עידכון אחרון: 17:20

שחקנה של מכבי תל אביב, ערן זהבי, הגיע למסור עדות פתוחה במשטרה. זהבי לא הגיע על תקן חשוד. במהלך העדות הוא טען כי הגן על גופו לאחר שהבחין באוהד ללא חולצה שמתקרב לעברו בצורה מאיימת. זהבי טען בעדותו להגנה עצמית. הוא שחזר בעדותו את הארועים שהתרחשו במגרש ולאחר מכן עזב. גורמים במשטרה מציינים כי גרסתו תואמת את מה שארע במגרש. גורם במשטרה הוסיף כי נראה שפעולתו של זהבי באה מתוך הגנה עצמית.

מלבד ערן זהבי, מסר עדות במשטרה גם איתן טיבי, בלמה של הקבוצה. חוקרי מרחב יפתח הגיעו למשרדי מכבי תל אביב, שם פגשו בזהבי וטיבי. מדובר בעדות פתוחה ולא בחקירה. בסיומה של העדות השוטרים עזבו. טיבי חיזק את הטענה של זהבי כי האוהד פרץ למגרש וניסה לתקוף אותו.

בנו של חבר הכנסת דב חנין (חד"ש), הוא אחד האוהדים שנעצרו היום (ג') בקטטת האוהדים מחוץ לבית המשפט בתל אביב. דב חנין הוציא הודעה בעקבות המעצר בה אמר: "נודע לי כי בני בן ה-18 נעצר בהפגנתם של אוהדי הפועל תל אביב מחוץ לבית המשפט בתל אביב. אין לי כרגע פרטים נוספים וטרם עלה בידינו ליצור איתו קשר, אך מובן שאני דואג לו ומקווה שהעניין יפתר בהקדם.

צפו בסרטון המתעד את הקטטה היום מחוץ לבית המשפט בתל אביב:

"כאוהד כדורגל במשך שנים רבות חשובה לי הסובלנות במגרשי הכדורגל. אני דוחה על הסף כל שימוש באלימות בספורט הישראלי ומקווה שנצליח יחד, כחברה, לנקות את מגרשי הכדורגל מאלימות".

דב חנין. צילום: פלאש 90

חנין בדיון הבוקר בכנסת: "האלימות במגרשים זה עניין של חינוך"

בדיון בוועדת החינוך בכנסת בעקבות האירועים הסוערים בדרבי של תל-אביב, נשא דברים ח"כ דב חנין (חד"ש). בזמן שהוא נושא דברים, נעצר בנו בעקבות קטטה של אוהדים בפתח בית המשפט בתל אביב, אליו הובאו להארכת מעצר אוהדים שנעצרו אתמול.

בדיון אמר ח"כ חנין: "נאמרו פה דברים שאני מסכים איתם. האלימות במגרשי הספורט היא לא רק במגרשי הספורט והיא חלק מבעיית האלימות בחברה שלנו ואיתה צריך להתמודד. זוהי שאלחה של חינוך ונורמות והתמודדות רב מערכתית. מי שמתנהל באלימות צריך להתנהל נגדו בצורה קשה.

"יש חוקים שאפילו חריפים וקשים ואנחנו לא צריכים להמציא את הגלגל. אוהדי הכדורגל אינם האוייב והם לא החשודים - החוויה במגרש הכדורגל היא חוויה של חשוד. רוב רובם של האוהדים אוהבים ספורט, אנחנו מדברים על אנשים בודדים שבהם צריך לטפל אסור לשפוך את התינוק עם המים. הפתרון הוא לא עוד כוח ועוד חקיקה והפשטות של אוהדי כדורגל. הכיוון צריך להיות דיאלוג עם האוהדים. צריך לתת לארגוני האוהדים מעמד של כבוד ומשקל כי יש עם מי לדבר במגרשי הספורט ועם אלה שבאו לעשות פרעות במגרשי הספורט, אותם אפשר לבודד בעזרת הרוב הגדול".

האוהד שתקף את זהבי - הורחק 7 פעמים ממגרשי הכדורגל

מעצרו של אוהד הפועל תל אביב, אלרואי ידעי, לא הפתיע את שוחרי הספורט ואוהדי הפועל תל אביב וכן לא את המשטרה. על פי המשטרה, הורחק ידעי בעבר שבע פעמים ממגרשי הכדורגל וזאת אחרי שנעצר ב-11 מקרים של הפרות סדר והתפרעויות.

