שולה זקן, לשעבר ראש לשכתו של אהוד אולמרט, שפכה אור בעדותה, עם פתיחתו המחודשת של משפט טלנסקי היום (ב') בבית המשפט המחוזי בירושלים, על השימוש שנעשה ב"קופה הפוליטית" לכאורה, ומספרת על שימושים פרטיים לחלוטין בכספים:

"הוא ידע שהשתמשנו בכספים לקנות סיגרים, תפירת חליפות, דמי כיס לעליזה כשהיא נסעה לחוץ לארץ, היו פעם-פעמיים שאני נסעתי והוא נתן לי 2000 דולר לנסיעה שאני אבזבז. לעצמו, הוא נסע לחוץ לארץ תמיד עם דולרים בכיס, זה היה השימוש של הקופה הזו".

זקן מתארת את המסלול שעברו הכספים שהגיעו לטענתה לשימושו הפרטי של אולמרט: " אף פעם לא קיבלתי מטלנסקי ישירות כספים. כל הנושאים הכספיים היו עם אהוד לבד. היו פעמים שהיו צ'קים שאני הייתי מצלמת אותם, על מנת לחכות שטלנסקי יפרוט אותם בחוץ לארץ. היו גם צ'קים שהייתי מצלמת אותם על מנת שיהיה מעקב על הסכומים. אהוד (אולמרט) היה נותן את הצ'קים לטלנסקי שיפרוט בחוץ לארץ. ואהוד היה מביא לי אחר כך את הכסף, ואומר לי שזה מטלנסקי והייתי מעבירה למסר".

עורך הדין מטעם הפרקליטות, אורי קורב, שאל את זקן: "אמרת שלפעמים זה היה מגיע בצ'קים, לפעמים במזומן. מה זה במזומן, איך זה עובד?" והיא סיפרה כי "הקשר היחיד שלי זה שאהוד היה נותן לי את זה, ואם זה היה צ'קים הייתי מצלמת ויודעת שצריכה לקבל את הסכום במזומן. הייתי מתקשרת לטלנסקי, ואומרת שאהוד מגיע השבוע הזה, ושיהיה מוכן עם הכסף".

זקן סיפרה על 'שיחות התדרוך' שקיבלה לטענתה מאולמרט: "הייתי יוצאת מהשיחות וכבר לא הייתי יודעת על מה דיברתי. משפט כמו ״מי כמוך יודעת שבחיים לא קיבלתי מאורי מסר שקל״, משפט כזה, שאתה אומר כשאנחנו יושבים לבד - את מי אתה רוצה לרמות? אז אני כבר לא יכולה לשמוע את השיחות האלה. אני לא מבינה מה הוא רוצה מחיי, לא יכולתי עוד לעמוד בעומס והנטל הזה כבר. לא יכולה לחיות כבר ככה. לא משנה, אבל אני נענשתי, אני מדברת על העונש שאני קיבלתי, למרות שהוא הבטיח שאם אני אזוכה גם הוא יזוכה".

"מה רשמתי ביומן שלי?", פירטה זקן, "כסף שהוא נתן לי והייתי צריכה להעביר לאורי מסר. מי אשם? אני אשמה שרשמתי ביומן? כל חיי הייתי במשרד, מהבוקר עד הלילה. כל החיים שלי. כל העניינים שלי על המחשב ובתוך המשרד. גם העניינים הפרטיים שלי. אני כל היום במשרד".

שולה זקן החלה בעדותה הבוקר (ב') כנגד מי שהיה הבוס וחברה הקרוב במשך כ-35 שנים, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, במתקפה חסרת תקדים נגדו: "הוא אמר לי (אולמרט) שאני אמשיך לשקר. הוא ניצל את זה שלא דיברתי. אני באתי לכאן עכשיו להגיד את האמת. הוא ביקש ממני שאני אשקר על מנת שהוא יוכל לגנוב...הייתי נאשמת במשרה מלאה. גם הוא היה נאשם במשרה מלאה. הגרסה שמשסרתי במשטרה הייתה שקר. שיקרתי כל הזמן בשבילו. נתתי את הכסף שקיבלתי לאהוד".

זקן תקפה: "יש גבול עם ה'לא ידע' הזה, בפרשת חשבוניות הליכוד, זה לא יכול להימשך לאורך זמן. הוא ידע הכל. אבל הכל. אין דבר שהוא לא ראה, שהוא לא ידע. אין דברים כאלה שהוא לא ידע. הוא ידע מעל ומעבר שהיה צריך לדעת. זה הטיפוס קשה לשקר, קל להגיד את האמת".

"כל הדברים שאני אמרתי שאני עשיתי, אני דאגתי להגיד שהוא לא ידע. אני לקחתי כספים מדכנר - 'הוא לא ידע'. ביקשתי כספים עודפים מארגונים - 'הוא לא ידע", אמרה זקן . אז שאל אותה עו"ד קורב מטעם הפרקליטות: "ומה האמת?" וזקן ענתה: "הוא ידע".

שולה זקן, הבוקר בבית המשפט המחוזי. מתקפה חסרת תקדים. צילום: גיל יוחנן, פול

שולה זקן שפכה אור על קופת הכספים שהייתה אצל עו"ד אורי מסר ואולמרט טען כי הכספים בה היו למטרות פוליטיות, מה שאינו עבירה על החוק, וטוענת: "הקופה הזו הייתה אישית סודית לצרכים האישים שלו ושל בני המשפחה שלו (של אולמרט)".

