מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה שניה ושלישית חוק חדש שנועד למנוע שחרור של מחבלים רוצחים וקובע כי במקרים שבית המשפט יקבע שמדובר ברצח בנסיבות מחמירות לא ניתן יהיה לדון בקציבת עונשו של הרוצח בטרם עברו 15 שנה מיום הרצח.

את החוק יזמו יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ איילת שקד וח"כ דוד צור (התנועה). על פי החוק אם קבע בית המשפט כי מדובר ברצח בנסיבות מחמירות, כמו למשל רצח בני משפחת פוגל או רצח משפחת אושרנקו, הרוצח לא ניתן יהיה לקצוב את עונשו של הרוצח לעונש שהוא פחות מ-40 שנות מאסר, מעבר למגבלה שאפשר יהיה לדון בקציבת עונשו רק לאחר 15 שנה.

מטרת החוק החדש היא לנסות למנוע שחרור מחבלים רוצחים בעסקאות מדיניות עתידיות. לדברי שקד: "זהו הזמן להוכיח לאזרחי המדינה שביטחונם האישי וחייהם חשובים לא פחות משום ערך אחר.


חוק חדש שיקשה על שחרורם. אסירים חוגגים. צילום ארכיון: רויטרס

מהיום יוכלו שופטי בית המשפט לקבוע כי מי שביצע מעשה רצח חמור, בין אם היה זה רצח על רקע פלילי ובין אם היה זה רצח על רקע לאומני, "יזכה" לבלות את שארית חייו מאחורי סורג ובריח. מהיום האחריות האמתית מוטלת על כתפי שופטי בתי המשפט; בידיהם ניתנה היכולת לעשות משפט צדק ולהעלות את תחושת הביטחון של אזרחי המדינה".

ח"כ דוד צור ברך במליאה ואמר כנגד קריאות האופוזיציה: "לחוק יש מסר והוא בא לעשות צדק. הצדק גם לגבי משפחות הקורבנות. שמשפחת אושרקנו נשחטת או משפחת פוגל נרצחת זה לא קשור לתהליך מדיני. החוק פונה פני קדימה ולכן הוא לא כובל את הממשלה לגבי האסירים הבטחוניים שנמצאים כעת בכלא. החוק הזה הוא חוק צודק".

הוראות המעבר של החוק אומרות : "הוראות חוק זה יחולו גם על מי שטרם נגזר דינו..", כלומר על כל משפט שעדיין לא ניתן בו גזר דין.

ח"כ שקד ניצלה את ההזדמנות והתייחסה לפרשת הנערה שלי דדון ואמרה: "הפרקליטות צריכה לדרוש מבית המשפט להאשים את רוצחה של שלי דדון ברצח בנסיבות מחמירות כך שהרוצח המתועב הזה יבלה את ארבעים השנים הקרובות, לפחות, בכלא, והמעט שמשפחתה תדע הוא כי הצדק נעשה".

גם אביה של שלי דדון, יעקב דדון, התייחס לחוק ואמר :"מכיוון שלא קיים עונש מוות בארץ אני תומך בעונש מאסר עולם. הצעת החוק של חברת הכנסת איילת שקד תעזור להכיר במקרי רצח מסוימים כחריגים בחומרתם, על מנת שרוצחים כמו רוצחה של ביתי שלי ז"ל לא יוכלו להשתחרר מהכלא".