אזרחי ארצות הברית הולכים היום לקלפיות בבחירות אמצע הקדנציה, והשאלה המרכזית היא אם הרפובליקנים יצליחו להשיג את השליטה בשני בתי הקונגרס על רקע הצניחה בתמיכה בנשיא הדמוקרטי ברק אובמה. 

המצביעים יבחרו את כל 435 חברי בית הנבחרים, כשליש מחברי הסנאט (36 סנאטורים) ו-36 מתוך 50 מושלי המדינות, וזאת נוסף על נושאי תפקידים ברמה המדינתית והמקומית, כולל ראשי הערים של הבירה וושינגטון ושל ניו אורלינס.

בעוד הרפובליקנים צפויים לשמור על הרוב שלהם בבית הנבחרים, הם ינסו להבטיח גם את שליטתם בסנאט, לראשונה מאז 2006. כיום מחזיקים הדמוקרטים ברוב של חמישה מושבים - 53 סנאטורים דמוקרטים ושני סנאטורים עצמאים שמזוהים עמם, לעומת 45 סנאטורים רפובליקנים - כך שכדי לבצע את המהפך הרפובליקנים זקוקים לשישה מושבים נוספים בלבד. 21 מתוך 33 ההתמודדויות היום נחשבות לצמודות ועשויות להכריע את זהותו של הסנאט, ובהן המרוצים באיווה, באלסקה, בארקנסו, בלואיזיאנה ובניו המפשייר.

הרפובליקנים מקווים כי אחוזי התמיכה הנמוכים באובמה יסייעו להם להשיג את המטרה. צילום: רויטרס

הרפובליקנים מקווים כי אחוזי התמיכה הנמוכים בנשיא אובמה - שלפי סקר של ה"וושינגטון פוסט" ורשת ABC שפורסם השבוע עומדים על 44% בלבד - יסייעו להם להשיג את המטרה, ואולי אף יספקו להם רוח גבית לקראת הבחירות לנשיאות בעוד שנתיים. "זו ההזדמנות האחרונה באמת עבור אמריקה לשפוט את ממשל אובמה ואת המדיניות שלו", אמר מיט רומני, המועמד הרפובליקני שהפסיד לאובמה לפני שנתיים.

גם במפלגה הדמוקרטית התרחקו מאובמה, שלא הגיע לעמוד לצד המועמדים במדינות המפתח שבהן מתנהל קרב צמוד, והסתפק במקום זאת בעצרות תמיכה באנשי מפלגתו במדינות שבהן הניצחון מובטח. "על אף כל הציניות, אמריקה מתקדמת", אמר אובמה בכנס בקונטיקט ביום ראשון בלילה, "אל תישארו בבית. אל תאפשרו לאף אחד אחר לבחור את העתיד עבורכם".

הילרי קלינטון - שעשויה להיות התקווה הדמוקרטית בבחירות לנשיאות ב-2016 - דווקא התייצבה לצד מועמדי המפלגה במדינות הקריטיות. באיווה, שם מנהל ברוס בראלי קרב עיקש מול יריבתו הרפובליקנית ג'וני ארנסט, תקפה קלינטון את המועמדת הרפובליקנית על כך שאינה משיבה לשאלות העיתונאים. "הם צריכים לענות על השאלות הקשות, שעליהן ענה ברוס ויריבתו לא", אמרה, "נראה כאילו דווקא באיווה, מבין כל המדינות, צריך לפסול את מי שלא עונה על שאלות".

ההערכות הן כי גם אם הרפובליקנים יצליחו להשיג את הרוב הנדרש, התוצאה לא תפתור את המבוי הסתום בוושינגטון. כל עוד אובמה נמצא בבית הלבן הוא יוכל להטיל וטו על הצעות חוק של הרפובליקנים, בעוד שהרפובליקנים עצמם יוכלו לחסום או לעכב את ההצעות שיביאו אובמה והדמוקרטים, כגון החוק שאמור להסדיר את מעמדם של המהגרים הבלתי חוקיים. 

מלבד הקרב על הסנאט, עניין רב צפויות למשוך גם ההצבעות באלסקה ובאורגון בנוגע לאפשרות למכור מריחואנה לצורכי פנאי, כפי שהחלו השנה קולורדו ומדינת וושינגטון. ההצעות קוראות לאפשר מכירה של הסם לכל מי שמבוגר מספיק כדי לשתות אלכוהול, בעוד שהצעה שתועלה להצבעה במחוז קולומביה מתירה רק לגדל את צמחי הקנאביס, אבל לא למכור אותם.