להכין הנחיות חדשות בכל הנוגע לצילום בתוך המשכן ואנשי משמר הכנסת והסדרנים הונחו לאכוף אותן.

דובר הכנסת, יותם יקיר, מסר כי בעקבות מספר מקרים שבהם נוצלו מכשירי הסמארטפון לצורך צילומים ללא היתר בתחומי משכן הכנסת, הורה יושב ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין לרענן את כללי הצילום בתחומי משכן הכנסת ולהתאימם לרוח התקופה ואכן בימים אלה, אושרו כללים חדשים בנושא צילום במשכן המותאמים לרוח התקופה. כללים אלה מחליפים נוהל ישן בנושא שנקבע שנים רבות לפני כניסת מכשירי הסלולר והסמארטפון החדישים, לחיינו.

על מנת לוודא עבודה יסודית ומותאמת למתרחש בתחום זה בעולם, ערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת (הממ"מ) מחקר בנושא - והראה את הנהוג בתחום הכנסת המצלמות ומכשירי סלולר בפרלמנטים אחרים בעולם.


חברי הכנסת גלאון והורוביץ בסלפי משותף. צילום: מרק ישראל סלם

תוצאת עבודת המטה שנעשתה היא אישורו בוועדת הכנסת של נוהל פתוח וליברלי המאפשר, עם הגבלות מסוימות, הכנסת מכשירי סמארטפון למשכן וגם שימוש בהם לצורכי צילום. הנוהל החדש מאפשר הכנסת מצלמות ומכשירי הקלטה לכנסת "לרבות טלפונים הכוללים מצלמות".

הנוהל כמובן מחייב בדיקה ביטחונית בכניסה לכנסת והישמעות להנחיות הסדרנים ואנשי משמר הכנסת, אך הוא מאפשר שימוש במכשירי סמארטפון לצורכי צילום גם ביציעי מליאת הכנסת (ללא פלאש), והוא מאפשר צילום בוועדות הכנסת השונות ממקומות מוגדרים על פי הנחיות מנהלי הוועדות. הנוהל מאפשר גם צילום בחדרי חברי הכנסת ועובדי הכנסת על פי תיאום מראש עימם.

עם זאת, הצילום במסדרונות הכנסת אסור (למעט בעמדות צילום שהוגדרו מראש עבור התקשורת), וכמו כן אסור הצילום במזנוני הכנסת, בחדר הכושר, חדרי שירותים או כל מקום אחר שיוגדר על ידי קצין הכנסת.

הכללים החדשים הגדירו הנחיות גם למבקרים בסיורים שעורכת הכנסת באמצעות מרכז המבקרים, וגם בסיורים אלה, הצילום בסמארטפון מותר, באישור מדריך הסיור ועל פי הנחיותיו.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר כי שקיפות היא ערך משמעותי ומרכזי בעיניו ולכן הנחה לשנות את התקנות בנושאי הצילום בכנסת. "אני שמח שמצאנו את האיזון הנכון, בין צרכי התקשורת המסקרת את הכנסת וצרכי המבקרים במשכן הכנסת, לבין העבודה הפרלמנטרית התקינה שתוכל להתבצע ללא הפרעות וללא צורך ב'צילומי סתר' בסמארטפונים, וברוח זו הנחיתי את קצין הכנסת לפעול מעתה".