"במשך שנים קמתי בבוקר והלכתי לישון בלילה במשך עשרות שנים במטרה אחת: לעזור לו להפוך לראש ממשלה". כך פתחה את עדותה הבוקר. זקן אמרה כי "השנים האחרונות היו סיוט מתמשך. אני מאוד מקווה, שבסיום המאסר שלי והתשלום שלי לחברה, שאני חושפת את האמת כולה, תסלח לי משפחתי ויסלח לי הציבור. אני שלמה עם עצמי" והוסיפה בהמשך "אני בת 57, אני מבריאה את עצמי. הייתי אישה חולה, ואני מבריאה את עצמי. באתי לומר את האמת". 

בהקשר להקלטות שנחשפו לראשונה היום, אמרה זקן כי "ישבנו בלובי של הולידי אין. הקלטתי את השיחה, אני הקלטתי מפני שבאותו בוקר הנהג של אולמרט הגיע עם מעטפה עם כסף, ואני הייתי אמורה להפגש איתו והחלטתי להקליט את השיחה. הקלטתי את השיחה כי הייתי אמורה לשמוע מאולמרט מה הוא אמור להגיד בעדות שלו. הייתי מודאגת. חששתי שהוא יפיל הכל עלי. הקלטתי כי אני רציתי להוכיח לכולם שהוא לא יבגוד בי"

"אולמרט אמר לי, לא יהיה שופט שיזכה אותי וירשיע אותך. והיה, בראשון טורס, שלושה שופטים שהרשיעו אותי, ואותו זיכו. הייתי צריכה להתחנן ל-40 אלף שקל שיעזרו לי בקנס של עבירה שלא עשיתי בכלל", אמרה זקן.

"היה לי איש אחד שהדריך אותי. אולמרט. הוא היה האלוהים שלי.". צילום: גיל יוחנן, פול

זקן הסבירה את הקלטות הסתר, ואמרה כי "הדברים שאמרתי לא סיפקו את המשטרה, ושהבנתי מעופר ברטל, עורך הדין שלי, אז הוא שאל אותי אם אחרי 40 שנה אין לי כלום, פתק, הקלטה. ואז נדב אמר לי: אני הקלטתי, כשהתחננת על חייך ובכית, אני הקלטתי, ואז נזכרתי שיש הקלטות".

שולה זקן הסבירה את מעטפת הכסף שקיבלה, לפי התמלול הראשון של ההקלטות: "אולמרט ידע שזה לא פרשות שקשורות אליי, ועל מנת שאני אוכל להגן עליו, הוא ממן את עורך הדין שלי, שיוכל להגן עליו. היה חשוב להביא את הכסף לאותה פגישה כי הוא רצה להרגיע אותי. כשאני הלכתי לחקירה הראשונה בפרשת טלנסקי, ערב קודם היה אצלי עו״ד מסר שאמר לי שחקרו אותו על כספים. עמד בחוץ, אמר לי וברח".

"הייתי אמורה להעיד, ופה הוא נתן לי להבין איך אני לא מעידה כל כך טוב", אמרה זקן, "הוא הדריך אותי להגיד שפרטתי לדכנר את הכסף ונתתי לדכנר חזרה את הכסף. ואמרתי לאולמרט שקשה קצת לשקר. אני לא יכולתי לשקר".

"הייתי באמריקה בזמן שהתפוצצה פרשת הולילנד. אולמרט אמר שראה צקים שרשומים על שמי ועל שמו. והוא אמר לי: את תגידי שאת פרטת לו את הצ'קים. אהוד ידע ששיקרתי כי הוא ביקש ממני לשקר הרבה פעמים. בעניין הזה (שביקש מזקן, לדבריה, לשקר כי פרטה לדכנר את הצקים - א.ז.) לא יכולתי לשקר, כי חלק מהכסף נשאר אצלי בחשבון"

"המשפחה שלי נכנסה לכל הקטעים המשפטיים שלי בסוף, רק כשהגעתי לקצה. היה לי איש אחד שהדריך אותי. אולמרט. הוא היה האלוהים שלי. הוא אמר לי, כל מה שהבטחתי לך אני אקיים. הוא ידע שאני שומרת על זכות השתיקה, אני סיפרתי לעו״ד שלי, מיכה פטמן, את כל האמת. והוא אמר לי ׳את תשבי בכלא אם לא תתני את הגרסה׳. אמרתי את זה לאולמרט והוא אמר לי להירגע. הוא הרגיע אותי בקטע הזה שהוא דואג".

זקן מתארת כי באותו היום היא קיבלה מעטפת כסף מאולמרט ולאחר מכן נשלחה לעורך הדין שלו כדי לקבל תדרוך להמשך: "הקטע של להזכיר לי שהוא (אולמרט) כל הזמן נותן לי כסף חשוב מאוד אצלו. חשוב לו להזכיר לי את זה. זו הייתה פגישה שבבוקר קיבלתי מעטפה עם כסף. הוא כל הזמן הזכיר את הכסף הזה, היה לו מאוד חשוב שאני לא אשכח לרגע מאיפה הכסף הזה הגיע. כי מיד אחרי כן הייתי צריכה לבצע משהו. הפגישה הזו באה לפני העדות שלו, ולפני העדות שלי. הוא דיבר על זה שיש עורך דין מסוים שיש לי אמון הערכה ואמון אליו, ושאני אסע אליו לתל אביב במיוחד, ואני אשמע ממנו שמה שהוא אומר לי -  זה מה שטוב בשבי".