היד הקלה של בית המשפט כלפיו זיכתה אותו בעבר מעבירות של העלבת עובד ציבור והתנהגות פרועה במקום ציבורי. כך לדוגמא, באחת ההחלטות שהתייחסו למעורבותו בהפרת סדר ואמירות פוגעניות לכאורה כנגד שוטרים קבעה השופטת הדסה נאור מבית משפט השלום בתל אביב לאחר שזיכתה אותו מעבירה של השלכת חפצים כי "ניתן לראות שמדובר באמירה כוללנית ולא קונקרטית, שמכוונת כלפי ציבור השוטרים בכללותו ולא כלפי שוטר ספציפי. לא מדובר בביטוי חמור וקיצוני באופיו הפוגע בליבה העמוקה של כבוד האדם או שעלול לפגוע באופן מילוי תפקידו הציבורי של השוטר". על סמך נימוק זה זיכתה אותו מעבירה של העלבת עובד ציבור. בהמשך זיכתה אותו השופטת נאור גם מעבירה של התפרעות במקום ציבורי".

ידעי הובא היום להארכת מעצר. השופט קבע כי לא ניתן לשחררו: "בנסיבות המקרה, נשקפת מהחשוד מסוכנות שלא ניתן לצמצמה בשלב זה בחלופת מעצר". מעצרו של ידעי הוארך עד ליום חמישי בשעה 12:00.

בית משפט השלום בתל אביב האריך בשלב זה מעצרם של עוד שלושה חשודים בהתפרעויות האוהדים אמש שהובילו לפיצוץ הדרבי עד ליום חמישי ובמהלך היום יובאו שמונה חשודים נוספים לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרם. אוהד נוסף הורחק על ידי בית המשפט מהמגרשים עד לסוף העונה. שניים מהחשודים, כך עולה, היו מעורבים בתקיפת מאבטחים, אחד בתקיפתו של זהבי ואחד נוסף בהתפרצות לכר הדשא.


ערן זהבי מותקף ע"י ידעי, אתמול. צילום: מתוך ערוץ 1

בעוד בתוך אולם בית המשפט התקיימו הדיונים בעניין המתפרעים שהובילו לכאורה לפיצוצו של המשחק התעסקו שוטרי מחוז תל אביב ומרחב ירקון במהומה שנתגלעה מחוץ לבית המשפט.

על פי המשטרה נעצרו בשעות הבוקר שלושה אוהדים נוספים שניים מצידה של מכבי תל אביב ואחד המזוהה עם אוהדי הפועל והינו בנו של חבר כנסת מכהן, בחשד למעורבות בקטטה שפרצה בכניסה לבית משפט השלום בתל אביב בעת שהובאו לשם העצורים החשודים בהתפרעויות.

בעודם מחוץ לבית המשפט החלו האוהדים להתגרות על פי החשד אחד בשני עד שנקלעו לקטטה אלימה במהלכה נעצרו כאמור. על פי החשד השתמשו המעורבים במקלות עץ ובחגורות במהלך המהומה שנתגלעה במקום בטרם נעצרו.

"החשוד טען כי שתה וודקה לפני המשחק"

במהלך הדיון אמר נציג המשטרה, רס"מ משה פויסטרו כי ״מעשיו גרמו בדיעבד לפיצוץ המשחק וגרמו לסיכון חיי אדם. זה לא סוד שכולם צפו בשידור ואי אפשר להגיד שהחשוד הותקף על ידי השחקן. אני לא רואה כיצד אפשר לפרש את מה שראו בטלויזיה, מלבד תקיפת השחקן על ידי החשוד, שבחקירה שלו בפניי טען ששתה וודקה לפני המשחק. אני מכיר את החשוד מחקירות קודמות ואבקש להיעתר לבקשה״.

עו"ד אסף אלוויה, שייצג את ידעי, טען כי אין חשש לשיבוש מהלכי חקירה מאחר והכל צולם. עו״ד אלוויה אמר עוד כי ״המקום מאובטח על ידי שוטרים ואני לא בטוח שהוא רצה לתקוף את השחקן. הוא בא להגיב בגלל פרובוקציות של השחקן. המעשה שלו ושל אחרים זהה״, אמר והוסיף, ״המשחק לא פוצץ בעקבות מעשיו של החשוד, אלא בעקבות אירועים נוספים שהתרחשו לאחר מכן שכללו התנהגויות לא הולמות מצד אוהדי מכבי ת"א״. עו״ד אלוויה ביקש לשחרר את ידעי למעצר בית. לאולם הגיעו גם אחותו וחברה שלו.

ידעי. "בנסיבות המקרה, נשקפת מהחשוד מסוכנות". צילום: פלאש 90

השופט גל כתב בהחלטתו כי ״המעשים המיוחסים לחשוד חמורים וקשים בכמה מישורים: ראשית, המעשים מאופיינים באלימות גסה וחסרת רסן, שעלולה הייתה להוביל לפגיעות של ממש בגוף. שנית, המעשים מאופיינים בבריונות, פריעת חוק, וזלזול מופגן בסדר הציבורי והספורטיבי. שלישית, למעשים יש השלכות רוחב ספורטיביות וחינוכיות קשות. בנסיבות אלו, סבורני כי נשקפת מהחשוד מסוכנות שלא ניתן לצמצמה בשלב זה בחלופת מעצר״. 


רגע ההתפרצות למגרש ותקיפת זהבי. צילום: עדי אבישי